Broj: 01-301-9/15/R-02-30
Datum: 22.01.2016. godine
Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. tačka 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Opštine Teslić, protiv MH "ERS" MP a.d. Trebinje, ZP "Elektro Doboj" a.d. Doboj, Radna jedinica Teslić u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, odnosno korekcijom obračuna utrošene električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 2. redovnoj sjednici, održanoj 22.01.2016. godine, u Trebinju, donijela je
R J E Š E NЈ E
1. NALAŽE SE MH "ERS" MP a.d. Trebinje, ZP "Elektro Doboj" a.d. Doboj, Radna jedinica Teslić, da umjesto sačinjene korekcije obračuna električne energije krajnjem kupcu Opština Teslić u iznosu od 25.914,92 KM, za mjerno mjesto „Javna rasvjeta - Krajiška“ ED broj 25000144, sačini novu korekciju obračuna električne energije za period od godinu dana od dana utvrđivanja greške u mjerenju, a na osnovu proračuna utrošene električne energije.
2. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
O b r a z l o ž e nj e
Zahtjevom od 18.05.2015. godine (zaprimljen u Regulatornoj komisiji pod brojem 01-301-1/15 dana 20.05.2015. godine) Opština Teslić (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva) pokrenula je postupak za rješavanje spora pred Regulatornom komisijom za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) protiv MH "ERS" MP a.d. Trebinje, ZP "Elektro Doboj" a.d. Doboj, Radna jednica Teslić (u daljem tekstu: protivna strana) u vezi tarifama po kojima se električna energija isporučuje, odnosno korekcijom obračuna utrošene električne energije. Podnosilac zahtjeva je prigovorio na korekciju obračuna električne energije u iznosu od 25.914,94 KM, koju mu je protivna strana fakturisala za mjerno mjesto javne rasvjete - „Krajiška ulica“, Opština Teslić. U zahtjevu je navedeno da je mjerni uređaj zbog koga je izvršena korekcija obračuna u vlasništvu distributera, koji je odgovoran za njegovo održavanje i baždarenje. Takođe, istaknuto je da je nepravilnosti na mjernom uređaju trebalo konstatovati u prisustvu predstavnika Opštine Teslić kao krajnjeg kupca i zamjenjeni mjerni uređaj dostaviti na kontrolu ispravnosti nadležnoj instituciji. Podnosilac zahtjeva je naveo da je u 2011. godini ugrađeno automatsko upravljanje javnom rasvjetom, što je uticalo na smanjenje potrošnje električne energije. Dalje je ukazano da protivna strana nije mogla tačno utvrditi početak neispravnosti u mjerenju električne energije, tako da nije mogla primjeniti odredbu člana 79. stav 7. tačka a) Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom – Prečišćeni tekst (Službeni glasnik Republike Srpske", broj 90/12) - u daljem tekstu: Opšti uslovi i izvršiti korekciju obračuna za period od dvije godine, već je mogla primjeniti odredbu člana 79. stav 7. tačka v) Opštih uslova, na osnovu koje se korekcija obračuna utrošene električne energije vrši za period od godinu dana. S obzirom da se ne slaže sa izvršenom korekcijom obračuna električne energije, podnosilac zahtjeva predlaže da se stornira izvršena korekcija obračuna električne energije u iznosu od 25.914,92 KM.
