Skip to Content

Mišljenje o cijenama električne energije za male elektrane do 5 MW

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: R-31-251-32/06

Datum: 12.05.2006. godine

 

Postupajući po zahtjevu Ministarstva privrede, energetike i razvoja Republike Srpske broj 05-312-785/06 od 20.04.2006. godine, Regulatorna komisija za električnu energiju Republike Srpske je na 31. redovnoj sjednici razmotrila propise i procedure utvrđivanja i primjene cijena električne energije za  male elektrane snage do 5 MW i daje sljedeće:

 

MIŠLjENjE

o cijenama električne energije  za male elektrane snage do 5 MW

 

I - Relevantni propisi

Članom 5. Zakona  o električnoj energiji („Službeni glasnik Republike Srpske“ broj 66/02, 29/03 i 86/03) propisano je da Vlada Republike Srpske vodi energetsku politiku, kojom se obezbjeđuje „mogućnosti korišćenja različitih primarnih izvora energije“, „upotreba obnovljivih izvora energije“, kao i „očuvanje ekološke ravnoteže pri proizvodnji, prenosu i korišćenju električne energije“.

Odredbom člana 37. Zakona propisuje da preduzeće koje proizvodi električnu energiju koristeći otpad ili obnovljive izvore  energije na ekonomski primjeren način i u skladu sa mjerama zaštite okoline, može steći status kvalifikovanog proizvođača, po osnovu uslova koje propisuje Regulator.

Zakon je definisao obnovljive izvore električne energije kao „izvore električne energije koji su sačuvani u prirodi i koji se obnavljaju u cjelosti ili djelimično, posebno energija vodotokova, vjetra, biomasa, geotermalna i neakumulirana solarna energija“.

Odredbama Zakona o električnoj energiji i pravila i propisa koje je donijela Regulatorna komisija za električnu energiju Republike Srpske  u skladu sa svojim zakonskim ovlašćenjima na osnovu Zakona, u oblasti cijena električne energije na pragu elektrane mora se poštovati sljedeće:

  1. Vlada Republike Srpske vodi energetsku politiku kojom se obezbjeđuje korišćenje obnovljivih izvora za proizvodnju električne energije.
  2. Regulator utvrđuje strukturu i ukupnu cijenu električne energije na pragu elektrana.
  3. Regulator utvrđuje prosječnu ponderisanu cijenu električne energije na pragu svih elektrana u Republici Srpskoj u sistemu obaveze javne usluge radi utvrđivanja tarifnih stavova za nekvalifikovane kupce električne energije.
  4. Regulator izdaje dozvolu za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije, kojom se korisnicima dozvole koji učestvuju u sistemu snabdijevanja tarifnih kupaca propisuje  obaveza javne usluge.
  5. Cijena električne energije korisnika dozvole za proizvodnju koji nije u sistemu obaveze javne usluge formira se slobodno.
  6. Preduzeće koje u pojedinačnom proizvodnom objektu proizvodi električnu energiju koristeći otpad ili obnovljive izvore  energije na ekonomski primjeren način i u skladu sa mjerama zaštite okoline, može steći status kvalifikovanog proizvođača, po osnovu uslova koje propisuje Regulator (Član 37. Zakona o električnoj energiji).
  7. Regulator je dužan da donese subvencije za izvore koji koriste otpad ili kombinovanu proizvodnju toplotne i električne energije (član 30. Zakona o električnoj energiji).

 

-          Nadležnost  Vlade Republike Srpske

Vlada Republike Srpske u okviru energetske politike i strategije razvoja elektroenergetskog sektora, a u skladu sa Zakonom o električnoj energiji i Sporazumom o energetskoj zajednici zemalja Jugoistočne Evrope[1],  utvrđuje mogućnosti korišćenja različitih primarnih izvora energije i upotrebu obnovljivih izvora energije (Član 5. Zakona).

Praksa u mnogim zemljama je da se propiše udio električne energije proizvedene iz obnovljivih izvora u ukupnoj potrošnji i nametne obaveza operatorima sistema da određenim elektranama („kvalifikovanim proizvođačima“) koji proizvode takvu energiju obezbijedi prednost u dispečiranju (član 11. i 14. Direktive 2003/54/EC) i/ili da se nametne obaveza snabdjevačima da kupuju električnu energiju sa učešćem energije iz obnovljivih izvora koje ne može biti manje od propisanog („zeleni certifikati“ i „obilježavanje energije“).

U cilju podsticanja proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora, mnoge zemlje propisuju i druge mjere, kao što su minimalne otkupne cijene, subvencije za energiju iz određenih primarnih izvora u skladu sa ciljevima energetske politike zemlje,  oslobađanje dijela poreza na dobit i druge poreske olakšice, mjere podrške investitorima u proizvodne objekte koji koriste obnovljive izvore, sistem nadmetanja itd.

Članom 3. Direktive 2001/77/EC od zemalja članica se traži da usvoje i objave izvještaj u kojem su postavljene „ciljne vrijednosti“ buduće potrošnje električne energije iz obnovljivih izvora kao procenat od ukupne potrošnje za narednih 10 godina, kao i mjere kojima će se postići te ciljne vrijednosti.

