Skip to Content

Rješenje: Ranko Marinković, Banja Luka

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj:01-8-9/13/R-63-81
Datum: 23.05.2013.

Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. tačka 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Marinković Ranka iz Banja Luke, protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka, u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija, odnosno u vezi sa obračunom neovlaštene potrošnje električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 63. redovnoj sjednici održanoj 23.05.2013. godine,  donijela je

 

RJEŠENJE

1.  ODBIJA SE zahtjev Marinković Ranka iz Banja Luke od 19.12.2012. godine kojim osporava osnov za obračun neovlaštene potrošnje na mjernom mjestu ED broj 85032117, naplatni broj 19915993, koje se nalazi objektu u ulici Vase Glušca broj 25 u Banjoj Luci.

2. Nalaže se Mješovitom holdingu "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Lukada izvrši korekciju obračuna neovlašteno preuzete električne energije od 26.10.2012. godine, tako da za utvrđivanje obračunske snage za obračun neovlaštene potrošnje uzme nominalnu struju glavnih osigurača od 32 A, da se za obračun količine neovlašteno utrošene električne energije utvrdi stvarni broj radnih dana i broj časova rada za objekat podnosioca zahtjeva, te da pravilno utvrdi količinu registrovane električne energije na mjernom uređaju za koju se umanjuje iznos naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju, prema energetskoj kartici ED broj 85032117.

3. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.

 

O b r a z l o ž e nj e

Dana10.01.2013. godine,Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) primila je zahtjev za rješavanje spora Marinković Ranka iz Banja Luke (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva),protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka(u daljem tekstu: protivna strana) u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje,odnosno u vezi sa obračunom neovlaštene potrošnje električne energije. U podnesku je navedeno da se mjerno mjesto odnosi na poslovni prostoru u kome se nalazi kopirnica. Podnosilac zahtjeva je prigovorio na obračun neovlaštene potrošnje u iznosu od 25.945,92 KM, koji mu je protivna strana obračunala, zbog kako navodi povrede plombe na brojilu, koju je konstatovao i Republički zavod za standardizaciju i metrologiju. U zahtjevu se navodi da se ovo brojilo nalazi u haustoru stambeno-poslovnog objekta u ulici Vase Glušca broj 25 u Banjoj Luci i da je dostupno trećim licima. Podnosilac u svom zahtjevu negira odgovornost za nedozvoljene radnje na brojilu, te traži od Regulatorne komisije da naloži protivnoj strane da iz svojih finansijskih evidencija "briše" iznos fakturisan po osnovu obračunate neovlaštene potrošnje električne energije.

Protivna strane je na traženje Regulatorne komisije dana 01.04.2013. godine dostavila izjašnjenje o zahtjevu podnosioca u kome se navodi da je  podnosilac zahtjeva kod protivne strane evidentiran kao krajnji kupac dana 05.01.2009. godine na mjernom mjestu ED broj 85032117, kategorija potrošnje "ostala potrošnja na niskom naponu", treća tarifna grupa. Protivna strana navodi da je 26.12.2008. godine izvršen pregled mjernog mjesta, kada je konstatovana snaga  glavnog osigurača od 32A, a što je konstatovano i zapisnikom o kontroli mjernog mjesta od 21.02.2013. godine. U izjašnjenju se dalje navodi da je nakon kontrole mjernog mjesta od 22.08.2012. godine Zapisnikom broj 22-08/01 konstatovano da je instrumentom "Zera" utvrđena greška u mjerenju električne energije od 70%. Dana 23.08.2012. godine izvršena je zamjena brojila broj 236781, a postavljeno je brojilo broj 172825. Nalazom Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju broj 05.3/11/393-17-328/12 od 05.09.2012. godine utvrđeno je da se na trofaznom elektronskom brojilu broj 236781 nalazi oštećen olovni žig ovog zavoda broj RS9 15 116. Protivna strane ističe da je imajući u vidu navedeni nalaz, te odredbe Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 90/12) - u daljem tekstu: Opšti uslovi, izvršila obračun neovlaštene potrošnje električne energije, kada je podnosiocu zahtjeva fakturisan iznos od 25.945,92 KM, za period od godinu dana od dana zamjene brojila, s tim da je izvršeno umanjenje fakturisane električne energije.

Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 61. redovnoj sjednici održanoj 18.04.2013. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je ostavljena mogućnost da stranke u roku od 10 dana dostave komentara na navedene akte. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, sa mogućnošću podnošenja komentara. U ostavljenom roku podnosilac zahtjeva je dostavio komentare na nacrt rješenja u kojima je ponovo, kao i u zahtjevu, negirao svoju odgvornost za neovlaštenu potrošnju, te je istakao da postoji mogućnost da su i druga licu lica mogla preduzeti nedozvoljene radnje na mjernom uređaju. Takođe je u komentarima podnosilac prigovorio zbog čega nije na zapisniku o kontroli mjernog mjesta konstatovano oštećenje olovnog žiga. 

U postupku rješavanja ovog spora izvršen je uvid u sljedeću dokumentaciju: Zahtjev podnosioca zahtjeva od 19.12.2012. godine, Zahtjev podnosioca dostavljen protivnoj strani od 16.11.2012. godine, Izjašnjenje protivne strane o podnesku podnosioca zahtjeva (akt broj 625 od 29.03.2013. godine i akt broj 1395/13 od 27.03.2013. godine), Akt protivne strane broj 11444/12 od 26.10.2012. godine, Obračun neovlašteno preuzete električne energije od 26.10.2012. godine, Akt Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju broj 05.3/11/393-17-328/12 od 05.09.2012. godine, Energetska kartica ED broj 85032117, Kartica potrošača broj 19915993, fotografije mjernog mjesta, Nalog za rad broj 528708 od 05.01.2009. godine, Rješenje o elektroenergetskoj saglasnosti broj 8677/2008-101 od 19.12.2008. godine, Zapisnik o pregledu mjernog mjesta sa direktnim mjerenjem broj 2298/08 od 26.12.2008. godine, Zapisnik broj 22-08/01 od 22.08.2012. godine, Zapisnik o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta broj 001/01644 od 21.02.2013. godine, Nalog za rad broj 772353 od 23.08.2012, godine, Potvrda o zamjeni brojila broj 153-23-08/2012 od 23.08.2012. godine i akt protivne strane broj 12081/12 LG/DJ od 28.11.2012. godine.

Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice:

- Na mjernom mjestu ED broj 85032117, naplatni broj 19915993, koje se nalazi u ulici Vase Glušca broj 25 u Banjoj Luci, u evidenciji protivne strane kao krajnji kupac u kategoriji potrošnje "ostala potrošnja na niskom naponu", treća tarifna grupa, od 05.01.2009. godine evidentiran je podnosilac zahtjeva;

- Rješenjem o stalnoj elektroenergetskoj saglasnosti broj 8677/2008-101 od 19.12.2008. godine, Zapisnikom o pregledu mjernog mjesta sa direktnim mjerenjem broj 2298/08 od 16.12.2008. godine i Zapisnikom o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta broj 001/01644 od 21.02.2013. godine, konstatovano je da je na mjernom mjestu podnosioca ugrađeno trofazno elektronsko brojilo aktivne energije sa nominalnom strujom glavnih osigurača od 32 A;

- Dana 22.08.2012. godine izvršena je kontrola mjernog mjesta podnosioca zahtjeva kada je instrumentom "Zera" utvrđena greška u mjerenju električne energije od 70 %;

- Dana 23.08.2012. godine brojilo broj 236781 zamijenjeno je brojilom broj 172825 o čemu je sačinjena Potvrda o zamjeni brojila broj 153-23-8/2012;

- Nalazom Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju broj 05.3/11/393-17-328/12 od 05.09.2012. godine utvrđeno je da se na brojilu broj 236781 nalazi oštećen olovni žig ovog zavoda broj RS 9 15 116, te da ovo brojilo nije ispravno;

- Protivna strana je dana 26.10.2012. godine sačinila obračun neovlašteno utrošene električne energije za period od godinu dana od dana zamjene brojila i podnosiocu zahtjeva po tom osnovu fakturisala iznos od 25.945,92 KM;

-  Za utvrđivanje obračunske snage za obračun neovlaštene potrošnje, pogrešno je uzeta nominalna struja glavnih osigurača od 35 A, umjesto 32 A i prilikom obračuna nije pravilno utvrđena količina registrovane električne energije na brojilu za koju se umanjuje iznos naknade za neovlaštenu potrošnju,  a što je utvrđeno iz energetske kartice ED broj 85032117.