Dana 01.07.2015. godine protivna strana je Regulatornoj komisiji dostavila izjašnjenje o zahtjevu podnosioca u kome je navedeno da je do greške u mjerenju utrošene električne energije na mjernom mjestu „Javne rasvjeta – Krajiška Teslić“ došlo zbog pregorijevanja dva osigurača naponskih grana poluindirektnog mjernog sloga. U izjašnjenju je navedeno da tačan datum greške u mjerenju nije poznat, ali da se logičkom analizom utrošene električne energije zaključilo da je do greške došlo u novembru 2011. godine, kada je vršena zamjena brojila, a što je zapisnički konstatovano. S obzirom da su pregorjela dva osigurača, te da je fakturisana samo jedna trećina utrošene električne energije, korekcijom obračuna je naknadno dofakturisano dvije trećine isporučene, a neizmjerene električne energije. Protivna strana je istakla da je korekcija obračuna električne energije izvršena za period od dvije godine, budući da je greška u mjerenju nastala u 2011. godini. Takođe, navedeno je da podnosilac zahtjeva redovno plaća tekuće račune za utrošenu električnu energiju, tako da nije vršena obustava isporuke električne energije.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka bez posebnog saslušanja stranaka na formalnoj raspravi i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 113. redovnoj sjednici održanoj 02.09.2015. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak o rješavanju ovog spora u skraćenom postupku i nacrt rješenja su dostavljeni strankama i ostavljen im je rok od osam dana za dostavljanje komentara na ove akte. U ostavljenom roku podnosilac zahtjeva je dostavio komentare u kojima je naveo da je saglasan da se ovaj spor rješava u skraćenom postupku. Što se tiče nacrta rješenja podnosilac zahtjeva je naveo da ostaje kod zahtjeva da se izvrši odobrenje iznosa od 25.914,92 KM za koji je zadužen, ali i da ukoliko Regulatorna komisija ocijeni da je potrebno izvršiti korekciju obračuna električne energije, saglasan je da se ista izvrši za period od godinu dana od dana otklanjanja greške u mjerenju. Podnosilac zahtjeva je u komentarima naveo i da je potrebno u skladu sa članom 79. stav 2. i 3. Opštih uslova izvršiti korekciju obračuna procjenom potrošnje iz period kada je mjerenje bilo ispravno, odnosno u periodu 01.11.2009. godine – 31.10.2010. godine, a ne proračunom kako je to u nacrtu rješenja naložila Regulatorna komisija.
Relevante činjenice na osnovu kojih je Regulatorna komisija donijela odluku, utvrđene su iz dokumentaciju koje su dostavile stranke u postupku i to: Zahtjev za rješavanje spora broj 02-014-355/15 od 18.05.2015. godine (naš broj: 01-301-1/15 od 20.05.2015. godine), Dostava odgovora na prigovor broj 6429-1/15 od 29.06.2015. godine (naš broj 01-301-3/15 od 01.07.2015. godine), Deklaracija o priključku broj 35016222 od 25.08.2009. godine, Potvrda o zamjeni brojila broj 0007752 od 23.11.2010. godine, Ugovor o nabavci i ugradnji automatike za upravljanje javnom rasvjetom od 19.05.2011. godine, Zapisnik o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta broj 14036 od 16.04.2015. godine, Obrazloženje dodatnog računa broj 3779/15-0 od 21.04.2015. godine, Knjižno zaduženje broj 5054373 od 23.04.2015. godine, Prigovor na korekciju obračuna za utrošenu električnu energiju broj 02-014-355/15 od 04.05.2015. godine, Odgovor na prigovor u vezi obrazloženja dodatnog računa broj 4645/15-0 od 12.05.2015. godine, Pregled zaduženja i obračun kamata, Kontrola potrošnje za potrošača ED broj 25000144 za period 2008. – 2015. godina, Faktura broj 5072483 za isporučenu električnu energiju za maj 2015. godine i Pregled nezatvorenih knjiženja za 2015. godinu.