 

-          Nadležnost Regulatora 

Regulator je dužan da propiše uslove za sticanje statusa kvalifikovanog proizvođača i subvencije za izvore propisane članom 30. Zakona.

Regulator je dužan da donese pravila i propise kojima se obezbjeđuje nadzor i regulisanje odnosa između proizvodnje, distribucije i kupaca električne energije u cilju regulisanja monopolskog položaja i obezbjeđenja transparetnog i nediskriminirajućeg položaja svih učesnika na tržištu (član 23. Zakona).

Članom 23(f) Direktive 2003/54/EC propisano je da je regulator odgovoran za obezbjeđenje nediskriminacije, efikasne konkurencije i efikasno funkcionisanje tržišta, a posebno za nadgledanje uslova i tarifa za priključenje novih proizvođača električne enrgije, kako bi obezbijedio da su oni objektivni, transparentni i nediskriminirajući, vodeći naročito računa o različitim tehnologijama proizvodnje iz obnovljivih izvora, i kombinovane proizvodnje toplotne i električne energije.

Regulator je nadležan da nadzire efikasnost mehanizama i postupaka koji obezbjeđuju srednjoročnu i dugoročnu ravnotežu između potrošnje i isporuka električne energije (član 24. Zakona), te prema tome i mehanizama za održavanje sigurnosti snabdijevanja, koji uključuju i odgovarajuću količinu i strukturu proizvodnje električne energije iz stabilnih obnovljivih primarnih izvora električne energije, a sve u skladu sa energetskom politikom i strategijom razvoja. U skladu sa tom politikom, vodeći računa o ravnoteži između potrošnje i isporuka električne enrgije, Regulator propisuje uslove za sticanje statusa kvalifikovanog proizvođača, a jedan od uslova može biti i instalisana snaga elektrane.

 

-          Obaveze proizvođača i distributera električne energije

Tarifnom metodologijom REERS-a propisano je da se cijena električne energije na pragu elektrane odobrava na osnovu potrebnog prihoda za obavljanje djelatnosti. Korisnici dozvole za proizvodnju električne energije dužni su se pridržavati odobrene cijene na pragu elektrane za nekvalifikovane kupce.

Korisnik dozvole za proizvodnju električne energije koji nema obavezu javne usluge električnu energiju prodaje po cijenama koje se formiraju na tržištu. REERS ne odobrava cijenu na pragu elektrane za korisnika dozvole koji ne snabdijeva nekvalifikovane kupce.

Da bi stekao status kvalifikovanog proizvođača, korisnik dozvole treba dokazati da ispunjava uslove koje propiše REERS u skladu sa članom 37. Zakona, kojim je propisan uslov da se električna energija proizvodi na ekonomski primjeren način.

Dok se ne propišu uslovi i procedura za sticanje statusa kvalifikovanog proizvođača i stvore uslovi za konkretnu primjenu akata koji regulišu status „kvalifikovanog proizvođača“, distributer nema obavezu preuzimanja električne energije od malih HE, kao ni od drugih proizvođača električne energije iz obnovljivih izvora, na svom distributivnom području u smislu člana 14. stav (4) Direktive 200/54/EC.

 

II - Kriterijumi za formiranje cijene električne energije u malim HE do 5 MW

Sa stanovišta REERS-a, u pogledu cijene električne energije iz malih elektrana, osnovni kriterijum je da se električna energija proizvodi na ekonomski primjeren način.

Ako proizvođač nema status kvalifikovanog proizvođača, odnosno dok ne stekne taj status u propisanoj proceduri, odnosi distributera i proizvođača priključenog na distributivnu mrežu uređuju se u skladu sa sljedećim kriterijumima:

1.       distributer mora omogućiti pristup mreži proizvođaču koji ispunjava propisane uslove;

2.       distributer koji ima dozvolu za snabdijevanje tarifnih kupaca može zaključiti ugovor o nabavci električne energije od proizvođača priključenog na njegovu mrežu, ako proizvođač ima dozvolu za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije;;

3.       distributer - snabdjevač tarifnih kupaca ima pravo i obavezu da električnu energiju nabavi od proizvođača kojima je određena obaveza javne usluge po cijenama koje je odobrio REERS;

4.       distributeru - snabdjevaču tarifnih kupaca se ne priznaje kao opravdan trošak snabdijevanja preneseni trošak električne energije  nabavljene po cijeni višoj od prosječne ponderisane cijene za tarifne kupce koju je odobrio REERS.

Na osnovu izloženog, distributer - snabdjevač tarifnih kupaca, kojem je uslovima dozvole utvrđena obaveza da „prilikom nabavke  električne energije za snabdijevanje tarifnih kupaca nabavlja električnu energiju na ekonomičan način i ugovori potrebne količine električne energije kako bi u potpunosti zadovoljio potrebe kupca“, električnu energiju može nabavljati od proizvođača kojima je određena obaveza javne usluge proizvodnje električne energije za tarifne kupce, kao i od drugih proizvođača „na ekonomičan način“. 

