Skip to Content

Рјешење спора: Бунић Миленко, Бања Лука

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-598-9/16/Р-38-36
Датум: 01.03.2017. године 



На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. тачка 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Бунић Миленка из Бање Луке, против Мјешовитог холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Бања Лука, у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, односно у вези са обрачуном неовлашћене потрошње електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске, на 38. редовној сједници, одржаној 1. марта 2017. године, у Требињу, донијела је
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е

 

1. ОДБИЈА СЕ захтјев за рјешавање спора Бунић Миленка из Бање Луке од 25.11.2016. године, којим оспорава Обрачун неовлашћене потрошње број 001-10/16 од 05.10.2016. године у износу од 295,65 КМ и Обрачун неовлашћене потроње број 001-10/160 у износу од 99,13 КМ, на мјерном мјесту ЕД број 102096180, које се налази у објекту у улици Сарачица број 1/53 А у Бањој Луци, као неоснован.
2. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е
 

Поднеском од 25.11.2016. године, насловљеним као: „Приговор“, Миленко Бунић из Бање Луке (у даљем тексту: подносилац захтјева), покренуо је поступак рјешавања спора код Регулаторне комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), против Мјешовитог холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Бања Лука (у даљем тексту: противна страна) у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, односно у вези са обрачуном неовлашћене потрошње електричне енергије. Подносилац у захтјеву, између осталог наводи, да се пословни простор у којем је утврђена неовлашћена потрошња не налази на овој адреси, већ се на овој адреси налази недовршена кућа на три спрата, те се елекрична енерија користи за потребе завршетка куће. Подносилац сматра да се не ради о неовлашћеној потрошњи електричне енергије, те тражи да се ослободи плаћања фактурисаног обрачуна неовлашћене потрошње.
На тражење Регулаторне комисије, противна страна је дана 24.01.2017. године, доставила изјашњење о захтјеву подносиоца и расположиву документацију. У изјашњењу противне стране је, између осталог, наведено да се захтјев подносиоца односи на обрачун неовлашћене потрошње у износу од 394,78 КМ који је извршен на основу одредбе члана 89. став 1. тачка д) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом – пречишћени текст (''Службени гласник Републике Српске'', број 90/12) – у даљем тексту: Општи услови, јер је подносилац захтјева трошио електричну енергију за категорију потрошње која му није одобрена електроенергетском сагласношћу. Противна страна наводи да је 30.08.2012. године извршена регистрација подносиоца захтјева као крајњег купца, а дана 01.07.2016. године са подносиоцем захтјева је закључен уговор о снабдијевању. Дана 06.09.2016. године, извршена је контрола мјерног мјеста и том приликом је утврђено, односно записнички констатовано да крајњи купац неовлашћено троши електричну енерегију, јер је бројилo регистровано за категорију потрошње домаћинство, а исто користи фирма ''Бунић компани'', што је фотографисано и уписано је стање бројила. Након тога, подносилац захтјева се дана 08.09.2016. године обратио противној страни са молбом у којој је навео да на Сарачици има паркинг изнајмљен њeговом предузећу ''Бунић компани'', а да је сједиште фирме у улици Краља Петра I Карађорђевића бр. 85А, те навео да не користи електричну енергију за пословни простор, те да ће када се стекну услови за легализацију пријавити потрошњу електричне енергије у пословном простору. Противна страна наводи да је дана 05.10.2016. године извршила Обрачун неовлашћене потрошње за период од годину дана, с тим да се обрачун састоји из два дијела, због промјене цијене односно нових тарифних ставова за обрачун утрошене електричне енергије који се примијењују од 01.05.2016. године, тако да први обрачун у износу од 295,65 КМ обухвата период од 06.09.2015. – 01.05.2016. године, а други обрачун у износу од 99,13 КМ се односи на период од 01.05.2016. – 06.09.2016. године. Поводом приговора подносиоца од 17.10.2016. године, противна страна наводи да је дана 26.10.2016. године доставила одговор на приговор у којем му је указано да се његов приговор не може прихватити и да има могућност обраћања Регулаторној комисији. Противна страна наводи и да је дана 16.01.2017. године извршена контрола мјерног мјеста подносиоца захтјева о чему је сачињен записник којим је констатовано да је мјерно мјесто доступно, тј. на објекту и том приликом је извршена замјена бројила број 95086 и постављање бројила 211840 о чему је сачињена потврда о замјени бројила.