Uvidom u prikupljenu dokumentaciju utvrđene su sljedeće činjenice:
- Na mjernom mjestu ED broj 25000144 – „Javna rasvjeta – Krajiška“, koje se nalazi u Krajiškoj ulici u Tesliću, kao krajnji kupac u evidencijama protivne strane evidentirana je Opština Teslić;
- Dana 16.04.2015. godine izvršena je kontrola mjernog mjesta podnosioca zahtjeva ED broj 25000144 –„Javna rasvjeta – Krajiška“, kada je utvrđeno da su pregorjela dva osigurača naponskih grana poluindirektnog mjernog sloga, što je konstatovano Zapisnikom o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta broj 14036 od 16.04.2015. godine;
- Nakon kontrole mjernog mjesta ED broj 25000144 od 16.04.2015. godine mjerenje električne energije je dovedeno u ispravno stanje;
- U sledećem obračunskom periodu nakon dovođenja mjernog mjesta u ispravno stanje, odnosno u maju 2015. godine, izmjerena je električna energija u iznosu od 6400 kWh, što je višestruko više u odnosu na potrošnju električne enegrije izmjerenu u ovom mjesecu u prethodnim godinama;
- Protivna strana je za period od dvije godine od dana otklanjanja greške u mjerenju, odnosno za period od 01.04.2013. – 31.03.2015. godine, izvršila korekciju obračuna utrošene električne energije u iznosu od 25.914,92 KM, na način da je podnosicu zahtjeva dofakturisano dvije trećine električne energije za navedeni period, o čemu je podnosiocu zahtjeva dostavljeno Knjižno zaduženje broj 5054373 od 23.04.2015. godine;
- Protivna strana nije utvrdila tačan datum nastanka greške u mjerenju električne energije;
- Dana 04.05.2015. godine podnosilac zahtjeva je protivnoj strani dostavio prigovor na fakturisanu korekciju obračuna električne energije, koji protivna strana nije prihvatila, o čemu mu je dostavila Odgovor na prigovor dana 12.05.2015. godine.
- Podnosilac zahtjeva nije izvršio plaćanje iznosa koji mu je fakturisan po osnovu korekcije obračuna električne energije.
Iz dostavljene dokumentacije je utvrđeno da je podnosilac zahtjeva u evidencijama protivne strane evidentiran kao krajnji kupac na mjernom mjestu ED broj 25000144 – „Javna rasvjeta – Krajiška“, koje se nalazi Krajiškoj ulici u Tesliću. Kontrolom ovog mjernog mjesta, dana 16.04.2015. godine, utvrđeno je da su pregorjela dva osigurača naponskih grana poluindirektnog mjernog sloga, te da je zbog toga mjerena samo jedna trećina isporučene električne energije. Protivna strana je stanje koje je utvrdila na licu konstatovala Zapisnikom o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta broj 14036 od 16.04.2015. godine, a nakon toga je mjerno mjesto dovedeno u ispravno stanje. Pored konstatovanih navedenih neispravnosti na mjernom mjestu, uvidom u energetsku karticu za mjerno mjesto ED broj 25000144, utvrđeno je da je nakon otklanjanja greške u mjerenju došlo do značajnog povećanja izmjerene električne energije, što dodatno ukazuje da na ovom mjernom mjestu u prethodnom periodu nije mjerena, odnosno registrovana sva isporučena električna energija. Tako je u mjesecu maju 2015. godine izmjereno ukupno 6400 kWh, što predstavlja višestruko veću potrošnju električne energije u odnosu na potrošnju električne energije koja je izmjerena u ovom mjesecu u prethodnim godinama. S obzirom na ovako utvrđeno stanje mjernog mjesta i konstatovane neispravnosti, u ovom slučaju je postojao osnov za korekciju obračuna električne enegrije zbog greške u mjerenju iz člana 79. stav 2. Opštih uslova, kojim je propisano da ukoliko se baždarenjem utvrdi da mjerni uređaj imao grešku dva puta veću od klase tačnosti, ili zbog kvara izvjesno vrijeme nije mjerio električnu energiju i snagu, odnosno da je mjerenje bilo djelimično, isporučena električna energija, odnosno snaga se utvrđuje proračunom ako je moguće, ili procjenom. Postupajući po navedenom članu Opštih uslova, a imajući u vidu da je utvrđeno da je mjerenje električne energije na mjernom mjestu podnosioca bilo djelimično, protivna strana je primjenjujući metodu proračuna izvršila korekciju obračuna električne energije, o čemu je dana 23.04.2015. godine izdala i podnosiocu zahtjeva dostavila Knjižno zaduženje broj 5054373. Zbog toga, su nesnovani komentari podnosioca zahtjeva na nacrt