Broj: R-50-448-103/12
Datum: 08.10.2012.
Na osnovu odredbi člana 72. stav 6. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 213. stav 1. i 224. stav 3. Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 13/02 i 50/10) i člana 84. stav 2. tačka a, a u vezi sa članom 81. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 70/10), rješavajući po žalbi Lukić Slobodana iz Banja Luke na rješenje o elektroenergetskoj saglasnosti, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske, na 50. redovnoj sjednici, održanoj 4. oktobra 2012. godine u Trebinju, donijela je
RJEŠENJE
1. ODBIJA SE žalba Lukić Slobodana iz Banja Luke od 17.08.2012. godine podnesena protiv rješenja o elektroenergetskoj saglasnosti za objekat krajnjeg kupca na niskom naponu broj 6394/12 od 06.08.2012. godine, kao neosnovana.
2. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
Obrazloženje
Dana 10.09.2012. godine, MH ERS ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija Banja Luka (u daljem tekstu: distributer), dostavio je Regulatornoj komisiji na energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) na postupanje žalbu Lukić Slobodana (u daljem tekstu: podnosilac žalbe) iz Banja Luke podnesenu protiv rješenja o elektroenergetskoj saglasnosti za objekat krajnjeg kupca na niskom naponu broj 6394/12 od 06.08.2012. godine. Distributer navodi da je podnosiocu žalbe izdato rješenje o elektroenergetskoj saglasnosti za promjenu priključne snage broj 6394/12 od 06.08.2012. godine u kome je dato tehničko rješenje priključka objekta polaganjem kabla iz trafostanice pri čemu se mjerni slog ugrađuje u trafostanicu. Pored vrste priključka distributer je propisao način priključenja i između ostalog naveo da se na pristupačnom mjestu na fasadi objekta ugradi GRO sa glavnom zaštitnom sklopkom, a za potrebe obračuna utroška električne energije u trafostanici BTS ''Vlade Vitjuka'' ugraditi digitalnu mjernu grupu za poluindirektno mjerenje sa mjernom priključnom kutijom i strujnim mjernim transformatorima 150/5A 10 VA, kl. 0,5 sa mogućnošću plombiranja. Postojeći priključak objekta potrebno je demontirati. Podnosilac je u žalbi naveo da ima opravdan strah da će se na predviđeno mjerenje priključivati drugi potrošači pošto se priključni vod polaže po postojećim stubovima u dužini oko 250 m, odnosno prigovara na lokaciju mjernog mjesta, te traži da se mjerenje utroška električne energije locira u GRO na fasadi objekta ili na posljednjem stubu niskonaponske mreže.
Pored izjašnjenja o navodima iz žalbe, distributer je dostavio žalbu podnosioca od 17.08.2012. godine i rješenje o elektroenergetskoj saglasnosti broj 6394/12 od 06.08.2012. godine.
Regulatorna komisija je na 50. redovnoj sjednici, održanoj 4. oktobra 2012. godine u Trebinju, razmatrajući žalbu podnosioca, najprije razmotrila da li su ispunjene pretpostavke za žalbu u smislu odredbe člana 224. stav 1. Zakona o opštem upravnom postupku, s obzirom da je distributer propustio da prethodno preispita žalbu u smislu odredbe člana 219. ovog zakona i utvrdila da su ispunjene sve pravne pretpostavke za odlučivanje o žalbi. Naime, pobijano rješenje o elektroenergetskoj saglasnosti doneseno je 06.08.2012. godine i dostavljeno dana 09.08.2012. godine podnosiocu žalbe. Imajući u vidu ove činjenice, kao i činjenicu da je podnosilac žalbe, putem distributera - snabdjevača, dana 17.08.2012. godine podnio žalbu na rješenje, to je žalba podnosioca blagovremena u smislu odredbe člana 215. Zakona o opštem uprvnom postupku kojom je propisan rok za žalbu od 15 dana računajući od dana prijema pobijanog rješenja.
Nakon razmatranja žalbe podnosioca, pobijanog rješenja o elektroenergetskoj saglasnosti, te priložene dokumentacije, Regulatorna komisija je donijela rješenje kojim se odbija žalba podnosioca na rješenje o elektroenergetskoj saglasnosti, kao neosnovana.
Prilikom odlučivanja o žalbi Regulatorna komisija je imala u vidu da je odredbom člana 39. stav 1. Zakona o električnoj energiji, kao posebnog propisa za oblast električne energije, propisano da je distributer odgovoran za rad, upravljanje, održavanje i razvoj distributivnog sistema. U tom smislu, distributer odlučuje o zahtjevu za izdavanje elektroenergetske saglasnosti i propisuje tehničke uslove za priključenje na distributivnu mrežu kako je to propisano odredbom člana 72. Zakona o električnoj energiji i odredbom člana 9. tačka v) Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom (Prečišćeni tekst) - u daljem tekstu: Opšti uslovi ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 90/12). Pored navedenog, odredbom člana 71. stav 2. Zakona o električnoj energiji i člana 69. stav 3. Opštih uslova propisano je da je distributer dužan da prilikom izgradnje priključka vodi računa o lokaciji mjernog mjesta na način koji će mu obezbijediti nesmetan pristup radi očitavanja i održavanja, a odredbom člana 22. stav 1. Opštih uslova propisano je da elektroenergetska saglasnost sadrži elektroenergetske i tehničke uslove koji između ostalog obuhvataju sadržaj mjernog sloga i lokaciju mjernog mjesta.
