Skip to Content

Rješenje o usvajanju zahtjeva - Kragulj Boriša, Banja Luka

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-453-15/14/R-118-240
Datum: 26.11.2015. 


Na osnovu člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 01/11), člana 10. stav 1. alineja 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Kragulj Boriše iz Banje Luke, protiv Mješovitog holdinga ''ERS'' – MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina'' a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka, u vezi sa tarifama po kojima se energija isporučuje, odnosno u vezi sa osporavanjem obračuna neovlašteno utrošene električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske, na 118. redovnoj sjednici, održanoj 26.11.2015. godine, u Trebinju, donijela je
 

R J E Š E NЈ E 

1. USVAJA SE zahtjev Kragulj Boriše iz Banje Luke od 07.10.2014. godine kojim se osporava Obračun neovlaštene potrošnje i naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju broj 001-08/14 od 07.08.2014. godine u ukupnom iznosu od 4.220,97 KM, na mjernom mjestu ED broj 100605450 u ulici Branka Radičevića 1, u Banjoj Luci, te se utvrđuje da je ovaj obračun neosnovan i stavlja se van snage .
2. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
 

O b r a z l o ž e nj e
 

Dana 10.10.2014. godine Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) je primila zahtjev za rješavanje spora, Kragulj Boriše iz Banje Luke (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva) od 07.10.2014. godine, protiv Mješovitog holdinga ''ERS'' – MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina'' a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija, odnosno u vezi sa osporavanjem obračuna neovlašteno utrošene električne energije broj 001-08/14 od 07.08.2014. godine u iznosu od 4.220,97 KM, na mjernom mjestu ED broj 100605450 u ulici Branka Radičevića 1, u Banjoj Luci. U zahtjevu podnosilac zahtjeva navodi da je, smatrajući dostavljeni obračun, nezakonitim i nepravilnim, podnio prigovor protivnoj strani na sačinjeni obračun neovlašteno utrošene električne energije, te je predložio da se izvrši korekcija takvog obračuna ili da se otpiše ovaj obračun kao nepostojeći, ne navodeći argumente niti pravni osnov za ovaj prijedlog. Protivna strana je uz obrazloženje odbila ovaj prigovor kao neosnovan i dostavila ga podnosiocu zahtjeva. Podnosilac smatra da nije neovlašteno preuzeo električnu energiju u iznosu od 4.220,97 KM. Podnosilac zahtjeva je naveo da on, niti drugo lice uz njegovo znanje nije preduzimao nikakve neovlaštene radnje na mjernom mjestu, te da se mjerno mjesto nalazi u razvodnom ormaru u stubištu objekta, gdje je smješteno više brojila kojima se mjeri električna energija u stanovima koji pripadaju tom stubištu. Razvodni ormar nije obezbijeđen i omogućen je pristup neovlaštenim licima. U zahtjevu se takođe navodi da stan više godina nije korišten, a da u periodu od tri godine prije podnošenja zahtjeva u njemu stanuje podstanar koji uredno izmiruje račune za utrošenu električnu energiju. Stan je površine 60 m², u njemu se nalaze uobičajeni uređaji, podstanari ne koriste uređaj za kuvanje, tako da je potrošnja uglavnom ujednačena i minimalna. Podnosilac zahtjeva, niti neko od njegove porodice nije prisustvovao kontroli mjernog mjesta kada je otkrivena neovlaštena potrošnja. Podnosilac traži da se otpiše obračun neovlašteno utrošene električne energije, odnosno da se obračun umanji i sastavi novi obračun u skladu sa propisima.
Nakon razmatranja podnesenog zahtjeva, od protivne strane je aktom broj 01-453-2/14 od 14.10.2014. godine, zatraženo izjašnjenje o zahtjevu i dostavljanje raspoložive dokumentacije.