Регулаторна комисија је, након што је размотрила све прикупљене доказe у овом поступку, оцијенила да је прибављено довољно доказа на основу којих се може утврдити правилно и потпуно чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа. С обзиром на то, Регулаторна комисија је, на 36. редовној сједници, одржаној 02.02.2017. године, донијела закључак да се овај спор рјешава у скраћеном поступку и на истој сједници утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Ови акти су достављени странкама, којима је указано да у року од осам дана од дана пријема могу доставити коментаре на достављене акте. Такође, на интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије је објављено и обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, у којем је такође указано на могућност подношења коментара. У остављеном року, подносилац захтјева је доставио коментаре на нацрт рјешења. Подносилац захтјева је у коментарима, између осталог, навео да до краја године планира завршетак изградње куће и усељење, те да није постојала потреба да противна страна врши обрачун неовлашћене потрошње. Плац на којем се налази кућа је неограђен и нема чувара, те на овај плац долазе и паркирају се непозанти камиони и аутобуси, те подносилац наводи да са породицом живи у кући која је удаљена четири километра од ове недовршене куће. Поред тога, подносилац захтјева наводи да је предао потребна документа за легализацију објекта, да је потписао уговор о снабдијевању и да ће отказати услугу паркирања са предузећем са којим има закључен уговор о коришћењу земљишта за паркинг њихових возила.
У поступку рјешавања овог спора извршен је увид у сљедећу документацију коју су странке приложиле: приговор подносиоца од 25.11.2016. године, уговор о закупу од 01.02.2008. године, приговор подносиоца упућен противној страни од 17.10.2016. године, одговор противне стране од 26.10.2016. године, рачун за електричну енергију за мјесец октобар 2016. године, уговор о снабдијевању од 01.07.2016. године, изјашњење противне стране од 19.01.2017. године, енергетску картицу, картицу по датуму књижења – редовна потрошња, картицу по датуму књжења – неовлашћена потрошња, картицу по датуму књижења са раздвојеним салдом енергије и камате – редовна потрошња, читачке листе, налог за рад од 30.12.2002. године, захтјев за прикључење од 25.07.2001. године, потврду извођача, рачун број 002270/02, записник о извршеној контроли мјерног мјеста од 27.02.2013. године, записник о контроли прикључног вода и мјерног мјеста од 06.09.2016. године, записник о утврђивању неовлашћене потрошње електричне енергије од 06.09.2016. године, фотографије објекта, доставу обрачуна о неовлашћено преузетој електричној енергији од 05.10.2016. године, обрачуне неовлашћене потрошње и накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију од 05.10.2016. године, молбу подносиоца упућену противној страни од 08.09.2016. године, увјерење Управе за индиректно опорезивање од 05.03.2009. године, посједовни лист - препис од 23.03.2009. године, налог за рад број 18245/4925462, записник о контроли прикључног вода и мјерног мјеста од 16.01.2017. године, потврду о замјени бројила од 16.01.2017. године и коментаре подносиоца захтјева на нацрт рјешења од 21.02.2017. године.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране, коментара подносиоца захтјева на нацрт рјешења и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице релевантне за одлучивање: 
• у евиденцијама противне стране, као крајњи купац у категорији потрошње ''домаћинство'' на мјерном мјесту ЕД број 102096180, које се налази у објекту у улици Сарачица број 1/53 А у Бањој Луци регистрован је подносилац захтјева почев од 30.08.2012. године;
• према подацима из енергетске картице, подносиоцу захтјева је редовно очитавана потрошња електричне енергије, а према подацима из картице потрошача подносиоцу захтјева су редовно испостављани рачуни за утрошену електричну енергију;
• противна страна је са подносиоцем захтјева дана 01.07.2016. године закључила уговор о снабдијевању електричном енергијом; 
• дана 06.09.2016. године, радници противне стране су извршили контролу мјерног мјеста и записнички констатовали да је крајњи купац неовлашћено трошио електричну енерегију, јер је крајњи купац сврстан у категорију потрошње "домаћинство", а преко овог мјерног мјеста се електрочна енергије користила за потребе фирме ''Бунић компани'', што је фотографисано и уписано је стање бројила; 
• противна страна је дана 05.10.2016. године, у складу са прописима, сачинила Обрачун неовлашћене потрошње број 001-10/16 од 05.10.2016. године у износу од 295,65 КМ и Обрачун неовлашћене потроње број 001-10/160 у износу од 99,13 КМ, који су достављени подносиоцу захтјева актом број 14244/16 од 05.10.2016. године;
• подносилац захтјева је, дана 08.09.2016. године и 17.10.2016. године, противној страни доставио приговоре на обрачун неовлашћене потрошње, а противна страна је подносиоцу захтјева, дана 26.10.2016. године, доставила одговор на приговор у коме му је указано да се његов приговор не може прихватити и да се може обратити Регулаторној комисији;
• дана 16.01.2017. године, противна страна је извршила контролу мјерног мјеста о чему је сачињен записник којим је констатовано да је мјерно мјесто доступно, тј. на објекту и том приликом је извршена замјена бројила број 95086 и постављање бројила 211840 о чему је сачињена потврда о замјени бројила;
