Skip to Content

Odluka o usvajanju Pravilnika o snabdijevanju kvalifikovanih kupaca el. energijom i postupku promjene snabdjevača

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-400-17/14/R-97-325
Datum: 11.12.2014.

Na osnovu člana 24. i 48. Zakona o električnoj energiji (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. tačka 7. i člana 18. stav 1. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 6/10) i člana 33. stav 1. tačka v) Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 59/10), Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske je na 97. redovnoj sjednici, održanoj 11.12.2014. godine, u Trebinju, donijela

ODLUKU
o usvajanju Pravilnika o snabdijevanju kvalifikovanih kupaca električnom energijom i postupku promjene snabdjevača
 

I

Usvaja se Pravilnik o snabdijevanju kvalifikovanih kupaca električnom energijom i postupku promjene snabdjevača.

II

Pravilnik o snabdijevanju kvalifikovanih kupaca električnom energijom i postupku promjene snabdjevača se objavljuje u Službenom glasniku Republike Srpske i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.
 

III

Ova odluka stupa na snagu danom donošenja i objavljuje se u Službenom glasniku Republike Srpske i internet stranici Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske.
 

Obrazloženje

U skladu sa obavezom donošenja pravila i propisa, a u cilju ostvarenja svoje nadležnosti utvrđene Zakonom o električnoj energiji (u daljem tekstu: Zakon) i regulisanja odnosa između učesnika na tržištu električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) je preduzela aktivnosti na donošenju Pravilnika o snabdijevanju kvalifikovanih kupaca električnom energijom i postupku promjene snabdjevača (u daljem tekstu: Pravilnik). Naime, članom 24. Zakona propisano je da je Regulatorna komisija nadležna da unapređuje konkurentnost, a članom 48. stav (4) Zakona da u skladu sa dinamikom otvaranja tržišta Regulatorna komisija može propisati sniženje potrošnje i druge kriterijume po kojima se stiče status kvalifikovanog kupca. Takođe, u članu 16. Zakona o energetici propisano je, pored ostalog, da Regulatorna komisija reguliše i vrši nadzor odnosa na tržištu električne energije u skladu sa odredbama tog zakona i zakona u sektoru električne energije, vodeći računa o obezbjeđenju principa transparentnosti, nediskriminacije, pravičnosti, podsticanju konkurentnosti i zaštiti krajnjih kupaca.
Ovim pravilnikom propisuje se način snabdijevanja kvalifikovanih kupaca na tržištu električne energije u Republici Srpskoj, uloga javnog i rezervnog snabdjevača, postupak promjene snabdjevača i način određivanja cijena rezervnog snabdijevanja i cijena za kvalifikovane kupce koji se snabdijevaju u sistemu obaveze javne usluge, uključujući i univerzalnu uslugu. Regulatorna komisija je na 90. redovnoj sjednici održanoj 10. septembra 2014. godine utvrdila nacrt ovog pravilnika i donijela zaključak da se u postupku javnog