U izjašnjenju koje je zaprimljeno u Regulatornoj komisiji dana 07.11.2014. godine, protivna strana je navela da je podnosilac zahtjeva evidentiran kao krajnji kupac električne energije kod protivne strane na mjernom mjestu ED broj 100605450 u ulici Branka Radičevića 1, u Banjoj Luci, još od prije 01.01.1991. godine. Mjerno mjesto se nalazi u stubištu stambene zgrade, redovno se očitava i podnosiocu zahtjeva se redovno ispostavljaju računi za utrošenu električnu energiju. Postupajući po nalogu za rad broj 3915428, dana 22.07.2014. godine, ovlašteni radnici protivne strane izvršili su kontrolu ovog mjernog mjesta, na kojem se nalazilo brojilo serijskog broja 7622974. U izvještaju je konstatovano da su oštećene tzv. državne plombe, te je zbog toga istoga dana izvršena zamjena brojila o čemu je izdata potvrda sa podacima o demontiranom i postavljenom brojilu. Demontirano brojilo je poslato na atest i pregled u Republički zavod za standardizaciju i metrologiju, Odjeljenje za verifikaciju Banja Luka. U izvještaju o vanrednom pregledu brojila ovoga zavoda konstatovano je da su oštećeni – otvarani olovni žigovi, a zatečeno stanje olovnih žigova je fotografisano. Nakon dobijanja saglasnosti, ovlašteni radnici zavoda su skinuli plombe protivne strane - plombe distributera i poklopac brojila. Tom prilikom je konstatovano da su žice R i T naponskih elektromagneta presječene. U izvještaju je konstatovano da brojilo nije ispravno registrovalo utrošenu električnu energiju. Na osnovu navedenog činjeničnog stanja, dana 07.08.2014. godine sačinjen je Obračun neovlaštene potrošnje i naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju broj 001-08/14 u ukupnom iznosu od 4.220,97 KM. Konstatovano je da je obračun sačinjen zbog postojanja neovlaštene potrošnje električne energije u smislu odredbe člana 89. stav 1. tačka b. i g. Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom – u daljem tekstu: Opšti uslovi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 90/12), kada se onemogućava pravilno registrovanje preuzete električne energije i snage i kada su samovoljno skinute ili oštećene plombe mjernog uređaja koji se nalazi na posjedu krajnjeg kupca. Period neovlaštene potrošnje u trajanju od godinu dana utvrđen je na osnovu odredbe člana 90. stav 2. i 3. Opštih uslova. S obzirom da se u ovom slučaju radi o neovlaštenoj potrošnji na mjernom uređaju obračunska snaga je dobijena na osnovu odredbe člana 91. stav 2. tačka a. podtačka 3. Opštih uslova, odnosno množenjem manje vrijednosti nominalne struje glavnog osigurača sa nominalnim naponom. Količina neovlašteno utrošene električne energije je utvrđena na osnovu odredbe člana 91. stav 2. tačka v. Opštih uslova, kao proizvod obračunske snage, broja dana u mjesecu i 4 časa dnevno za godinu dana. Ovako dobijena naknada za neovlašteno utrošenu električnu energiju je umanjena za količinu električne energije koja je registrovana na mjernom uređaju u periodu koji je obuhvaćen obračunom neovlaštene potrošnje, imajući u vidu da je neovlaštena potrošnja izvedena na mjernom uređaju, a na osnovu odredbe člana 92. stav 8. Opštih uslova. Podnosilac zahtjeva nije prisustvovao kontroli mjernog mjesta, ali mu je dostavljen obračun neovlaštene potrošnje po prijemu Izvještaja o vanrednom pregledu mjerila Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju, Odjeljenje za verifikaciju Banja Luka broj 05.3/11/393-17-400/14 od 01.08.2014. godine. Na sačinjeni Obračun neovlaštene potrošnje i naknadu za neovlašteno utrošenu električnu energiju podnosilac zahtjeva je prigovorio protivnoj strani u pisanoj formi prigovorom od 28.08.2014. godine. Protivna strana je aktom broj 1134/14 od 05.09.2014. godine dostavila odgovor podnosiocu u kojem je uz obrazloženje i pravnu pouku konstatovala da je prigovor neosnovan, te je podnijela krivičnu prijavu od 06.10.2014. godine nadležnom tužilaštvu. Uz izjašnjenje je protivna strana dostavila raspoloživu dokumentaciju. 
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka na formalnoj raspravi i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 95. redovnoj sjednici održanoj 27.11.2014. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je strankama ostavljen rok od 8 dana za dostavljanje komentara na ove akte. U ostavljenom roku stranke nisu podnosile komentare na navedene akte. 