• на мјерном мјесту ЕД број 102096180 није вршена обустава испоруке електричне енергије;
• подносилац захтјева није извршио плаћање износа фактурисаног по основу неовлашћене потрошње.
Из достављене документације је утврђено да је подносилац захтјева евидентиран код противне стране на мјерном мјесту ЕД број 102096180, које се налази у објекту у улици Сарачица број 1/53 А у Бањој Луци. Радници противне стране, вршећи контролу мјерног мјеста, записнички су констатовали да крајњи купац је неовлашћено троши електричну енерегију, јер је бројило регистровано за категорију потрошње домаћинство, а исто користи фирма ''Бунић компани'', што је фотографисано.
Имајући у виду стање које је утврђено контролом мјерног мјеста ЕД број 102096180, противна страна је правилно извела закључак да се у овом случају ради о неовлашћеној потрошњи у смислу одредбе члана 89. став 1. тачка д) Општих услова, којим је прописано да се под неовлашћеном потрошњом подразумијева и када крајњи купац троши електричну енергију за категорију потрошње која му није одобрена електроенергетском сагласношћу. Како је утврђено да се у објекту подносиоца захтјева електрична енергија поред домаћинства троши и за друге намјене, односно потребе привредног друштва ''Бунић компани'', што је фотографисано, то је у овом случају је постојао основ за обрачун неовлашћене потрошње. С обзиром да је утврђено постојање неовлашћене потрошње, противна страна је, на основу овлашћења из одредбе члана 5. тачка в) и 92. став 5. Општих услова, сачинила Обрачун неовлашћене потрошње број 001-10/16 од 05.10.2016. године у износу од 295,65 КМ и Обрачун неовлашћене потроње број 001-10/160 у износу од 99,13 КМ, које је 06.10.2016. године, те их досатавила подносиоцу захтјева. Противна страна је сачинила два обрачуна неовлашћене потрошње, будући да се током периода који је обухваћен обрачуном неовлашћене потрошње, почев од 01.05.2016. године примјењују нови тарифни ставови за неквалификоване купце електричне енергије у Републици Српској.
У погледу начина на који је извршен обрачун неовлашћене потрошње, утврђено је да је исти правилно сачињен, односно да је сачињен у складу са одредбама Општих услова. Наиме, утврђено је да је обрачун неовлашћене потрошње сачињен примјеном одредбе члана 91. став 5. Општих услова, којом је прописано да се за случај неовлашћене потрошње из члана 89. став 1. тачка д) Општих услова, обрачун врши на начин да се на измјерене количине и обрачунску снагу примјене тарифни ставови за категорију потрошње, односно тарифну групу која одговара намјени потрошње утрошене електричне енергије, што је и урађено приликом обрачуна неовлшћене потрошње. Противна страна је као период за обрачун неовлашћене потрошње узела период од годину дана, а на основу одредбе члана 90. став 3. Општих услова. 
Потребно је указати и да се обрачун неовлашћене потрошње сачињава у складу са одредбама Општих услова, а Општи услови су донесени на основу члана 23. алинеја 6. и одредбе члана 74. Закона о електричној енергији. Одредбом члана 74. Закона о електричној енергији утврђено је шта је предмет регулисања Општих услова, односно таксативно је утврђено који односи треба да се уреде Општим условима. Такође, одредбом члана 74. тачка 12. Закона о електричној енергији, прописано је да се Општим условима уређује начин утврђивања количине и снаге неовлашћено утрошене електричне енергије, као и начин обрачуна и наплате неовлашћено утрошене електричне енергије. И у овом случају, обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије је сачињен у складу са одредбама наведених прописа. 
Регулаторна комисија је на 38. редовној сједници прије доношења коначне одлуке размотрила и достављене коментаре подносиоца и утврдила да се у њима не наводе нове чињенице и докази којима би се оспорило постојање неовлашћене потрошње на овом мјерном мјесту. Наиме, у овом случају је неоспорно утврђено да се ради о неовлашћеној потрошњи у смислу одредбе члана 89. став 1. тачка д) Општих услова, будући да је утврђено да је крајњи купац неовлашћено трошио електричну енерегију, јер је исти сврстан у категорију потрошње "домаћинство", а преко овог мјерног мјеста се електрочна енергија користила за потребе привредног дсруштва ''Бунић компани''.
Имајући у виду напријед наведено чињенично стање и наведени правни основ, неоснован је захтјев подносиоца којим оспорава обрачун неовлашћене потрошње, те је одлучено као у тачки 1. диспозитива овог рјешења.
С обзиром да се овај спор рјешава у скраћеном поступку и да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова поступка, Регулаторна комисија је тачком 2. диспозитива овог рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука заснива се на одредби члана 25. став 2. Закона о енергетици (''Службени гласник Републике Српске'', број 49/09) и одредбама члана 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).
Правна поука: 
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења. 

 

Предсједник


Владислав Владичић