razmatranja nacrta ovog akta održi opšta rasprava u Trebinju, dana 14.10.2014. godine u prostorijama Regulatorne komisije sa početkom u 11.00 časova, u kome je kao rok za dostavljanje komentara u pismenoj formi određen 17.10.2014. godine. Takođe, na internet stranici Regulatorne komisije i dnevnim novinama objavljeno je obavještenje za javnost sa terminom održavanja opšte rasprave i rokom za dostavljanje komentara javnosti i zainteresovanih lica na nacrt ovog akta. U skladu sa donesenim zaključkom opšta rasprava je održana dana 14.10.2014. godine, a raspravi su pored zaposlenih u Regulatornoj komisiji prisustvovali predstavnici MH "Elektroprivreda Republike Srpske" Matično preduzeće a.d. Trebinje, MH ERS ZP "Elektro-Hercegovina" a.d. Trebinje, MH ERS ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, MH ERS ZP "Elektro Doboj" a.d. Doboj, MH ERS ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, predstavnici Elektroprenosa Bosne i Hercegovine, predstavnici Državne regulatorne komisije za električnu energiju i Regulatorne komisije za električnu energiju u FBiH, kao i predstavnik "NARUC-RP", koji su izložili svoje komentare i dali sugestija na nacrt Pravilnika. Pored usmenih komentara na nacrt Pravilnika iznesenih na opštoj raspravi, predstavnik "NARUC-RP", MH ERS ZP "Elektro Doboj" a.d. Doboj, MH "Elektroprivreda Republike Srpske" Matično preduzeće a.d. Trebinje i MH ERS ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka su dostavili komentare u pismenoj formi. Nakon održane opšte rasprave voditelj postupka je sačinio izvještaj, kao i sažetak komentara sa stavom po iznesenim komentarima.
Prema utvrđenoj proceduri za donošenje opštih akata, nakon analize komentara upućenih na nacrt Pravilnika, Regulatorna komisija je na 95. redovnoj sjednici održanoj 27.11.2014. godine, uvažavajući preporuke učesnika iznesene na javnoj raspravi kao i kroz pisane komentare, s obzirom da se radi o veoma značajnom opštem aktu, a u cilju postizanja najboljih mogućih rješenja po pojedinim odredbama i donošenja što boljeg prijedloga Pravilnika, donijela odluku o održavanju još jedne opšte rasprave u postupku donošenja Pravilnika.
Dorađeni nacrt Pravilnika sa Sažetkom komentara i prijedlozima izmjena objavljen je na internet stranici Regulatorne komisije kako bi sva zainteresovana lica još jednom mogla učestvovati u postupku kreiranja prijedloga Pravilnika u ostavljenom roku do 10.12.2014. godine.
Opšta rasprava, čiji predmet je bio dorađeni nacrt Pravilnika u koji su ugrađeni prijedlozi odredbi koje predstavljaju rezultat ocjene pribavljenih komentara, održana je dana 09.12.2014.godine u Trebinju. Pored zaposlenih u Regulatornoj komisiji na raspravi su prisustvovali predstavnici MH "Elektroprivreda Republike Srpske" Matično preduzeće a.d. Trebinje, MH ERS ZP "Elektro-Hercegovina" a.d. Trebinje, predstavnik Elektroprenosa Bosne i Hercegovine i predstavnik Privredne komore Republike Srpske.