Ekonomičan način nabavke električne energije, osim od proizvođača kojima je REERS odredio cijenu na pragu elektrane za nekvalifikovane kupce u okviru obaveze javne usluge, predstavlja i nabavka od drugih proizvođača koji su uključeni u elektroenergetski bilans Republike Srpske, ako se time obezbjeđuju u cjelini povoljni efekti za krajnje kupce u Republici Srpskoj.

Preneseni troškovi električne energije na nekvalifikovane kupce neće biti veći od odobrenih po prosječnoj ponderisanoj cijeni električne energije na pragu elektrana za nekvalifikovane kupce, ako distributer - snabdjevač tarifnih kupaca nabavlja električnu energiju od proizvođača priključenih na njegovu distributivnu mrežu po cijenama koje nisu više od prenesenih troškova proizvodnje, uvećanih za troškove prenosa i distribucije električne energije do naponskog nivoa na kojem je proizvođač priključen.

Imajući u vidu gore navedeno, sve do donošenja i konkretne primjene akata koji regulišu status „kvalifikovanog proizvođača“, REERS može prihvatiti kao opravdan trošak nabavke električne energije za određivanje tarifnih stavova za nekvalifikovane (tarifne) kupace,  trošak nabavke zasnovan na ugovorenim cijenama na pragu nove elektrane priključene na distributivnu mrežu koje su manje ili jednake:

1.) za proizvođača električne energije čija je elektrana priključena na 35 kV naponu po cijeni koja je na pragu elektrane manja ili jednaka 0,0588 KM/kWh;

2.) za proizvođača električne energije čija je elektrana priključena na 10 (20) kV naponu po cijeni koja je na pragu elektrane  manja ili jednaka 0,0620 KM/kWh;

3.) za proizvođača električne energije čija je elektrana priključena na niskom (1 kV i nižem) naponu po cijeni koja je na pragu elektrane  manja ili jednaka 0,0737 KM/kWh

Kupovina energije od elektrana priključenih na distributivnu mrežu po navedenim cijenama indirektno se povoljno odražava i na cijene električne energije za krajnje kupce u Republici Srpskoj.  Proizvodnjom električne energije u elektranama priključenim na distributivnu mrežu i njenim preuzimanjem od strane distributera - snabdjevača nekvalifikovanih kupaca povećava se količina električne energije za izvoz kod proizvođača električne energije koji imaju obavezu javne usluge proizvodnje za nekvalifikovane kupce. S obzirom na činjenicu da je prosječna izvozna cijena veća od prosječne ponderisane cijene na pragu elektrana u Republici Srpskoj, kao i da se ne očekuje pad cijena na evropskom tržištu, nabavka električne energije od proizvođača priključenih na distributivnu mrežu omogućava povećanje prihoda od ostalih kupaca kod proizvođača koji imaju obavezu javne usluge i  indirektno smanjenje prosječne ponderisane cijene na pragu elektrana za nekvalifikovane kupce.

Proizvođači električne energije u malim hidroelektranama mogu zaključiti ugovore o kupoprodaji sa korisnicima dozvole za trgovinu i snabdijevanje električnom energijom i kvalifikovanim kupcima po tržišnim cijenama.

 

 III - Planirane aktivnosti REERS-a

Plan aktivnosti REERS-a na donošenju pravila i propisa iz svoje nadležnosti u narednom periodu od 6 mjeseci obuhvata, pored donošenja Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom, čiji Nacrt je u postupku javne raprave, donošenje propisa o uslovima i postupku sticanja statusa kvalifikovanog proizvođača i propisa o uslovima i postupku  sticanja statusa kvalifikovanog kupca.

Položaj kvalifikovanog proizvođača, koji ispuni uslove propisane od strane Regulatora, na osnovu člana 37. Zakona, uključuje podsticaje za izgradnju i korišćenje električne energije iz obnovljivih izvora u skladu sa energetskom politikom  Republike Srpske.

Zbog toga je nužno da se aktivnosti REERS-a na donošenju ovih propisa usklade sa aktivnostima Vlade Republike Srpske na donošenju energetske politike i strategije razvoja elektroenergetskog sektora, u prvom redu procentualne ciljne vrijednosti potrošnje električne energije iz obnovljivih izvora u odnosu na ukupnu potrošnju električne energije, strukturu različitih primarnih izvora u ukupnoj proizvodnji električne energije i mehanizme kojima se to postiže (prednost u dispečiranju, minimalni udio energije iz obnovljivih izvora u nabavkama snabdjevača, eventualne subvencije, poreske olakšice za učesnike koji proizvode, kupuju, ili troše električnu energiju iz obnovljivih izvora, i/ili druge raspoložive mjere).

 

Predsjednik
Milenko Čokorilo



[1] Ovim sporazumom se prihvata obaveza primjene Direktive 2003/54/EC (Opšta pravila EU za interno tržište električne energije) i Direktive 2001/77/EC (Podsticanje električne energije iz obnovljivih izvora na internom tržištu EU) u roku od 12 mjeseci od stupanja na snagu Sporazuma)