Broj: 01-598-9/16/R-38-36 Datum: 01.03.2017. godine
Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. tačka 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Bunić Milenka iz Banje Luke, protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka, u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija, odnosno u vezi sa obračunom neovlašćene potrošnje električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske, na 38. redovnoj sjednici, održanoj 1. marta 2017. godine, u Trebinju, donijela je
R J E Š E NЈ E
1. ODBIJA SE zahtjev za rješavanje spora Bunić Milenka iz Banje Luke od 25.11.2016. godine, kojim osporava Obračun neovlašćene potrošnje broj 001-10/16 od 05.10.2016. godine u iznosu od 295,65 KM i Obračun neovlašćene potronje broj 001-10/160 u iznosu od 99,13 KM, na mjernom mjestu ED broj 102096180, koje se nalazi u objektu u ulici Saračica broj 1/53 A u Banjoj Luci, kao neosnovan.
2. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
O b r a z l o ž e nj e
Podneskom od 25.11.2016. godine, naslovljenim kao: „Prigovor“, Milenko Bunić iz Banje Luke (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), pokrenuo je postupak rješavanja spora kod Regulatorne komisija za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka (u daljem tekstu: protivna strana) u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija, odnosno u vezi sa obračunom neovlašćene potrošnje električne energije. Podnosilac u zahtjevu, između ostalog navodi, da se poslovni prostor u kojem je utvrđena neovlašćena potrošnja ne nalazi na ovoj adresi, već se na ovoj adresi nalazi nedovršena kuća na tri sprata, te se elekrična enerija koristi za potrebe završetka kuće. Podnosilac smatra da se ne radi o neovlašćenoj potrošnji električne energije, te traži da se oslobodi plaćanja fakturisanog obračuna neovlašćene potrošnje.
Na traženje Regulatorne komisije, protivna strana je dana 24.01.2017. godine, dostavila izjašnjenje o zahtjevu podnosioca i raspoloživu dokumentaciju. U izjašnjenju protivne strane je, između ostalog, navedeno da se zahtjev podnosioca odnosi na obračun neovlašćene potrošnje u iznosu od 394,78 KM koji je izvršen na osnovu odredbe člana 89. stav 1. tačka d) Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom – prečišćeni tekst (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 90/12) – u daljem tekstu: Opšti uslovi, jer je podnosilac zahtjeva trošio električnu energiju za kategoriju potrošnje koja mu nije odobrena elektroenergetskom saglasnošću. Protivna strana navodi da je 30.08.2012. godine izvršena registracija podnosioca zahtjeva kao krajnjeg kupca, a dana 01.07.2016. godine sa podnosiocem zahtjeva je zaključen ugovor o snabdijevanju. Dana 06.09.2016. godine, izvršena je kontrola mjernog mjesta i tom prilikom je utvrđeno, odnosno zapisnički konstatovano da krajnji kupac neovlašćeno troši električnu eneregiju, jer je brojilo registrovano za kategoriju potrošnje domaćinstvo, a isto koristi firma ''Bunić kompani'', što je fotografisano i upisano je stanje brojila. Nakon toga, podnosilac zahtjeva se dana 08.09.2016. godine obratio protivnoj strani sa molbom u kojoj je naveo da na Saračici ima parking iznajmljen njegovom preduzeću ''Bunić kompani'', a da je sjedište firme u ulici Kralja Petra I Karađorđevića br. 85A, te naveo da ne koristi električnu energiju za poslovni prostor, te da će kada se steknu uslovi za legalizaciju prijaviti potrošnju električne energije u poslovnom prostoru. Protivna strana navodi da je dana 05.10.2016. godine izvršila Obračun neovlašćene potrošnje za period od godinu dana, s tim da se obračun sastoji iz dva dijela, zbog promjene cijene odnosno novih tarifnih stavova za obračun utrošene električne energije koji se primijenjuju od 01.05.2016. godine, tako da prvi obračun u iznosu od 295,65 KM obuhvata period od 06.09.2015. – 01.05.2016. godine, a drugi obračun u iznosu od 99,13 KM se odnosi na period od 01.05.2016. – 06.09.2016. godine. Povodom prigovora podnosioca od 17.10.2016. godine, protivna strana navodi da je dana 26.10.2016. godine dostavila odgovor na prigovor u kojem mu je ukazano da se njegov prigovor ne može prihvatiti i da ima mogućnost obraćanja Regulatornoj komisiji. Protivna strana navodi i da je dana 16.01.2017. godine izvršena kontrola mjernog mjesta podnosioca zahtjeva o čemu je sačinjen zapisnik kojim je konstatovano da je mjerno mjesto dostupno, tj. na objektu i tom prilikom je izvršena zamjena brojila broj 95086 i postavljanje brojila 211840 o čemu je sačinjena potvrda o zamjeni brojila.