Nakon provedenog postupka javnog razmatranja nacrta ovog akta Regulatorna komisija je pažljivo analizirala sve komentare primljene u postupku javnog razmatranja kao i prijedlog Pravilnika o snabdijevanju kvalifikovanih kupaca električnom energijom i postupku promjene snabdjevača koji je izrađen kao rezultat navedenih aktivnosti, te donijela odluku kao u dispozitivu.
Cilj donošenja ovog pravilnika je stvaranje pretpostavki za efikasno funkcionisanje tržišta električne energije, obezbjeđenje zaštite kupaca i ravnopravnosti svih učesnika na tržištu u procesu otvaranja tržišta električne energije. U središtu Pravilnika je, prije svega, zaštita kupaca u uslovima tržišne konkurencije.
Pravilnik se sastoji iz pet dijelova i to:
- Opšte odredbe,
- Snabdijevanje kupaca električnom energijom,
- Cijene snabdijevanja i informacije o snabdjevačima,
- Promjena snabdjevača i
- Prelazne i završne odredbe.
Dio prvi Pravilnika propisuje opšte odredbe.
Članovi 1. i 2. propisuju predmet i cilj donošenja Pravilnika, dok je u članu 3. dato značenje karakterističnih termina i skraćenica u vezi sa snabdijevanjem kvalifikovanih kupaca električnom energijom i postupkom promjene snabdjevača. Poseban značaj ima definicija malog kupca, koji pored domaćinstava ima mogućnost da se pored snabdijevanja na tržištu snabdijeva i kod javnog snabdjevača u okviru univerzalne usluge, zbog činjenice što je ova definicija, na način kako je preporučena u Direktivi 2009/72 koja se tiče zajedničkih pravila za unutrašnje tržište električne energije, u praksi, s obzirom na specifičnosti i okolnosti u Republici Srpskoj, odnosno u Bosni i Hercegovini, teško primjenljiva. U postojećim uslovima otvaranja tržišta, nastojalo se, da se definicijom koja je data u Pravilniku definicija malog kupca učini primjenljivom u praksi. Tako je za definisanje malog kupca iskorišćena definicija malih preduzeća propisana Zakonom o malim i srednjim preduzećima (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 50/13), a ostavljena je mogućnost da se u male kupce svrstaju mali industrijski i komercijalni kupci čiji su objekti priključeni na naponski nivo manji od 1 kV i čija godišnja potrošnja ne prelazi 35.000 kWh, a što je duplo više od prosječne potrošnje kupaca iz kategorije ostale potrošnje priključene na 0,4 kV napon, na koje se uglavnom i odnosi ova mogućnost.
Dio drugi Pravilnika u osam članova propisuje način snabdijevanja kvalifikovanih kupaca električnom energijom na otvorenom tržištu, te prava i obaveze kupaca i snabdjevača, pri čemu su ovi članovi napisani na način da pored usklađenosti sa Zakonom o električnoj energiji Republike Srpske budu usklađeni i sa odredbama Direktive 2009/72 koja se tiče zajedničkih pravila za unutrašnje tržište električne energije.
Član 4. propisuje da su svi kupci u Republici Srpskoj od 1. januara 2015. godine kvalifikovani da slobodno kupuju električnu energiju od snabdjevača po svom izboru.
Član 5. propisuje pravo malih kupaca i kupaca iz kategorije domaćinstva da se snabdijevaju u sistemu obaveze javne usluge kod javnog snabdjevača u okviru univerzalne usluge.
Član 6. propisuje u kom slučaju kvalifikovani kupac koji se snabdijeva na otvorenom tržištu ima pravo na rezervno snabdijevanje kod rezervnog snabdjevača.
Član 7. propisuje pravo kvalifikovanog kupaca da slobodno bira snabdjevača, da promijeni snabdjevača bez plaćanja naknade, da koristi uslugu rezervnog snabdijevanja, da mali kupac i kupac iz kategorije domaćinstva može da koristi uslugu javnog snabdijevanja, propisuje pravo kupca na informisanje itd.
Član 8. propisuje obaveze kvalifikovanog kupca na otvorenom tržištu koje se odnose na zaključenje ugovora o snabdijevanju, pristup mreži i izmirenje finansijskih obaveza.