Regulatorna komisija je na 97. redovnoj sjednici, održanoj 11. decembra 2014. godine donijela konačno rješenje broj 01-453-8/14/R-97-330 kojim je odbijen zahtjev podnosioca kojim osporava obračun neovlašteno utrošene električne energije broj 001-08/14 od 07.08.2014. godine u ukupnom iznosu od 4.220,97 KM, na ovom mjernom mjestu. Tačkom 2. dispozitiva rješenja odlučeno je da svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
Okružni sud u Trebinju je rješavajući upravni spor po tužbi Kragulj Boriše iz Banja Luke, protiv konačnog rješenja Regulatorne komisije broj 01-453-8/14/R-97-330 od 11. decembra 2014. godine, donio presudu broj 15 0 U 002401 15 U od 29.10.2015. godine, kojom se tužba tužioca uvažava i osporeni akt poništava. Ovom presudom je tužena Regulatorna komisija obavezana da tužiocu nadoknadi troškove upravnog spora u ukupnom iznosu od 877,50 KM u roku od 30 dana od dana dostavljanja presude. Prema ovoj presudi Regulatorna komisija je obavezna da u roku od 30 dana od dana prijema presude donese novi upravni akt uvažavajući pravno shvatanje i primjedbe suda.
Nakon donošenja presude Okružnog suda u Trebinju Regulatorna komisija je ponovo razmatrala cjelokupan spis ovog predmeta, uvažavajući pravna shvatanja i smjernice suda, te donijela konačnu odluku o zahtjevu podnosioca, u ostavljenom roku. Izvršen je uvid u svu dostavljenu dokumentaciju, a posebno: Zahtjev za rješavanje spora od 07.10.2014. godine; Izjašnjenje protivne strane broj 9527/14 od 31.10.2014. i broj 4520/14 od 01.11.2014. godine; Nalog za rad broj 3915428 od 22.07.2014. godine, sa izvještajem; Potvrdu o zamjeni brojila broj 3917003 od 22.07.2014. godine; Izvještaj o vanrednom pregledu mjerila Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju, Odjeljenje za verifikaciju Banja Luka broj 05.3/11/393-17-400/14 od 01.08.2014. godine; Obračun neovlaštene potrošnje i naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju broj 001-08/14 od 07.08.2014. godine; Dostavu obračuna o neovlašteno preuzetoj električnoj energiji broj 9527/14 od 07.08.2014. godine; Prigovor na obračun o neovlašteno preuzetoj električnoj energiji od 28.08.2014. godine; Odgovor na prigovor broj 1138/14 od 05.09.2014. godine; Energetsku karticu za mjerno mjesto podnosioca zahtjeva ED broj 100605450; Finansijsku karticu za mjerno mjesto podnosioca zahtjeva ED broj 100605450 i Krivičnu prijavu broj 9527/14 od 06.10.2014. godine. 
Na osnovu uvida u priloženu dokumentaciju stranaka i nakon izvršene ocjene prikupljenih dokaza, kako pojedinačno tako i u njihovoj međusobnoj povezanosti, a pri tom uvažavajući pravno shvatanje i primjedbe suda, utvrđene su sljedeće činjenice: 
- podnosilac zahtjeva je evidentiran kao krajnji kupac električne energije kod protivne strane na mjernom mjestu ED broj 100605450 u ulici Branka Radičevića 1, u Banjoj Luci, još od prije 01.01.1991. godine;
- mjerno mjesto podnosioca zahtjeva se nalazi u stubištu stambene zgrade, redovno se očitava i podnosiocu zahtjeva se redovno ispostavljaju računi za utrošenu električnu energiju;
- na osnovu naloga za rad broj 3915428, dana 22.07.2014. godine, ovlašteni radnici protivne strane su dana 22.07.2014. godine izvršili kontrolu ovog mjernog mjesta, na kojem se nalazilo brojilo serijskog broja 7622974;
- ovlašteni radnici nisu sačinili zapisnik o izvršenoj kontroli mjernog mjesta, niti su zapisnički utvrdili zatečeno stanje na mjernom mjestu;
- protivna strana nije izvršila obustavu isporuke električne energije podnosiocu zahtjeva na ovom mjernom mjestu; 
- istoga dana izvršena je zamjena brojila, pri čemu je skinuto brojilo serijskog broja 7622974, tip T29CDV, a postavljeno brojilo broj 5194453, tip T22CDV1, o čemu je izdata potvrda broj 3917003 od 22.07.2014. godine, a da o preduzimanju ove radnje na mjernom mjestu protivna strana nije prethodno obavijestila podnosioca zahtjeva, kojem zbog toga nije omogućeno da prisustvuje ovoj radnji, niti da potpiše akte koje su ovlašteni radnici protivne strane sačinili tom prilikom; 