Iz dostavljene dokumentacije je utvrđeno da je dana 22.08.2012. godine protivna strana izvršila kontrolu mjernog mjesta podnosioca zahtjeva, kojom prilikom je zapisnički konstatovano da je instrumentom "Zera" utvrđena greška u mjerenju električne energije od 70%, i da je potrebno izvršiti zamjenu i kontrolu ispravnosti brojila broj 236781. Dakle, utvrđivanje greške u mjerenju na licu mjesta od strane radnika protivne strane je razlog za zamjenu mjernog uređaja. Radnici protivne strane nisu ocjenjivali niti su ovlašteni da ocjenjuju ispravnost olovnog žiga Republičkog zavod za standardizaciju i metrologiju, niti se oštećenja olovnog žiga uvijek mogu uočiti na licu mjesta, pa je jasno zbog čega nije zapisnički konstatovano stanje olovnog žiga od strane radnika protivne strane. Radnici protivne strane su ovlašteni da vrše kontrolu plombi distributera na mjernom uređaju. Republički zavod za standardizaciju i metrologiju je jedino ovlašten da utvrđuje stanje i ispravnost olovnog žiga, pa se zbog toga nije mogao prihvatiti komentar podnosioca zahtjeva, kao relevantna okolnost za odlučivanje, da u zapisniku o kontroli mjernog mjesta nije konstatovano oštećenje olovnog žiga. Protivna strana je dana 23.08.2012. godine zamijenila navedeno brojilo sa brojilom broj 172825 o čemu je sačinjena Potvrda o zamjeni brojila broj 153-23-8/2012, a zamijenjeno brojilo je dostavljeno na kontrolu ispravnosti u Republički zavod za standardizaciju i metrologiju. Nalazom ovog zavoda, koji je dat u aktu 05.3/11/393-17-328/12 od 05.09.2012. godine utvrđeno je da se na brojilu broj 236781 nalazi oštećen, odnosno otvaran olovni žig ovog zavoda broj RS 9 15 116, te da ovo brojilo nije ispravno. S obzirom na navedene zapisnike i nalaz Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju, protivna strana je pozivajući se na odredbe članova 89, 90, 91. i 92. Opštih uslova, izvršila obračun neovlaštene potrošnje za period od godinu dana od dana zamjene brojila i podnosiocu zahtjeva fakturisala iznos od 25.945,92 KM. S obzirom na činjenicu da je žig Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju bio oštećen, odnosno otvaran, čime se stvorila mogućnost da se neovlaštenim radnjama djeluje na mjerni uređaj, radi onemogućavanje pravilnog registrovanja preuzete električne energije, te da je utvrđeno da je mjerni uređaj neispravan, protivna strana je imala osnova da primjeni navedene odredbe Opštih uslova, kojima su propisani vidovi neovlaštene potrošnje i način obračuna neovlaštene potrošnje.

Što se tiče navoda podnosioca zahtjeva da nije preduzimao neovlaštene radnje na mjernom uređaju i da su navedene radnje mogla preduzeti druga lica, kako se to navodi i u komentarima na nacrt rješenja, potrebno je istaći da isti nisu bitni za sačinjavanje obračuna neovlaštene potrošnje i nisu se mogli prihvatiti, budući da obračun neovlaštene potrošnje, predstavlja imovinski ekvivalent za moguću potrošnju električne energije na ovom mjernom mjestu, jer mjerni uređaj nije pravilno mjerio električnu energiju, zbog preduzimanja neovlaštenih radnji. Dakle, protivna strana je ispunila svoju obavezu isporuke električne energije, a podnosilac zahtjeva je dužan da plati sačinjeni obračun neovlaštene potrošnje električne energije, jer u ovom slučaju utrošena električna energija nije pravilno izmjerena, uslijed neovlaštenog djelovanja na mjerni uređaj. Takođe, potrebno je ukazati da što se tiče utvrđivanja činjenice ko je preduzimao nedozvoljene radnje na mjernom uređaju, to bi bilo relavantno u postupku utvrđivanja krivične odgovornosti, jer se radnjama oštećenja žiga i onemogućavanja pravilnog registrovanja utrošene električne energije stiču obilježja posebnih krivičnih djela. Pored toga, podnosilac zahtjeva je na osnovu odredbi Opštih uslova dužan da zaštiti mjerni uređaj, koji je na njegovom posjedu od neovlaštenog pristupa drugih lica.