Član 9. propisuje prava i obaveze snabdjevača kvalifikovanih kupaca, javnog i rezervnog snabdjevača, s ciljem postizanja sigurnog i kvalitetnog snabdijevanja kupaca električnom energijom.
Član 10. i 11. propisuju obavezu snabdjevača i kupaca u slučaju promjene cijena električne energije.
Dio treći Pravilnika u četiri člana donosi odredbe koje se tiču cijena snabdijevanja na otvorenom tržištu, cijena snabdijevanja javnog i rezervnog snabdjevača, te načina informisanja kvalifikovanih kupaca.
Član 12. propisuje šta kupac plaća na otvorenom tržištu tj. iz čega se sastoji cijena, te propisuje obavezu snabdjevača da kod davanja ponuda i izdavanja računa jasno naznači sve komponente cijene.
Član 13. propisuje šta sadrži cijena energije za kvalifikovane kupce koji imaju pravo da se snabdijevaju u sistemu obaveze javne usluge kod javnog snabdjevača, te šta sadrži ukupna cijena (tarifni stavovi) za snabdijevanje kod javnog snabdjevača. Takođe, ovaj član propisuje da cijenu energije i ukupnu cijenu javnog snabdijevanja, do donošenja zakona ili drugog propisa koji će urediti ovu oblast utvrđuje Regulatorna komisija, vodeći računa da se cijena energije formira na bazi ponderisane cijene na pragu elektrana tj. da odražava troškove proizvodnje električne energije dominantnih proizvođača u Republici Srpskoj. Ovaj član propisuje i obavezu javnog snabdjevača po pitanju objavljivanja cijene javnog snabdijevanja i blagovremenog informisanja kupaca. Odredbe u vezi sa cijenom energije zasnovanom na prosječnoj ponderisanoj cijeni proizvođača koji imaju obavezu pružanja javne usluge proizvodnje za javno snabdijevanje temelje se na članu 109. Zakona o električnoj energiji – Prečišćeni tekst (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 8/08), članovima 1. i 3. Zakona o Izmjenama i dopunama zakona o električnoj energiji Republike Srpske (Službeni glasnik Republike Srpske 34/99) i članu 2. stav (3) Zakona o Izmjenama i dopunama zakona o električnoj energiji Republike Srpske (Službeni glasnik Republike Srpske 1/11).
Član 14. propisuje način formiranja cijene snabdijevanja rezervnog snabdjevača polazeći od cijene energije koja se koristi kao osnova za utvrđivanje cijene rezervnog snabdijevanja. S obzirom na specifične uslove u Republici Srpskoj i Bosni i Hercegovini, a u cilju zaštite kupaca od naglog skoka cijena u početnom periodu otvaranja tržišta, odredbe ovog člana donose procentualno ograničenje visine cijene rezervnog snabdijevanja u prva dva mjeseca korišćenja ove usluge i nakon tog perioda. Takođe, ovaj član propisuje da cijenu rezervnog snabdijevanja utvrđuje rezervni snabdjevač i dostavlja ih Regulatornoj komisiji na davanje saglasnosti.
Član 15. propisuje način informisanja kvalifikovanih kupaca.
Dio četvrti Pravilnika u osam članova propisuje postupak promjene snabdjevača u smislu postupanja kvalifikovanog kupca, postojećeg snabdjevača, novog snabdjevača i operatora sistema, uslove pod kojima se može osporiti promjena snabdjevača, prelazak sa tržišnog na rezervno snabdijevanje, te prelazak sa tržišnog na javno snabdijevanje.
Član 16. definiše sam postupak promjene snabdjevača i propisuje da ne može trajati duže od 21 dan i da se postupak sprovodi posebno za svako obračunsko mjesto.
Član 17. propisuje postupanje kvalifikovanog kupca u smislu načina na koji se kupac obraća novom snabdjevaču i obaveza koje mora da ispuni da bi pokrenuo postupak promjene snabdjevača.
Član 18. propisuje postupanje postojećeg snabdjevača.
Član 19. propisuje način postupanja novog snabdjevača koji po osnovu punomoći kupca vrši sve radnje potrebne za promjenu snabdjevača i rokove koje novi snabdjevač mora da poštuje kako bi se postupak okončao u propisanom roku. Takođe, ovim članom su propisane obaveze novog snabdjevača prema operatoru sistema i obaveze prema kupcu, posebno u vezi sa ugovorom o snabdijevanju.
