Skip to Content

Rješenje: Zora Vranješ, Banja Luka

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: R-53-529-144/12
Datum: 30.11.2012.

Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. tačka 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Vranješ Zore iz Banja Luke, zastupane po punomoćniku Vranješ Novici iz Banja Luke, protiv MH ERS ZP "Elektrokrajina“ a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka, u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 53. redovnoj sjednici održanoj 30.11.2012. godine, donijela je

 

RJEŠENJE

1. NALAŽE SE MH ERS ZP "Elektrokrajina“ a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka da izvrši kontrolu mjernog mjesta ED broj 103508611 koje se nalazi u ulici Knjaza Miloša broj 76 i očita stvarno stanje na brojilu, teda prema tom stanju izvrši novi obračun utrošene električne energije na ovom mjernom mjestu i izvrši priključenje ovog mjernog mjesta na elektrodistributivnu mrežu.

2. ODBACUJE SE zahtjev podnosioca za utvrđivanja zastarjelosti potraživanja MH ERS ZP "Elektrokrajina“ a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka po osnovu isporučene električne energije, zbog nenadležnosti.

3.  Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.

 

O b r a z l o ž e nj e

Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) je dana 10.07.2012. godine primila zahtjev za rješavanje spora Zore Vranješ iz Banja Luke, zastupane po punomoćniku Vranješ Novici iz Banja Luke, (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva),protiv MH ERS ZP "Elektrokrajina“ a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka(u daljem tekstu: protivna strana) u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje. U spis je dostavljena ovjerena punomoć od 11.09.2012. godine za zastupanje u ovom postupku na ime Vranješ Novice iz Banja Luke, naselje Gornji Pervan 61. Podnosilac zahtjeva je naveo da je 2000. godine kupio kuću koja se nalazi u Ulici Knjaza Miloša u Banjoj Luci, kada je sa protivnom stranom zaključen ugovor o snabdijevanju električnom energijom. Podnosilac zahtjeva je istakao da živi u inostranstvu i da na mjernim mjestima koja se nalazi u navedenoj kući nije bilo značajnije potrošnje električne energije, iako je protivna strana proizvoljno u 2001, 2002, i 2006. godini upisivala potrošnju električne energije. U podnesku je navedeno da je nakon usmenih prigovora na ova zaduženja izvršena djelimična korekcija potrošnje električne energije, ali da nikada nije utvrđena stvarna potrošnja električne energije. Protivna strana je dana 25.06.2012. godine bez prethodno dostavljenog obavještenja izvršila obustavu isporuke električne energije, tako da nije moguće obavljanje planiranih građevinskih radova na objektu u kome se nalaze mjerna mjesta. Imajući u vidu ovakvo postupanje protivne strane, podnosilac zahtjeva od Regulatorne komisije traži da naloži otklanjanje nepravilnosti u vezi sa fakturisanjem električne energije, te ističe prigovor zastarjelosti potraživanja.