Regulatorna komisija je, nakon što je razmotrila sve prikupljene dokaze u ovom postupku, ocijenila da je pribavljeno dovoljno dokaza na osnovu kojih se može utvrditi pravilno i potpuno činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza. S obzirom na to, Regulatorna komisija je, na 36. redovnoj sjednici, održanoj 02.02.2017. godine, donijela zaključak da se ovaj spor rješava u skraćenom postupku i na istoj sjednici utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Ovi akti su dostavljeni strankama, kojima je ukazano da u roku od osam dana od dana prijema mogu dostaviti komentare na dostavljene akte. Takođe, na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije je objavljeno i obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, u kojem je takođe ukazano na mogućnost podnošenja komentara. U ostavljenom roku, podnosilac zahtjeva je dostavio komentare na nacrt rješenja. Podnosilac zahtjeva je u komentarima, između ostalog, naveo da do kraja godine planira završetak izgradnje kuće i useljenje, te da nije postojala potreba da protivna strana vrši obračun neovlašćene potrošnje. Plac na kojem se nalazi kuća je neograđen i nema čuvara, te na ovaj plac dolaze i parkiraju se nepozanti kamioni i autobusi, te podnosilac navodi da sa porodicom živi u kući koja je udaljena četiri kilometra od ove nedovršene kuće. Pored toga, podnosilac zahtjeva navodi da je predao potrebna dokumenta za legalizaciju objekta, da je potpisao ugovor o snabdijevanju i da će otkazati uslugu parkiranja sa preduzećem sa kojim ima zaključen ugovor o korišćenju zemljišta za parking njihovih vozila.
U postupku rješavanja ovog spora izvršen je uvid u sljedeću dokumentaciju koju su stranke priložile: prigovor podnosioca od 25.11.2016. godine, ugovor o zakupu od 01.02.2008. godine, prigovor podnosioca upućen protivnoj strani od 17.10.2016. godine, odgovor protivne strane od 26.10.2016. godine, račun za električnu energiju za mjesec oktobar 2016. godine, ugovor o snabdijevanju od 01.07.2016. godine, izjašnjenje protivne strane od 19.01.2017. godine, energetsku karticu, karticu po datumu knjiženja – redovna potrošnja, karticu po datumu knjženja – neovlašćena potrošnja, karticu po datumu knjiženja sa razdvojenim saldom energije i kamate – redovna potrošnja, čitačke liste, nalog za rad od 30.12.2002. godine, zahtjev za priključenje od 25.07.2001. godine, potvrdu izvođača, račun broj 002270/02, zapisnik o izvršenoj kontroli mjernog mjesta od 27.02.2013. godine, zapisnik o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta od 06.09.2016. godine, zapisnik o utvrđivanju neovlašćene potrošnje električne energije od 06.09.2016. godine, fotografije objekta, dostavu obračuna o neovlašćeno preuzetoj električnoj energiji od 05.10.2016. godine, obračune neovlašćene potrošnje i naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju od 05.10.2016. godine, molbu podnosioca upućenu protivnoj strani od 08.09.2016. godine, uvjerenje Uprave za indirektno oporezivanje od 05.03.2009. godine, posjedovni list - prepis od 23.03.2009. godine, nalog za rad broj 18245/4925462, zapisnik o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta od 16.01.2017. godine, potvrdu o zamjeni brojila od 16.01.2017. godine i komentare podnosioca zahtjeva na nacrt rješenja od 21.02.2017. godine.
Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane, komentara podnosioca zahtjeva na nacrt rješenja i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice relevantne za odlučivanje:
• u evidencijama protivne strane, kao krajnji kupac u kategoriji potrošnje ''domaćinstvo'' na mjernom mjestu ED broj 102096180, koje se nalazi u objektu u ulici Saračica broj 1/53 A u Banjoj Luci registrovan je podnosilac zahtjeva počev od 30.08.2012. godine;
• prema podacima iz energetske kartice, podnosiocu zahtjeva je redovno očitavana potrošnja električne energije, a prema podacima iz kartice potrošača podnosiocu zahtjeva su redovno ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju;
• protivna strana je sa podnosiocem zahtjeva dana 01.07.2016. godine zaključila ugovor o snabdijevanju električnom energijom;
• dana 06.09.2016. godine, radnici protivne strane su izvršili kontrolu mjernog mjesta i zapisnički konstatovali da je krajnji kupac neovlašćeno trošio električnu eneregiju, jer je krajnji kupac svrstan u kategoriju potrošnje "domaćinstvo", a preko ovog mjernog mjesta se elektročna energije koristila za potrebe firme ''Bunić kompani'', što je fotografisano i upisano je stanje brojila;
• protivna strana je dana 05.10.2016. godine, u skladu sa propisima, sačinila Obračun neovlašćene potrošnje broj 001-10/16 od 05.10.2016. godine u iznosu od 295,65 KM i Obračun neovlašćene potronje broj 001-10/160 u iznosu od 99,13 KM, koji su dostavljeni podnosiocu zahtjeva aktom broj 14244/16 od 05.10.2016. godine;
• podnosilac zahtjeva je, dana 08.09.2016. godine i 17.10.2016. godine, protivnoj strani dostavio prigovore na obračun neovlašćene potrošnje, a protivna strana je podnosiocu zahtjeva, dana 26.10.2016. godine, dostavila odgovor na prigovor u kome mu je ukazano da se njegov prigovor ne može prihvatiti i da se može obratiti Regulatornoj komisiji;
• dana 16.01.2017. godine, protivna strana je izvršila kontrolu mjernog mjesta o čemu je sačinjen zapisnik kojim je konstatovano da je mjerno mjesto dostupno, tj. na objektu i tom prilikom je izvršena zamjena brojila broj 95086 i postavljanje brojila 211840 o čemu je sačinjena potvrda o zamjeni brojila;
• na mjernom mjestu ED broj 102096180 nije vršena obustava isporuke električne energije;
• podnosilac zahtjeva nije izvršio plaćanje iznosa fakturisanog po osnovu neovlašćene potrošnje.
Iz dostavljene dokumentacije je utvrđeno da je podnosilac zahtjeva evidentiran kod protivne strane na mjernom mjestu ED broj 102096180, koje se nalazi u objektu u ulici Saračica broj 1/53 A u Banjoj Luci. Radnici protivne strane, vršeći kontrolu mjernog mjesta, zapisnički su konstatovali da krajnji kupac je neovlašćeno troši električnu eneregiju, jer je brojilo registrovano za kategoriju potrošnje domaćinstvo, a isto koristi firma ''Bunić kompani'', što je fotografisano.