- demontirano brojilo serijski broj 7622974, tip T29CDV je poslato na atest i pregled u Republički zavod za standardizaciju i metrologiju, Odjeljenje za verifikaciju Banja Luka;
- vanrednim pregledom brojila je utvrđeno da su oštećeni – otvarani olovni žigovi, a skidanjem poklopca brojila utvrđeno je da su žice R i T naponskih elektromagneta presječene, te da brojilo nije ispravno registrovalo utrošenu električnu energiju;
- dana 07.08.2014. godine protivna strana je sačinila Obračun neovlaštene potrošnje i naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju broj 001-08/14 u ukupnom iznosu od 4.220,97 KM;
- aktom broj 9527/14 od 07.08.2014. godine naslovljenom kao Dostava obračuna o neovlašćeno preuzetoj električnoj energiji, podnosiocu zahtjeva su dostavljene informacije o preduzetim radnjama na mjernom mjestu, a u prilogu ovoga akta je dostavljen Obračun neovlaštene potrošnje, Izvještaj o vanrednom pregledu mjerila Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju, Odjeljenje za verifikaciju Banja Luka broj 05.3/11/393-17-400/14 od 01.08.2014. godine, te podaci za uplatu i 
- podnosilac zahtjeva je podnio prigovor protivnoj strani u pisanoj formi, a protivna strana je aktom broj 1134/14 od 05.09.2014. godine dostavila odgovor podnosiocu u kojem je uz obrazloženje i pravnu pouku konstatovala da je prigovor neosnovan. 
Imajući u vidu navedeno činjenično stanje, može se zaključiti da nije sporno da je podnosilac zahtjeva registrovani krajnji kupac na ovom mjerom mjestu, da su ovlašteni radnici protivne strane dana 22.07. 2015. godine izvršili kontrolu ovog mjernog mjesta i da su tom prilikom izvršili zamjenu brojila, da su brojilo poslali na vanrednu kontrolu i da je Republički zavod za standardizaciju i metrologiju, Odjeljenje za verifikaciju Banja Luka, kao ovlaštena institucija. konstatovala da su oštećeni – otvarani olovni žigovi, te da su žice R i T naponskih elektromagneta presječene, što je imalo za posljedicu da brojilo nije pravilno registrovalo utrošenu električnu energiju. Takođe je nesporno, da je kod ovakvog činjeničkog stanja protivna strana smatrala da je u ovom slučaju postojala neovlaštena potrošnja električne energije u smislu odredbe člana 89. stav 1. tačka b. i g. Opštih uslova, odnosno da je onemogućeno pravilno registrovanje preuzete električne energije i snage, te je sačinila Obračun neovlaštene potrošnje i naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju u ukupnom iznosu od 4.220,97 KM, pozivajući se na odredbe člana 91. stav 2. tačka a. i v. podtačka 3. i člana 92. stav 8. Opštih uslova, a period neovlaštene potrošnje je odredila u trajanju od godinu dana pozivajući se na odredbu člana 90. stav 3. Opštih uslova. Protivna strana je naknadno obavijestila podnosioca zahtjeva o preduzetim radnjama na mjernom mjestu, te je odbila prigovor podnosioca zahtjeva na sačinjeni obračun neovlaštene potrošnje, kao neosnovan. 
Takođe je utvrđeno da protivna strana nije prethodno obavijestila podnosioca zahtjeva da namjerava zamijeniti mjerni uređaj na ovom mjernom mjestu zbog oštećenja žiga na brojilu, tako da podnosiocu zahtjeva nije omogućeno da prisustvuje ovoj radnji, niti mu je omogućeno da potpiše akte protivne strane sačinjene na mjernom mjestu, što je protivno odredbama člana 77. Opštih uslova. Ulijed ovih propusta ovlaštenih radnika protivne strane, podnosilac zahtjeva je sasvim razložno učinio spornim zatečeno stanje na mjernom mjestu. Ovlašteni radnici protivne strane, ne samo da su propustini prethodno obavijestiti podnosioca zahtjeva da namjeravaju zamijeniti brojilo, zbog kako su naveli oštećenja tzv. državnog žiga, već nisu preduzeli ni dužne radnje u skladu sa odredbom člana 81. stav 4. Zakona o električnoj energiji, odredbom člana 97. stav 1. tačka 3. Opštih uslova i odredbom člana 77. stav 3. Opštih uslova, tako da nisu obezbijedili dokaze od zatečenom stanju na mjernom mjestu.
