Skip to Content

Rješenje: Trgovinska radnje - Komision "SIM" iz Zvornika

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj:01-370-12/14/R-99-360
Datum: 26.12.2014.

Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. tačka 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Čelić Radinka, vlasnika Trgovinske radnje - Komisiona "SIM", iz Zvornika, Ulica Karađorđeva broj 8, koga zastupa Lazarević Radivoje, advokat iz Zvornika, protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ "Elektrodistribucija" Zvornik, u vezi sa tarifama po kojima se energija isporučuje, odnosno u vezi sa osporavanjem korekcije obračuna utrošene električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 99. redovnoj sjednici, održanoj 26.12.2014. godine, u Trebinju, donijela je

R J E Š E NJ E

1. NALAŽE SE Mješovitom holdingu "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ "Elektrodistribucija" Bijeljina da sačini novu korekciju obračuna utrošene električne energije na mjernom mjestu broj 0038241820216000, ID broj:38018292, u objektu Trgovinska radnja - Komision "SIM" iz Zvornika na adresi, Ulica Karađorđeva broj 8, za period od 12 mjeseci unazad od dana otklanjanja greške u mjerenju.
2. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
 

O b r a z l o ž e nj e

Zahtjevom, koji je u Regulatornoj komisiji za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) primljen 25.08.2014. godine, Čelić Radinko vlasnik Trgovinske radnje - Komisiona "SIM" iz Zvornika, (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva) pokrenuo je postupak rješavanja spora protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, RJ "Elektrodistribucija" Zvornik (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija, odnosno u vezi sa osporavanjem korekcije obračuna utrošene električne energije. Naime, podnosilac zahtjeva osporava izvršenu korekciju obračuna utrošene električne energije na mjernom mjestu 0038241820216000, u vezi sa zamjenom mjernog uređaja za koji je, vanrednom kontrolom, utvrđeno da ne radi u granicama dozvoljene greške. Navedenu korekciju podnosilac osporava iz više razloga, te je naveo da protivna strana u odgovoru na prigovor, nije navela pravni osnov po kome je dužan da snosi odgovornost za neispravnost mjernog uređaja, koji ne zadovoljava važeće tehničke normative, a naročito da je dužan da retroaktivno plati utrošenu električnu energiju zbog greške u mjerenju. Pored same korekcije podnosilac osporava i period za koji je ona izvršena tj. za dvije godine unazad jer je način utvrđivanja dana, odnosno datuma nastanka greške "krajnje neprecizan odnosno paušalan", a iz obredbe člana 79. Opštih uslova proizilazi da se dan nastanka greške mora tačno utvrditi. Podnosilac smatra da ga je protivna strana neosnovano zadužila za iznos od 788,48 KM po osnovu izvršene korekcije na ovom mjernom mjestu.