Protivna strana je na traženje Regulatorne komisije dana 28.09.2012. godine  dostavila izjašnjenje o zahtjevu podnosioca zahtjeva. U izjašnjenju je navedeno da je podnosilac zahtjeva dana 02.10.2012. godine evidentiran kao krajnji kupac električne energije na mjernom mjestu ED broj 103508701 u ulici Knjaza Miloša broj 74 i mjernom mjestu ED broj 103508611 u ulici Knjaza Miloša broj 76.  Dalje se navodi da mjerna mjesta nisu dostupna za očitanje, te da su vršene softverske procjene potrošnje električne energije u pojedinim periodima do 2005. godine, što je evidentirano na energetskim karticama. Kontrolama mjernog mjesta ED broj 103508701 od 29.11.2006. godine, 25.12.2006. godine i 06.09.2012. godine je konstatovano da nema brojila ni priključka, te da je kuća u sanaciji. S obzirom na izvršene softverske procjene potrošnje na ovom mjernom mjestu, dana 27.02.2007. godine izvršena je korekcija obračuna električne energije u iznosu od 2.812,39 KM, kao i korekcija obračunate kamate u iznosu od 1.556,96 KM o čemu je krajnjem kupcu dostavljena Knjižna obavijest broj 01-0207-103508701 od 28.02.2007. godine. Dana 13.09.2012. godine izvršena je korekcija obračunate naknade za obračunsku snagu za period kada nije bilo napona, odnosno u periodu od 01.12.2006. godine do 31.08.2012. godine, te dug za električnu energiju nakon izvršenih korekcija za mjerno mjesto ED broj 103508701 iznosi 1.149,11 KM. Pored toga, dana 27.02.2007. godine izvršena je korekcija obračunate električne energije za mjerno mjesto ED broj 103508611 u iznosu od 1.846,04 KM i korekcija obračunate kamate u iznosu od 652,51 KM o čemu je sačinjena Knjižna obavijest broj 01-0207-103508611 od 28.02.2007. godine. Protivna strana navodi da je na osnovu Naloga za obustavu isporuke električne energije broj 2884393, dana 25.06.2012. godine mjernom mjestu ED broj 103508611 izvršena obustava isporuke električne energije, a prethodno je krajnjem kupcu dostavljeno Obavještenje o isključenju broj 1052372. Protivna strana navodi i da 06.09.2012. godine nije bio moguć pregled mjernog mjesta, jer je mjerno mjesto ED broj 103508611 u objektu. U izjašnjenju se navodi da je dana 17.09.2012. godine izvršena korekcije naknade za obračunsku snagu za dva mjeseca prije obustave isporuke električne energije. Dana 11.09.2012. godine podnosilac zahtjeva je zaključio Ugovor o reprogramiranju duga po računima za utrošenu električnu energiju broj 568-ĐM/11 za mjerno mjesto ED broj 103508611 sa stanjem na dan zaključenja ovog ugovora u iznosu od 956,10 KM, ali da još uvijek nije omogućeno napajanje, jer brojilo treba iznijeti na fasadu objekta.

Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 51. redovnoj sjednici održanoj 07.11.2012. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je ostavljena mogućnost da stranke u roku od pet dana dostave komenatara na navedene akte. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, sa mogućnošću podnošenja komentara. U ostavljenom roku podnosilac zahtjeva je dostavio komentare na nacrt rješenja, koji su se odnosili na: izvršenu korekciju obračuna utrošene električne energije, podatke o brojilima, obustavu isporuke električne energije, način zaključenja ugovora o reprogramu na prijavljivanje nedozvoljenih radnji ovlaštenih lica protivne strane nadležnim organima. Podnosilac u komentarima i dalje zahtijeva da se ponište izdati računi za električnu energiju i dugovanja svedu na nulu, da se izvrši priključenje mjernih mjesta na elektrodristributivnu mrežu, te da se vrati protivpravno stečena finansijska korist.   

U postupku rješavanja ovog spora izvršen je uvid u sljedeću dokumentaciju: Zahtjev za rješavanje spora Vranješ Zore od 10.07.2012. godine (naš broj: 01-346-1/12), Izjašnjenje o podnesku Vranješ Zore iz Banja Luke, broj 7286/12 od 26.09.2012. godine, Zahtjev podnosioca od 24.11.2006. godine, Izvještaj o kontroli mjernog mjesta po nalogu za rad broj 2920907 od 07.09.2012. godine, Zapisnik o izvršenoj kontroli mjernog mjesta broj 03/003205 od 17.09.2012. godine, Zapisnik o izvršenoj kontroli mjernog mjesta broj 03/003202 od 12.09.2012. godine, Prijavu obračunskog brojila za domaćinstvo broj 1513 od 14.09.2000. godine, Ugovor o kupoprodaji od 02.12.1999. godine, Zahtjev za korekciju za ED broj 103508701 od 31.01.2007. godine, Zahtjev za korekciju za ED broj 103508611 od 13.09.2012. godine, Knjižnu obavijest broj 01-0207-103508701 od 28.02.2007. godine,Knjižnu obavijest broj 01-0207-103508611 od 28.02.2007. godine, Karticu potrošača broj 103508611, Karticu potrošača broj 103508701, Energetsku karticu ED broj 103508611, Energetsku karticu ED broj 103508701, Kamatnu evidenciju za Vranješ Zoru za ED broj 103508701, Molbu/Zahtjev od 07.09.2012. godine, Ugovor o reprogramiranju duga po računima utrošenu električnu energiju broj 568-ĐM/11 od 11.09.2012. godine, Nalog za obustavu isporuke električne energije broj 2884339 od 25.06.2012. godine, Obavještenje o isključenju broj 1052372 od 25.05.2012. godine, Urgenciju od 24.10.2012. godine i račune za električnu energiju.

Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice:

-  U evidenciji protivne strane na mjernim mjestima ED broj 103508701 i ED broj 103508611 koja se nalaze u ulici Knjaza Miloša broj 74 i 76 u Banjoj Luci, kao krajnji kupac u kategoriji potrošnja "domaćinstvo" od 02.10.2000. godine evidentirana je Vranješ Zora iz Banja Luke;

- U pojedinim obračunskim periodima do 2006. godine na naprijed navedenim mjernim mjestima vršene su procjene potrošnje električne energije, jer mjerno mjesto nije bilo dostupno za očitanje;

-  Kontrolom  mjernog mjesta od 29.11.2006. godine, Zapisnikom o izvršenoj kontroli mjernog mjesta broj 03/003202 od 12.09.2012. godine, kao i Izvještajem o kontroli mjernog mjesta ED broj 103508701 od 06.09.2012. godine konstatovano je da na ovom mjernom mjestu nema priključka i brojila;

- Izvještajem o kontroli mjernog mjesta ED broj 103508611 od 06.09.2012. godine konstatovano je da na ovom mjernom mjestu obustavljena isporuka električne energije, te da se brojilo nalazi u objektu;

-  Na mjernom mjestu ED broj 103508701 dana 27.02.2012. godine izvršena je korekcija obračuna električne energije i kamate i to u iznosu od 2.812,39 KM po osnovu električne energije i 1.556,96 KM po osnovu obračunate kamate o čemu je sačinjena Knjižna obavijest broj 01-0207-103508701;

-  Na mjernom mjestu ED broj 103508611 dana 27.02.2012. godine izvršena je korekcija obračuna električne energija i kamate i to u iznosu od 1.846,04 KM po osnovu električne energije i 652,51 KM po osnovu obračunate kamate o čemu je sačinjena Knjižna obavijest broj 01-0207-103508611;

-  Na osnovu Naloga za obustavu isporuke električne energije broj 2884393 dana 25.06.2012. godine izvršena je obustava isporuke električne energije na mjernom mjestu ED broj 103508611, o čemu je prethodilo Obavještenje o isključenju broj 1052372 od 25.05.2012. godine;

- Dana 11.09.2012. godine podnosilac zahtjeva je sa protivnom stranom za mjerno mjesto ED broj 103508611 zaključio Ugovor o reprogramiranju duga po računima za električnu energiju broj 568-ĐM/11, kojim se obavezao da u ratama izmiri dug za električnu energiju u iznosu od 946,36 KM, te da će se nakon izmirenja ovog duga otpisati obračunata neplaćena kamata na dan 31.12.2008. godine u iznosu od 166,88 KM;

- Ugovor o reprogramu je zaključen na osnovu procjene, a ne na osnovu stvarno utvrđenih količina utrošene električne energije;

-  Mjerna mjesta podnosioca zahtjeva duži vremenski period nisu očitavana, zbog nedostupnosti;

- Kontrolama mjernog mjesta broj ED broj 103508701 od 25.12.2006. godine, 17.09.2009. godine i 12.09.2012. godine konstatovano je da na ovom mjernom mjestu nema priključka ni brojila, te da je objekat u izgradnji.