rješenja, da se u ovom slučaju korekcija obračuna električne energije nije mogla izvršiti na osnovu proračuna električne energije, koji je urađen na osnovu izmjerene električne energije. Korekcija obračuna utrošene električne energije je izvršena proračunom na osnovu izmjerene jedne trećine električne energije, na način da je za period korekcije, podnosiocu zahtjeva naknadno dofakturisano dvije trećine isporučene, a neizmjerene električne energije. Ne mogu se prihvatiti ni tvrdnje podnosioca zahtjeva, da se njemu ne može fakturisati korekcija obračuna, jer je distributer odgovoran za održavanje i baždarenje mjernih uređaja, s obzirom da se korekcija obračuna utrošene električne energije vrši u slučaju kada se utvrdi greška u mjerenju, bez obzira da li je ta korekcija obračuna u korist ili na štetu krajnjeg kupca ili distributera. Takođe, neosnovani su navodi podnosioca zahtjeva da je brojilo trebalo baždariti od strane ovlaštene institucije, s obzirom da se u ovom slučaju radi o oštećenjima na dolaznim priključnim vodovima, odnosno osiguračima naponskih mjernih grana, kako je to neposredno utvrđeno kontrolom na licu mjesta i konstatovano Zapisnikom o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta broj 14036 od 16.04.2015. godine. Dakle, imajući u vidu utvrđeno stanje na licu mjesta i odredbu člana 79. stav 2. Opštih uslova, protivna strana je imala osnov da za mjerno mjesto podnosioca zahtjeva izvrši korekciju obračuna utrošene električne enegrije, zbog greške u mjerenju.
Iz dostavljene dokumentacije je utvrđeno, da je protivna strana korekciju obračuna električne energije, zbog greške u mjerenju, izvršila za period od dvije godine od dana otklanjanja greške u mjerenju, pozivajući se na odredbu člana 79. stav 7. tačka a) Opštih uslova, kojim je propisano da se korekcija obračuna zbog greške u mjerenju utvrđuje od dana otklanjanja do dana nastanka greške u mjerenju, ako se datum nastanka greške u mjerenju može utvrditi, s tim da period ne može biti duži od dvije godine. Međutim, u ovom slučaju protivna strana nije mogla da primjeni navedenu odredbu Opštih uslova, s obzirom da nije utvrdila tačan datum nastanka greške u mjerenju. Ovu činjenicu je istakla i sama protivna strana u svom izjašnjenju na zahtjev podnosioca broj 6429-1/15 od 29.06.2015. godine, u kome je jasno navedeno da „tačan datum nastanka greške nije poznat“. Navodi podnosioca zahtjeva, da se logičkom analizom potrošnje električne energije moglo utvrditi da je do greške došlo u novembru 2011. godine ne mogu se prihvatiti, s obzirom da su isti nepouzdani i zasnovani su na pretpostavkama. Kako nije poznat tačan datum nastanka greške u mjerenju, za korekciju obračuna utrošene električne energije ne bi se mogla primjeniti ni procijenjena potrošnja iz perioda 01.11.2009. godine 31.10.2010. godine period, kako je to u komentarima predložio podnosilac zahtjeva. Prema tome, odredba člana 79. stav 1. tačka a) Opštih uslova nije mogla biti primjenjena u ovom slučaju, jer nije utvrđen tačan datum nastanka greške u mjerenju. Kako se za utvrđivanje perioda korekcije obračuna električne energije nije mogla primjeniti navedena odredba Opštih uslova, te kako nije bilo baždarenja mjernog uređaja u poslednje dvije godine, to je u ovom slučaju potrebno za korekciju obračuna električne energije uzeti period od godinu dana od dana otklanjanja greške u mjerenju, a na osnovu odredbe člana 79. stav 7. tačka v) Opštih uslova.
Imajući u vidu naprijed navedeno i činjenicu da u ovom slučaju, zbog utvrđenih neispravnosti na mjernom mjestu, postoji osnov za korekciju obračuna električne energije, koja se utvrđuje proračunom električne energije za period od godinu dana od dana otklanjanja greške u mjerenju, odlučeno je kao u tački 1. dispozitiva ovog rješenja.
Kako se ovaj spor rješava u skraćenom postupku i kako su troškovi postupka bili neznatni, te kako nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 2. dispozitiva ovog rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).
Pravna pouka:
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudom u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
Predsjednik
Vladislav Vladičić