U spisu ne postoje dokazi na osnovu kojih bi se moglo potvrditi da su ovlašteni radnici protivne strane u ovom slučaju sačinili zapisnik o zatečenom stanju na mjernom mjestu i druge radnje na dokumentovanju zatečenog stanja, te da su obavijestili nadležni organ o potrebi izlaska na lice mjesta. Dakle, u ovom slučaju su radnici protivne strane preduzimali radnju kontrole mjernog mjesta, pa u slučaju da su utvrdili oštećenje žiga na brojilu kako su naveli, bili su dužni na osnovu odredbe člana 81. stav 4. Zakona o električnoj energiji i odredbe člana 97. stav 1. tačka 3. Opštih uslova, obustaviti isporuku električne energije podnosiocu zahtjeva bez prethodnog upozorenja ili obavještenja, te nastaviti sa radnjama na dokumentovanju stanja zatečenog na mjernom mjestu, kao što je sastavljanje zapisnika o utvrđenom stanju na mjernom mjestu, obavještavanje rukovodilaca i nadležnih organa o tome, imajući u vidu da oštećenje žiga ukazuje na opravdanu sumnju u izvršenje krivičnog djela. Naprotiv, propuštanjem dužnih radnji u skladu sa navedenim propisima i ishitrenim radnjama na zamjeni brojila, upravo je onemogućeno utvrđivanje pravno relevantnih činjenica o postojanju neovlaštene potrošnje, na koje se protivna strana pozivala. Potvrda o zamjeni brojila, koja je neuredna i neprecizna, sama po sebi nije mogla poslužiti kao dokaz da je zamjena brojila i izvršena zbog oštećenja žiga na brojilu. Takođe ni nalog za rad niti nepotpisani izvještaj po nalogu, koji služi u svrhu internog izvještavanja, nije mogao da se prihvatiti kao dokaz da je na brojilu podnosioca zahtjeva zatečen oštećen žig. Zbog toga se nisu mogli prihvatiti ni navodi iz izjašnjenja protivne strane kao dokaz za potvrđivanje ove činjenice. Dakle, na osnovu izvedenih dokaza raspoloživih u spisu, nije se sa sigurnošću mogla utvrditi činjenica da je na električnom brojilu prilikom kontrole mjernog mjesta podnosioca zahtjeva izvršene dana 22.07.2015. godine, zatečen oštećen žig Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju Republike Srpske. 
Imajući u vidu ovu činjnicu, svi drugi dokazi o kasnije preduzetim radnjama u cilju dokazivanja neovlaštene potrošnje, nisu mogli poslužiti kao dokaz o postojanju novlašćenje potrošnje električne energije na mjernom mjestu podnosioca zahtjeva. Tako naknadna provjera ispravnosti električnog brojila u baždarnici protivne strane, bez obzira što je izvršena od strane Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju Republike Srpske i što je utvrđeno da je oštećen žig ovoga zavda i da su žice R i T naponskih elektromagneta presječene, i što je o tome sačinjen izvještaj u pisanoj formi, nisu mogli poslužiti kao dokaz da je takvo stanje žiga i brojila bilo i na mjernom mjestu podnosioca zahtjeva prilikom vršenja navedene kontrole. 
Imajući u vidu utvrđeno činjenično stanje, kao i navedeni pravni osnov, te uvažavajući pravna shvatanja suda, uvažen je zahtjev podnosioca kojim je osporio Obračun neovlaštene potrošnje i naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju broj 001-08/14 od 07.08.2014. godine u ukupnom iznosu od 4.220,97 KM, na mjernom mjestu ED broj 100605450 u ulici Branka Radičevića 1, u Banjoj Luci, te je utvrđeno da je ovaj obračun neosnovan, te je kao takav stavljen van snage, kako je odlučeno kao u tački 1. dispozitiva ovog rješenja. 
S obzirom da se ovaj spor rješava u skraćenom postupku i da su troškovi postupka bili neznatni, te da nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je, tačkom 2. dispozitiva ovoga rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).

Pravna pouka: 
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudom u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.


 

Predsjednik
Milenko Čokorilo