Uvidom u dostavljenu dokumentaciju u ovom postupku, utvrđeno je da je podnosilac zahtjeva od 02.10.2000. godine registrovan kao krajnji kupac na mjernim mjestima ED broj 103508701 i ED broj 103508611 koja se nalaze u ulici Knjaza Miloša broj 74 i 76 u Banjoj Luci. Nakon evidentiranja podnosioca  zahtjeva na ovim mjernim mjestima nije bilo potrošnje električne energije, ali je protivna strana u više navrata do 2006. godine  vršila procjenu potrošnje električne energije, jer ista nije mogla biti očitavana zbog nedostupnosti mjernih mjesta, a što je evidentirano na energetskim karticama. S obzirom da se u ovom slučaju radilo o zaduživanju podnosioca zahtjeva za električnu energiju na osnovu procjene o potrošnji, protivna strana je po prigovoru podnosioca zahtjeva dana 27.02.2007. godine izvršila korekciju obračuna električne energije i kamate na mjernim mjestima ED broj 103508701 i ED broj 103508611. Tom prilikom je na mjernom mjestu ED broj 103508701 izvršeno odobrenje u iznosu od 2.812,39 KM po osnovu utrošene električne energije i 1.556,96 KM po osnovu obračunate kamate, a za mjerno mjesto ED broj 103508611 je izvršeno odobrenje u iznosu od 1.846,04 KM po osnovu utrošene električne energije i 652,51 KM po osnovu obračunate kamate. Iz dostavljene dokumentacije je utvrđeno da je na mjernom mjestu ED broj 103508611 dana 25.06.2012. godine izvršena obustava isporuke električne energije, zbog duga za električnu energiju na dan obustave isporuke električne energije u iznosu od 1.203,74 KM. Nakon toga podnosilac zahtjeva je u cilju izmirenja duga za električnu energiju sa mjernog mjesta ED broj 103508611 sa protivnom stranom dana 11.09.2012. godine zaključio Ugovor o reprogramiranju duga po računima za električnu energiju broj 568-ĐM/11, kojim se obavezao da u ratama izmiri dug za električnu energiju u iznosu od 946,36 KM. Ugovor o reprogramu duga, protivna strana je zaključila na osnovu procjene o potrošnji električne energije, a ne na osnovu stvarnog stanja na brojilu, u smislu odredbi člana 80. stav 1. i člana 81. stav 3. Opštih uslova za isporuku električnom energijom - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 90/12) - u daljem tekstu: Opšti uslovi. Takođe, odredbom člana 82. Opštih uslova propisano je da snabdjevač vrši obračun, fakturisanje i naplatu iznosa za utrošenu električnu energiju na osnovu podataka o očitanju brojila, koje mu dostavlja distributer u skladu sa ugovorom, Opštim uslovima, Tarifnim sistemom i drugim propisima. Na osnovu navedenih odredbi Opštih uslova obračun električne energije se vrši prema očitanom stanju brojila i kao takav fakturiše krajnjem kupcu. Zbog toga je naloženo da protivna strana izvrši kontrolu mjernog mjesta i očita stvarno stanje mjernog uređaja, te na osnovu takvog stanja usaglasi način plaćanja sa podnosiocem zahtjeva. Samim zaključenjem ugovora o reprogramu duga, uređen je način plaćanja duga po osnovu isporučene električne energije, pa je time prestao razlog za obustavu električne energije zbog postojanja duga za utrošenu električnu energiju.

Imajući u vidu zapisnike kojima je konstatovano da je potrebno izmjestiti mjerno mjesto, potrebno je ukazati da se obaveza izmještanja mjernog mjesta odnosi na distributera, a ne na krajnjeg kupca, kako je to propisano odredbom člana 71. stav 3. Zakona o električnoj energiji i odredbom člana 69. stav 6. Opštih uslova, pa izmještanje mjernog mjesta ne može biti razlog za obustavu isporuke električne energije, niti se ponovno priključenje električne energije na mjernom mjestu krajnjeg kupca može uslovljavati izmještanjem mjernog mjesta u smislu navedenih odredbi. S obzirom da mjerno mjesto nije bilo dostupno za kontrolu i očitanje, takođe je potrebno ukazati da protivna strana može obustaviti isporuku električne energije krajnjem kupcu, samo kada krajnji kupac u dva navrata ne dozvoli pristup mjernom mjestu ili ometa očitanje potrošnje električne energije, a na osnovu odredbe člana 81. stav 4. Opštih uslova. U tom slučaju distributer-snabdjevač može izmjestiti i odrediti novu lokaciju mjernog mjesta, a troškove izmještanja iz navedenih razloga snosi krajnji kupac. Članom 81. stav 5. Opštih uslova propisano je da bi nakon ugradnje brojila na mjestu na kome je pristup omogućen, krajnji kupac stekao pravo na ponovno priključenje električne energije, nakon izmirenja novčanih obaveza za ranije isporučenu električnu energiju i troškova izmještanja mjernog mjesta. Međutim, imajući u vidu činjenice da podnosilac zahtjeva nije odbio pristup mjernom mjestu u dva navrata, odnosno da nisu dostavljeni dokazi o takvim radnjama podnosioca zahtjeva, niti je ometao očitanje mjernog uređaja, te da je omogućio pristup mjernom mjestu putem lica kojeg je ovlastio da ga zastupa u ovom postupku i u odnosima prema protivnoj strani, utvrđeno je da ne postoji ni razlog za obustavu isporuke električne energije u smislu odredbe člana 81. stav 4. Opštih uslova. S obzirom na navedena obrazloženja, koja su proistekla iz raspoloživog činjeničnog stanja, prihvaćen je komentar podnosioca u dijelu koji se odnosi na priključenje mjernog mjesta broj 103508611 na elektrodistributivnu mrežu.