Regulatorna komisija je zahtjev podnosioca dostavila protivnoj strani radi izjašnjenja o istom i dostavljanja raspoložive dokumentacije, koja je značajna za odlučivanje o ovom zahtjevu. U izjašnjenju protivne strane, koje je Regulatornoj komisiji dostavljeno dana 27. 10. 2014. godine je, između ostalog navedeno, da je podnosilac zahtjeva evidentiran dana 18.08.2009. godine kao krajnji kupac u evidencijima protivne strane na mjernom mjestu: 0038241820216000, odnosno ID broj 38018292 u kategoriji potrošnje "ostala potrošnja na niskom naponu", 2. tarifna grupa. Mjerno mjesto podnosioca je dostupno za očitanje, pa je u skladu sa tim redovno očitavano i redovno su ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju, te da su ove obaveze uredno izmirivne. Na mjernom mjestu podnosioca je sve do 10.01.2014. godine bio postavljen mjerni uređaj broj:10547368 tipa E73FDU1 proizvođača "Iskra", kada je zbog sumnje u njegovu ispravnost zamijenjen drugim mjernim uređajem. Naime, prilikom očitanja koje je izvršeno na kraju obračunskog perioda decembar 2013. godine, radnik koji je vršio očitanje posumnjao je u ispravnost navedenog mjernog uređaja, jer su očitane vrijednosti bile značajno manje od prosječnih za taj poslovni objekat. S tim u vezi dana 10.01.2014. godine izvršena je zamjena navedenog mjernog uređaja koji je nakon demontaže poslat na vanrednu kontrolu ispravnosti i baždarenje u Odjeljenju baždarnice protivne strane koja je ovlašćena za pregled mjerila električne energije. Nakon vanrednog kontrolnog pregleda utvrđeno je da kontrolisani mjerni uređaj broj:10547368 ne zadovoljava propisane uslove prema Zakonu o metrologiji u Republici Srpskoj i Naredbi o ispitivanju i periodičnom pregledu mjerila. Pored navedenog, utvrđeno je da ispitivano brojilo ne radi u granicama dozvoljene greške na svim ispitnim tačkama, dok je na provjeri brojačkog protokola utvrđeno da brojčanik utrošenu energiju ne registruje u dozvoljenim granicama greške na obje tarife u odnosu na rezultat ispitne tačke 5. po kojoj se ispituje brojčanik, zbog čega je upućeno u servis radi otklanjanja navedenih nedostataka. Kako je navedenom kontrolom, koja je obavljena 12.02.2014. godine, utvrđena apsolutna greška u registrovanju propuštene električne energije u odnosu na ispitnu tačku 5, na ovom mjernom mjestu izvršena je korekcija obračuna utrošene električne energije. U izjašnjenju je navedeno da je korekcija izvršena u skladu sa odredbom člana 79. stav 3. Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom - u daljem tekstu: Opšti uslovi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 90/12), jer se u konkretnom slučaju nije mogao primijeniti metod proračuna utrošene električne energije, zbog nedostatka validnih parametara za proračun. Iz navedenih razloga korekcija obračuna je izvršena primjenom odredbi člana 79. stav 3. Opštih uslova. Kod određivanja perioda za obračun korekcije protivna strana je primijenila odredbu člana 79. stav 7. tačka a) Opštih uslova pa je korekcija izvršena za period od dvije godine tj. od 01.02.2012. do 10.01.2014. godine, odnosno za period u kome nije bilo ispravnog mjerenja utrošene električne energije. Kao razlog za primjenu ove odredbe i obračuna korekcije za dvije godine protivna strana je navela da je uvidom u energetsku karticu podnosioca zahtjeva utvrdila da su u referentnom periodu očitane vrijednosti utrošene električne energije u značajnom iznosu odstupale od godišnjeg prosjeka potrošnje, odnosno da su bile značajno niže. U skladu sa navedenim podnosilac je zadužen za iznos od 788,48 KM koji je prikazan na računu za juni mjesec 2014. godine. Nakon toga podnosilac je dana 07.07.2014. godine dostavio prigovor na navedeni iznos i osnov korekcije, a protivna strana je odgovorom broj: 3730-1/14 od 29.07.2014. godine odbila ovaj prigovor kao neosnovan.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 95. redovnoj sjednici, održanoj 27.11.2014. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je ostavljena mogućnost da stranke u roku od osam dana dostave komenatare na navedene akte. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, sa mogućnošću podnošenja komentara.
U ostavljenom roku podnosilac zahtjeva je dostavio komentare na navedene akte u kojima je, i pored činjenice da je djelimično uvažen njegov prigovor, ponovio navode iz zahtjeva odnosno ostao kod svog stava da ne postoji pravni osnov za izvršenu korekciju kao ni njegova odgovornost za eventualnu štetu, tako da u osnovi u komentarima se ne iznose nove činjenice i dokazi na kojima bi se zasnivala odluka u ovom sporu. Naime, predmet ovog postupka je osporavanje korekcije obračuna koja je sačinjena na osnovu utvrđene neispravnosti mjernog uređaja u pogledu registrovanja propuštene električne energije, a ne utvrđivanje odgovornosti za neispravnost mjernog uređaja. Kako mjerni uređaj u dužem vremenskom periodu nije ispravno mjerio propuštenu električnu energiju, krajnji kupac je u obavezi da plati i onu vrijednost električne energije koju je utrošio, a koja mu nije fakturisana putem redovnih računa za isporučenu električnu energiju, a sve u skladu sa načelom ekvivalentnosti.
U postupku rješavanja ovog spora izvršen je uvid u sljedeću dokumentaciju: zahtjev za rješavanje spora od 25.08.2014. godine, izjašnjenje protivne strane od 15.01.2014. godine, potvrdu o zamjeni mjernog uređaja od 10.01.2014. godine, zapisnik o vanrednoj kontroli uređaja od 12.02.2014. godine, obračun korekcije potrošnje od 04.06.2014. godine, zapisnik o ispravkama obračuna za period februar 2012. - januar 2014. godine, pregled potrošnje električne energije od 2010. – 2014. godine, prigovor na korekciju obračuna od 07.07.2014. godine, odgovor na prigovor broj: 3730-1/14 od 29.07.2014. godine, te karticu obračuna podnosioca zahtjeva.