Imajući u vidu stanje koje je utvrđeno kontrolom mjernog mjesta ED broj 102096180, protivna strana je pravilno izvela zaključak da se u ovom slučaju radi o neovlašćenoj potrošnji u smislu odredbe člana 89. stav 1. tačka d) Opštih uslova, kojim je propisano da se pod neovlašćenom potrošnjom podrazumijeva i kada krajnji kupac troši električnu energiju za kategoriju potrošnje koja mu nije odobrena elektroenergetskom saglasnošću. Kako je utvrđeno da se u objektu podnosioca zahtjeva električna energija pored domaćinstva troši i za druge namjene, odnosno potrebe privrednog društva ''Bunić kompani'', što je fotografisano, to je u ovom slučaju je postojao osnov za obračun neovlašćene potrošnje. S obzirom da je utvrđeno postojanje neovlašćene potrošnje, protivna strana je, na osnovu ovlašćenja iz odredbe člana 5. tačka v) i 92. stav 5. Opštih uslova, sačinila Obračun neovlašćene potrošnje broj 001-10/16 od 05.10.2016. godine u iznosu od 295,65 KM i Obračun neovlašćene potronje broj 001-10/160 u iznosu od 99,13 KM, koje je 06.10.2016. godine, te ih dosatavila podnosiocu zahtjeva. Protivna strana je sačinila dva obračuna neovlašćene potrošnje, budući da se tokom perioda koji je obuhvaćen obračunom neovlašćene potrošnje, počev od 01.05.2016. godine primjenjuju novi tarifni stavovi za nekvalifikovane kupce električne energije u Republici Srpskoj.
U pogledu načina na koji je izvršen obračun neovlašćene potrošnje, utvrđeno je da je isti pravilno sačinjen, odnosno da je sačinjen u skladu sa odredbama Opštih uslova. Naime, utvrđeno je da je obračun neovlašćene potrošnje sačinjen primjenom odredbe člana 91. stav 5. Opštih uslova, kojom je propisano da se za slučaj neovlašćene potrošnje iz člana 89. stav 1. tačka d) Opštih uslova, obračun vrši na način da se na izmjerene količine i obračunsku snagu primjene tarifni stavovi za kategoriju potrošnje, odnosno tarifnu grupu koja odgovara namjeni potrošnje utrošene električne energije, što je i urađeno prilikom obračuna neovlšćene potrošnje. Protivna strana je kao period za obračun neovlašćene potrošnje uzela period od godinu dana, a na osnovu odredbe člana 90. stav 3. Opštih uslova.
Potrebno je ukazati i da se obračun neovlašćene potrošnje sačinjava u skladu sa odredbama Opštih uslova, a Opšti uslovi su doneseni na osnovu člana 23. alineja 6. i odredbe člana 74. Zakona o električnoj energiji. Odredbom člana 74. Zakona o električnoj energiji utvrđeno je šta je predmet regulisanja Opštih uslova, odnosno taksativno je utvrđeno koji odnosi treba da se urede Opštim uslovima. Takođe, odredbom člana 74. tačka 12. Zakona o električnoj energiji, propisano je da se Opštim uslovima uređuje način utvrđivanja količine i snage neovlašćeno utrošene električne energije, kao i način obračuna i naplate neovlašćeno utrošene električne energije. I u ovom slučaju, obračun neovlašćeno utrošene električne energije je sačinjen u skladu sa odredbama navedenih propisa.
Regulatorna komisija je na 38. redovnoj sjednici prije donošenja konačne odluke razmotrila i dostavljene komentare podnosioca i utvrdila da se u njima ne navode nove činjenice i dokazi kojima bi se osporilo postojanje neovlašćene potrošnje na ovom mjernom mjestu. Naime, u ovom slučaju je neosporno utvrđeno da se radi o neovlašćenoj potrošnji u smislu odredbe člana 89. stav 1. tačka d) Opštih uslova, budući da je utvrđeno da je krajnji kupac neovlašćeno trošio električnu eneregiju, jer je isti svrstan u kategoriju potrošnje "domaćinstvo", a preko ovog mjernog mjesta se elektročna energija koristila za potrebe privrednog dsruštva ''Bunić kompani''.
Imajući u vidu naprijed navedeno činjenično stanje i navedeni pravni osnov, neosnovan je zahtjev podnosioca kojim osporava obračun neovlašćene potrošnje, te je odlučeno kao u tački 1. dispozitiva ovog rješenja.
S obzirom da se ovaj spor rješava u skraćenom postupku i da su troškovi postupka bili neznatni, te da nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova postupka, Regulatorna komisija je tačkom 2. dispozitiva ovog rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.
Pravna pouka zasniva se na odredbi člana 25. stav 2. Zakona o energetici (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 49/09) i odredbama člana 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).
Pravna pouka:
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
Predsjednik
Vladislav Vladičić