Imajući u vidu navedeni pravni osnov i utvrđeno činjenično stanje, a posebno činjenice da su prestali navedeni razlozi za obustavu isporuke električne energije i da je neophodno izvršiti kontrolu i očitanje mjernog mjeste, te sačiniti novi obračun na osnovu stvarnih količina utrošene električne energije,  odlučeno je kao u tački 1. dispozitiva ovog rješenja.

U vezi sa prigovorom zastarjelosti potraživanja po osnovu isporučene električne energije, koji je podnosilac istakao u zahtjevu, potrebno je ukazati da Regulatorna komisija nije nadležna da odlučuje o ovom prigovoru, kao prigovoru građansko - pravne prirode, već je za odlučivanje o ovom prigovoru nadležan osnovni sud na osnovu člana 360. stav 3. Zakona o obligacionim odnosima ("Službeni list SFRJ", broj 29/78, 39/85, 45/89 i 57/89 i "Službeni glasnik Republike Srpske", broj 17/93, 3/96, 39/03, 74/04), a u vezi sa članom 26. stav 2. tačka a. Zakon o sudovima Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 111/04, 109/05 i 37/06, 17/08, 119/08, 58/09, 116/09). Zbog toga nisu prihvaćeni navodi iz zahtjeva i dostavljenih komentara koji se odnose na zastarjelost potraživanja, te je odlučeno kao u tački 2. dispozitiva ovog rješenja.

Što se tiče mjernog mjesta ED broj 103508701, iz dostavljenih zapisnika o izvršenoj kontroli mjernog mjesta utvrđeno je da na ovom mjernom mjestu od  29.11.2006. godinenema brojila i priključka. Članom 23. stav 3. tačka v) Opštih uslova propisano je da izdata elektroenergetska saglasnost prestaje da važi ukoliko je objekat korisnika mreže bio isključen u neprekidnom periodu dužem od pet godina, ukoliko odredbama Opštih uslova nije drugačije propisano. S obzirom na navedeni član Opštih uslova i period obustave isporuke električne energije konstatovan kontrolama mjernog mjesta ED broj 103508701, potrebno je da se u cilju omogućavanja isporuke električne energije na ovom mjernom mjestu obratite distributeru-snabdjevaču sa zahtjevom za izdavanje elektroenergetske saglasnosti.

Što se tiče navoda podnosioca zahtjeva iznesenih u komentarima, koji se odnose na obavezu prijavljivanja eventualnih krivičnih djela počinjenih od strane ovlaštenih lica distributera-snabdjevača, ukazujemo da su građani i pravna lica dužni, da ukoliko smatraju da su počinjena takva djela, podnesu prijavu nadležnim organima. Komentar podnosioca da se stanje duga svede na nulu, nije se mogao prihvatiti, jer Regulatorna komisija nije nadeležna da otpisuje bilo kakve dugove po osnovu utrošene električne energije, budući da se obračun utrošene eletktrične energije mora zasnivati na stvarno očitanim i isporučenim količinama električne energije. Ostali navodi iz dostavljenih komentara nisu se mogli prihvatiti, budući da nisu dostavljeni dokazi kojima bi se ti navodi mogli potvrditi. 

Imajući u vidu da se ovaj spor rješava u skraćenom postupku i da su troškovi postupka bili neznatni, te da nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 3. dispozitiva ovoga rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.

Pravna pouka zasniva se na odredbi člana 25. stav 2. Zakona o energetici („Službeni glasnik Republike Srpske“ broj 49/09) i odredbama člana 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima („Službeni glasnik Republike Srpske“ broj 109/05 i 63/11).

Pravna poukaOvo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.

Predsjednik
Milenko Čokorilo