Na osnovu uvida u priloženu dokumentaciju stranaka i nakon izvršene ocjene prikupljenih dokaza, kako pojedinačno tako i u njihovoj međusobnoj povezanosti, utvrđene su sljedeće činjenice:

• podnosilac zahtjeva je u evidencijima protivne strane evidentiran kao krajnji kupac električne energije, na mjernom mjestu 0038241820216000, odnosno ID broj 38018292 u kategoriji potrošnje "ostala potrošnja na niskom naponu", 2. tarifna grupa;
• mjerno mjesto podnosioca je dostupno za očitanje, redovno je očitavano i redovno su mu ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju koji su uredno izmirivni;
• dana 10.01.2014. godine, zbog sumnje u njegovu ispravnost, mjerni uređaj broj 10547368 tipa E73FDU1 proizvođača "Iskra", je skinut i zamijenjen drugim mjernim uređajem;
• u Odjeljenju baždarnice protivne strane dana 12.02.2014. godine obavljena je vanredna kontrola ispravnosti i baždarenje skinutog mjernog uređaja broj: 10547368, kojom prilikom je utvrđeno da kontrolisani mjerni uređaj ne radi u granicama dozvoljene greške na svim ispitnim tačkama i ima apsolutnu grešku u registrovanju propuštene električne energije u odnosu na ispitnu tačku 5 po kojoj se ispituje brojčanik;
• na osnovu utvrđenog činjeničnog stanja dana 04.06.2014. godine sačinjen je obračun korekcije potrošnje električne energije na iznos od 788,48 KM;
• korekcijom obračuna je obuhvaćen period od dvije godine tj. od 01.02.2012. do 10.01.2014. godine;
• dana 07.07.2014. godine podnosilac zahtjeva je protivnoj strani dostavio prigovor na ispostavljeni obračun korekcije utrošene električne energije, a protivna strana je podnosiocu zahtjeva dostavila odgovor broj 3730-1/14 od 29.07.2014. godine u kojem je konstatovano da je prigovor neosnovan;
• na ovom mjernom mjestu nije obustavljena isporuka električne energije.