Član 20. propisuje postupanje operatora sistema koji je dužan da u propisanom roku, de facto, izvrši promjenu snabdjevača i očita obračunske veličine, a svim učesnicima u postupku (stari i novi snabdjevač) dostavi podatke relevantne za promjenu snabdjevača.
Član 21. propisuje mogućnost osporavanja promjene snabdjevača u skladu sa odredbama ovog člana, pri čemu je, u cilju zaštite kupca i sigurnosti snabdijevanja, propisano da postojeći snabdjevač ne može postavljati posebne dodatne uslove, uključujući i neplaćene obaveze kupca i dužan je da nastavi snabdijevanje kvalifikovanog kupca sve do okončanja postupka promjene snabdjevača. Takođe, ovim članom je propisano u kojim uslovima operator sistema ne može odobriti zahtjev za promjenu snabdjevača.
Član 22. propisuje obaveze operatora sistema, snabdjevača i kvalifikovanog kupca u uslovima prelaska sa snabdijevanja na otvorenom tržištu na rezervno snabdijevanje, kao i pravo kvalifikovanog kupca na produženje ugovora o rezervnom snabdijevanju.
Članom 23. propisan je prelazak sa tržišnog na javno snabdijevanje kvalifikovanih kupaca iz kategorije malih kupca i domaćinstva, koji u skladu sa odredbama ovog pravilnika imaju pravo na javno snabdijevanje u okviru univerzalne usluge. U cilju zaštite ove kategorije kupaca, propisano je da ukoliko je kupac iz kategorije malih kupaca ili domaćinstva koristio uslugu snabdijevanja na otvorenom tržištu i ostao bez snabdjevača, po automatizmu prelazi na snabdijevanje kod javnog snabdjevača.
Dio peti Pravilnika odnosi se na prelazne i završne odredbe i u pet članova (od člana 24. do člana 28.) propisuje primjenu drugih propisa, snabdijevanje nakon 1. januara 2015. godine, tumačenje Pravilnika, prestanak važenja Pravilnika o kvalifikovanom kupcu i stupanje na snagu.
Članom 24. propisana je primjena drugih propisa čije odredbe se odnose na kvalifikovanog kupca, po pitanjima u vezi sa kvalifikovanim kupcem koja nisu obuhvaćena ovim pravilnikom.
Članom 25. propisano je snabdijevanje kupaca nakon 1. januara 2015. godine s obzirom da primarna legislativa tek treba da propiše određivanje javnog i rezervnog snabdjevača. Ova odredba temelji se na članu 1. Zakona o Izmjenama i dopunama zakona o električnoj energiji Republike Srpske (Službeni glasnik Republike Srpske 34/99) i članu 2. stav (3) Zakona o Izmjenama i dopunama zakona o električnoj energiji Republike Srpske (Službeni glasnik Republike Srpske 1/11).
Takođe, ovim članom je propisan rok do kada dosadašnji snabdjevači, koji do donošenja posebnog propisa imaju ulogu javnog i rezervnog snabdjevača, treba da obavijeste sve male kupce i kupce iz kategorije domaćinstva da imaju mogućnost da sami biraju svog snabdjevača ili da nastave da se snabdijevaju kod njih u sistemu javne usluge. Da bi zaštitili malog kupca i kupaca iz kategorije domaćinstva od suvišnih administrativnih radnji, ovim članom je propisano da, u ovom slučaju, ostaje na snazi postojeći ugovor o snabdijevanju. Pored toga propisana je i obaveza rezervnih snabdjevača da obavijeste ostale kvalifikovane kupce koji nisu mali kupci i domaćinstva pod kojim uslovima u narednom periodu mogu da ih snabdijevaju, u slučaju da ne nađu snabdjevača kvalifikovanih kupaca, pri čemu se vodilo računa da se i kupcima i snabdjevačima u početnom periodu ostavi dovoljno vremena za sprovođenje svih potrebnih aktivnosti kako bi tržište moglo uspješno funkcionisati, tako da se ovim kupcima ostavlja mogućnost da se do 30. juna 2015. godine snabdijevaju kod svog postojećeg javnog snabdjevača pod istim uslovima koji su važili do 31. decembra 2014. godine.
Članovi od 26. do 28. propisuje tumačenje Pravilnika, prestanak važenja Pravilnika o kvalifikovanom kupcu (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 131/11) i stupanje na snagu ovog pravilnika.
 

Predsjednik
Milenko Čokorilo