Uvidom u pobijano rješenje o izdavanju elektroenergetske saglasnosti utvrđeno je da je distributer na osnovu navedenih odredbi utvrdio elektroenergetske i tehničke uslove koje treba da ispuni objekat podnosioca žalbe da bi se priključio na elektrodistributivnu mrežu. U tehničkim uslovima iz ovog rješena određeno je da se GRO ugradi na pristupačnom mjestu na fasadi objekta sa glavnom zaštitnom sklopkom, te da se za potrebe obračuna utroška električne energije u trafostanici BTS ''Vlade Vitjuka'' ugradi digitalna mjerna grupa za poluindirektno mjerenje sa mjernom priključnom kutijom i strujnim mjernim transformatorima 150/5A 10 VA, kl. 0,5 sa mogućnošću plombiranja. Prema navodima distributera tehničko rješenje koje je propisano elektroenergetskom saglasnošću proizašlo je, između ostalog i iz razloga što je navedeno mjerno mjesto i ranije bilo smješteno na fasadi objekta ali je proširenjem objekta ostalo unutar objekta.
Pored navedenog, distributer se izjasnio da je na postojećem mjernom mjestu, vanrednom kontrolom, pronađena neovlaštena potrošnja električne energije, a ugradnjom mjernog mjesta u trafostanici smanjuje se mogućnost ponovne neovlaštene potrošnje. Kako se u konkretnom slučaju radi o poslovnom prostoru koji se napaja direktno iz trafostanice, distributer se izjasnio da u takvim slučajevima gdje je to tehnički moguće izvesti, mjerno mjesto ugrađuje u trafostanicu. Kod ovakvih mjernih mjesta, koja su locirana u trafostanici, omogućena je ugradnja novih mjernih grupa za daljinsko očitavanje utroška električne energije.
Sumnje podnosioca žalbe da može doći do neovlaštenih priključivanja novih potrošača na priključni kabal za objekat u njegovom vlasništvu ne mogu biti osnov za osporavanje zakonitosti rješenja o elektroenergetskoj saglasnosti, budući da je obaveza distributera da otkriva i preduzima nepohodne mjere na sankcionisanju neovlaštene potrošnje električne energije.
Dakle, što se tiče određivanja lokacije mjernog mjesta distributer je postupao u skladu sa navedenim odredbama Zakona o električnoj energiji i Opštih uslova, te je pobijano rješenje o elektroenergetskoj saglasnosti doneseno u skladu sa propisima.
U ovom slučaju, prilikom određivanja naknade za priključenje i zaključenja ugovora o priključenju distributer je dužan da vodi računa o troškovima koje treba da snosi podnosilac žalbe. Jasno je, da prilikom redovnog izmještanja mjernog mjesta van objekta krajnjeg kupca u smislu odredbi člana 69. stav 6. i člana 119. Opštih uslova troškove izmještanja snosi distributer. Podnosilac žalbe je zahtijevao povećanje priključne snage i po tom osnovu obavezan je platiti adekvatni dio naknade za priključenje. Odredbom člana 18. stav 3. Pravilnika o metodologiji za utvrđivanje naknade za priključenje na distributivnu mrežu - u daljem tekstu: Pravilnik ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 123/08), propisano je da u slučaju razdvajanja, odnosno spajanja mjernih mjesta i pripadajućih instalacija ili bilo kojih drugih promjena na priključku zbog rekonstrukcije objekta koji je već priključen na distributivni sistem, na zahtjev krajnjeg kupca, troškovi izgradnje se utvrđuju prema stvarnim troškovima koje iziskuju promjene na priključnom vodu i mjernom mjestu, a krajnji kupac ih plaća u punom iznosu. Takođe, odredbom člana 23. stav 2. Pravilnika propisano je da se naknada za priključenje utvrđuje za priključak čija se mjerna mjesta nalaze sa spoljne strane građevinskog objekta ili se nalaze van građevinskog objekta, a na posjedu krajnjeg kupca, a sve u skladu sa propisanim tehničkim i drugim uslovima distributera za lokaciju mjernog mjesta. Nadalje, odredbom člana 23. stav 3. Pravilnika propisano je da naknada za priključenje ne obuhvata dodatne troškove zbog izmještene lokacije mjernog mjesta ukoliko je tehničkom dokumentacijom predviđeno da se mjerno mjesto nalazi izvan parcele na kojoj je smješten objekat krajnjeg kupca. O primjeni navedenih odredbi potrebno je voditi računa prilikom zaključenja ugovora o priključenju, a krajnji kupac ima pravo žalbe Regulatornoj komisiji na ponuđene uslove ugovora o priključenju u roku od 15 dana.
Pored navedenog, u konkretnom slučaju, ostala je obaveza distributera, da za izmješteno mjerno mjesto, krajnjem kupcu na njegov zahtjev, omogući informaciju o potrošnji električne energije na dnevnom nivou ili omogući vizuelni uvid u stanje potrošnje na mjernom uređaju, te obezbijedi kvalitetnu informaciju o terminima za korišćenje električne energije po višim i nižim sezonskim/dnevnim tarifnim stavovima, a sve u skladu sa stavom 8) odredbe člana 69. Opštih uslova.
Imajući u vidu utvrđeno činjenično stanje, te da je distributer pravilno primijenio odredbe zakonskih i podzakonskih akata, odlučeno je kao u tački 1. dispozitiva ovog rješenja.
S obzirom da nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, tačkom 2. dispozitiva ovog rješenja odlučeno je da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima („Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 109/05 i 63/11).
Pravna pouka:
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudom u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
Predsjednik
Milenko Čokorilo