Na osnovu navedenih činjenica i priložene dokumentacije u ovom postupku, utvrđeno je da je na ovom mjernom mjestu 0038241820216000, odnosno ID broj 38018292 u objektu Trgovinska radnja-Komision "SIM" iz Zvornika na adresi, Ulica Karađorđeva broj 8, dana 10.01.2014. godine mjerni uređaj broj:10547368 tipa E73FDU1 proizvođača "Iskra", zbog sumnje u njegovu ispravnost, skinut i zamijenjen drugim mjernim uređajem. Vanrednom kontrolom ispravnosti i baždarenjem skinutog mjernog uređaja broj 10547368, koja je obavljena u Odjeljenju baždarnice protivne strane, utvrđeno je da kontrolisani mjerni uređaj ne radi u granicama dozvoljene greške na svim ispitnim tačkama i ima apsolutnu grešku u registrovanju propuštene električne energije u odnosu na ispitnu tačku 5 po kojoj se ispituje brojčanik. Na osnovu utvrđenog činjeničnog stanja sačinjen je obračun korekcije potrošnje električne energije na iznos od 788,48 KM u skladu sa odredbom člana 79. stav 2. zbog greške u mjerenju, odnosno zbog nedostatka validnih parametara za proračun, navedena korekcija pravilno je izvršena primjenom odredbi člana 79. stav 3. Opštih uslova kojim je propisano da se za procjenu preuzete električne energije i snage iz stava 2. ovog člana, uzima potrošnja postignuta u odgovarajućem vremenskom periodu kada je registrovanje bilo ispravno, uvažavajući godišnji porast potrošnje, a ukoliko to nije moguće, za procjenu preuzete električne energije uzima se potrošnja postignuta u sljedećim obračunskim periodima, kada registrovanje bude ispravno. S obzirom da mjerni uređaj u dužem vremenskom periodu nije ispravno mjerio propuštenu električnu energiju, krajnji kupac je u obavezi da plati i onu vrijednost električne energije koju je utrošio, a koja mu nije fakturisana putem redovnih računa za isporučenu električnu energiju, što je u skladu sa odredbom člana 15. Zakona o obligacionim odnosima (''Službeni glasnik SFRJ'', broj: 29/78, 39/85, 57/89) i (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj; 17/93, 3/96, 39/03) kojom je propisano da u zasnivanju dvostranih ugovora, kao što je i ugovor o snabdijevanju električnom energijom, strane polaze od načela jednake vrijednosti uzajamnih davanja, tj. ekvivalentnosti.
Međutim, kod određivanja perioda za obračun korekcije protivna strana nije pravilno primijenila odredbu člana 79. stav 7. Opštih uslova jer tačka a) navedenog stava dozvoljava korekciju za period od dvije godine samo u slučaju kada se datum nastanka greške može utvrditi. Tačkom b) ovoga člana propisano je da se period korekcije zbog greške u mjerenju utvrđuje od posljednjeg bajždarenja mjernog uređaja do dana otklanjanja greške u mjerenju, ako je baždarenje vršeno u posljednje dvije godine i ako nije primjenjiva tačka a). Kao razlog za obračun korekcije za dvije godine protivna strana navodi da je uvidom u energetsku karticu podnosioca zahtjeva utvrdila da su u referentnom periodu očitane vrijednosti utrošene električne energije u značajnom iznosu odstupale od godišnjeg prosjeka potrošnje, odnosno da su bile značajno niže, ali ne može sa sigurnošću odrediti datum nastanka greške. Zbog navedenog je bilo neophodno naložiti protivnoj strani da sačini novi obračun korekcije na ovom mjernom mjestu i to za period od 12 mjeseci unazad od dana otklanjanja greške u mjerenju kako je to propisano odredbom člana 79. stav 7. tačka v) Opštih uslova.
Imajući u vidu utvrđeno činjenično stanje, kao i navedeni pravni osnov, naloženo je da se sačini nova korekcija obačuna utrošene elekrične energije na ovom mjernom mjestu i to za period od 12 mjeseci unazad od dana otklanjanja greške u mjerenju, kao u tački 1. dispozitiva ovog rješenja
Podnosilac je u okviru podnesenog zahtjeva istakao i zahtjev za naknadu troškova postupka koji se odnose na naknadu troškova sastavljanja zahtjeva za rješavanje spora u iznosu od 300,00 KM uvećano za iznos PDV-a od 51,00 KM. Međutim, u ovom postupku ovakvi troškovi nisu bili nužni i opravdani u smislu odredbe člana 103. stav 3. Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 13/02, 87/07 i 50/10). Na osnovu odredbe člana 103. stav 1. Zakona o opštem upravnom postupku, kojom je propisano da svaka stranaka po pravilu snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u postupku, kao i na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji, kojom je propisano da o troškovima postupka rješavanja sporova odlučuje Regulatorna komisija, odlučeno je da svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku, kao u tački 2. dispozitiva ovoga rješenja.
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).

Pravna pouka: Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
 

Predsjednik
Milenko Čokorilo