Broj: 01-414-2/13/R-69-166
Datum: 30.09.2013.
Na osnovu odredbi člana 54. stav 4. Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 13/02, 87/07 i 50/10) i člana 33. stav 1. tačka d. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10), odlučujući o Zahtjevu za izdavanje sertifikata za proizvodno postrojenje koje koristi obnovljive izvore energije, privrednog društva "ITM CONTROLS" d.o.o. Sarajevo, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske je na 69. redovnoj sjednici održanoj 30.09.2013. godine, donijela
Z A K LJ U Č A K
ODBACUJE SE Zahtjev za izdavanje sertifikata za proizvodno postrojenje koje koristi obnovljive izvore energije Solarna elektrana "Doboj 1", privrednog društva "ITM CONTROLS" d.o.o. Sarajevo od 29.08.2013. godine.
O b r a z l o ž e nj e
Privredno društvo "ITM CONTROLS" d.o.o. Sarajevo (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), podnijelo je Zahtjev za izdavanje sertifikata za proizvodno postrojenje koje koristi obnovljive izvore energije Solarna elektrana "Doboj 1", broj AS-2908-2/13 od 29.08.2013. godine (u daljem tekstu: zahtjev), koji je u Regulatornoj komisiji za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) zaprimljen dana 02.09.2013. godine i zaveden pod brojem 01-414-1/13.
Nakon pregleda zahtjeva i priloženih dokaza uz zahtjev, utvrđeno je da je podnosilac zahtjeva registrovan kao privredno društvo u Opštinskom sudu u Sarajevu u Federaciji Bosne i Hercegovine - Kanton Sarajevo o čemu je izdato Rješenje o izmjenama podataka broj 065-0-Reg-12-002158 od 04.06.2012. godine. Imajuću u vidu navedenu činjenicu, potrebno je ukazati da je Regulatorna komisija osnovana odredbama članova 15. – 26. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 49/09), kao regulatorno tijelo, koje svoju zakonom utvrđenu nadležnost sprovodi na teritoriji Republike Srpske. Pored Zakona o energetici, nadležnosti Regulatorne komisije u sektoru električne energije su utvrđene i odredbama drugih zakona koji su na snazi u Republici Srpskoj i to:
- odredbama 23, 24. i dr. Zakona o električnoj energiji - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11) i
- odredbama Zakona o obnovljivim izvorima energije i efikasnoj kogeneraciji ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 39/13) kojim su utvrđene nadležnosti Regulatorne komisije u oblasti regulisanja proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije.
Što se tiče subjekata, odnosno fizičkih i pravnih lica, prema kojima Regulatorna komisija vrši svoju nadležnost, u smislu izdavanja dozvola za obavljanje elektroenergetske djelatnosti, izdavanja sertifikata za proizvodna postrojenja koja proizvode električnu energiju iz obnovljivih izvora energije i u efikasnoj kogeneraciji, izdavanja garancije o porijeklu električne energije, utvrđivanja tarifa, odobravanja prava na podsticanje proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije i u efikasnoj kogeneraciji, nadzora nad sprovođenjema opštih i pojedinačnih akata Regulatorne komisije, sankcionisanja uslijed neizvršavanja propisanih obaveza, oni svoj pravni subjektivitet i pravni status rješavaju na osnovu odredaba Zakona o registraciji poslovnih subjekata u Republici Srpskoj ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 67/13), kojim je uređen postupak i uslovi upisa pravnih lica u sudski registar u Republici Srpskoj i Zakona o zanatsko-preduzetničkoj djelatnosti ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 117/11, 121/12 i 67/13) kojim je uređen način upisa fizičkih lica koja obavljaju privrednu djelatnost u odgovarajući javni registar.
Imajući u vidu navedene zakonske propise, nesporno je da je Regulatorna komisija dužna da vrši svoje zakonom utvrđene nadležnosti. Međutim, da bi Regulatorna komisija mogla vršiti zakonom utvrđene nadležnosti, elektroenergetski subjekti koji zahtjevaju ostvarivanje pojedinih prava ili koji su dužni izvršavati propisane obaveze, o kojima je nadležna da odlučuje, nadzire i izvršava Regulatorna komisija, moraju svoj pravni subjektivitet riješitu u skaladu sa zakonima koji važe na teritoriji Republike Srpske, a to su Zakon o registraciji poslovnih subjekata u Republici Srpskoj ili Zakon o zanatsko-preduzetničkoj djelatnosti.
Pored navedenog na teritoriji Federacije Bosne i Hecegovine postoji nadležno regulatorno tijelo, koje je takođe osnovano zakonom i koje vrši nadležnost u sektoru električne energije na osnovu zakona koji važe u Federaciji Bosne i Hecegovine. Prema tome i Regulatorna komisija i nadležno regulatorno tijelo u Federaciji Bosne i Hecegovine, mogu vršiti svoju zakonom utvrđenu nadležnost prema subjektima koji pravni subjektivitet imaju riješen na teritoriji na kojoj vrše svoju nadležnost. Kada je u pitanju proizvodnja električne energije, nesporno je da je uvijek nadležno ono regulatorno tijelo na čijem području djelovanja se nalazi proizvodni objekat.
Imajući u vidu navedeno, a posebno činjenicu da se u konkretnom slučaju proizvodni objekat nalazi na području Republike Srpske, potrebno je da podnosilac zahtjeva pravni subjektivitet regulišete u skladu sa zakonima Republike Srpske, kako bi prema njemu Regulatorna komisija mogla vršiti svoju zakonom utvrđenu nadležnost, odnosno postupiti po zahtjevu za izdavanje sertifikata za proizvodno postrojenje koje koristi obnovljive izvore energije. Dakle, da bi Regulatorna komsija mogla postupiti po novom zahtjevu za izdavanje sertifikata za proizvodno postrojenje koje koristi obnovljive izvore energije, potrebno je dostaviti novi obrazac zahtjeva i priložene izjave i dokaze uz zahtjev, na ime subjekta koji je registrovan u skladu sa zakonima Republike Srpske.
S obzirom na navedeno činjenično stanje, a na osnovu odredbe člana 54. stav 4. Zakona o opštem upravnom postupku, odlučeno je kao u dispozitivu ovoga zaključka.
Pravna pouka zasniva se na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09) i odredbama člana 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 109/05 i 63/11).
Pravna pouka: Ovaj zaključak je konačan. Protiv ovog zaključka može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema zaključka.
Predsjednik
Milenko Čokorilo