Na osnovu navedenih činjenica i navedenih odredbi Opštih uslova, utvrđeno je da je zahtjev podnosioca u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, odnosno u vezi sa obračunom neovlaštene potrošnje neosnovan, te je odlučeno kao u tački 1. dispozitiva ovog rješenja.

Iako je protivna strana na osnovu utvrđenog činjeničnog stanja  u ovom slučaju imala osnov da izvrši obračun neovlaštene potrošnje električne energije, iz dostavljene dokumentacije je utvrđeno da je prilikom obračuna neovlaštene potrošnje električne energije za utvrđivanje obračunske snage uzeta nominalna struja glavnih osigurača od 35 A, umjesto 32 A, a koja je konstatovana Rješenjem o stalnoj elektroenergetskoj saglasnosti broj 8677/2008-101 od 19.12.2008. godine, Zapisnikom o pregledu mjernog mjesta sa direktnim mjerenjem broj 2298/08 od 16.12.2008. godine i Zapisnikom o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta broj 001/01644 od 21.02.2013. godine. S obzirom da je članom 91. stav 2. tačka a) podtačka 3) Opštih uslova propisano da se obračunaska snaga za obračun neovlaštene potrošnje na niskom naponu dobije množenjem manje vrijednosti nominalne struje glavnog osigurača ili uređaja za ograničenje snage ili dozvoljenog strujnog opterećenja priključnog voda sa nominalnim naponom, protivna strana je za obračun neovlaštene potrošnje trebala primjeniti nominalnu struju glavnih osigurača od 32 A, koja je utvrđena u naprijed navedenim aktima. Pored toga, protivna strana prilikom obračuna neovlaštene potrošnje nije pravilno utvrdila količinu električne energije registrovane na brojilu, u periodu od godinu dana od dana zamjene brojila, za koju se na osnovu člana 92. stav 8. Opštih uslova umanjuje iznos naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju, a što je utvrđeno iz energetske kartice ED broj 85032117. Takođe, odredbom člana 91. stav 2. tačka b) propisan je način izračuna količine neovlašteno utrošene aktivne energije prema broju radnih dana i časova zavisno od smjena rada, te je u ovom slučaju za obračun neovlaštene potrošnje potrebno utvrditi tačan broj radnih dana i časova rada navedenog poslovnog objekta podnosioca zahtjeva. Uvidom u obračun neovlaštene potrošnje, utvrđeno je da je za obračun neovlašteno utrošene električne energije, protivna strana uzela 30 radnih dana u mjesecu i 16 časova rada dnevno, ali nije potkrijepila dokazima, niti obrazloženjem u izjašnjenju, na osnovu čega je utvrđen navedeni broj radnih dana i časova rada. Imajući u vidu okolnost da se u poslovnom objektu podnosioca zahtjeva nalazi kopirnica, to je neophodno ponovo sagledati i provjeriti, odnosno utvrditi stvarno stanje broja radnih dana i časova rada. Pri tom je potrebno imati u vidu da dvokratno radno vrijeme ne mora predstavljati dvosmjenski rad. Imajući u vidu navedeno, protivna strana treba da utvrdi stvarni broj radnih dana i broj časova rada za objekat podnosioca zahtjeva, te da utvrđene veličine primjeni za obračun neovlašteno utrošene električne energije. S. obzirom na tako utvrđeno činjenično stanje i navedeni pravni osnov protivnoj strani je naloženo da izvrši korekciju obračuna neovlaštene potrošnje, tako da za utvrđivanje iznosa obračunske snage za obračun neovlaštene potrošnje uzme nominalnu struju glavnih osigurača od 32 A, da za obračun količine neovlašteno utrošene aktivne energije utvrdi stvarni broj radnih dana i broj časova rada za konkretan poslovni objekat, te da pravilno utvrdi količinu registrovane električne energije na mjernom uređaju za koju se umanjuje iznos naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju, prema energetskoj kartici ED broj 85032117, pa je odlučeno kao tački 2. dispozitiva ovog rješenja.

Kako se ovaj spor rješava u skraćenom  postupku i da su troškovi postupka bili neznatni, te da nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 3. dispozitiva ovog rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.

Pravna pouka zasniva se na odredbi člana 25. stav 2. Zakona o energetici („Službeni glasnik Republike Srpske“ broj 49/09) i odredbama člana 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima („Službeni glasnik Republike Srpske“ broj 109/05 i 63/11).

Pravna pouka:

Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.      

 

Predsjednik

Milenko Čokorilo