Skip to Content

Рјешење спора: Миличић Бранислав

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-371-11/16/Р-33-348 
Датум: 08.12.2016. године 



На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. тачка 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Миличић Бранислава из Пелагићева, заступаног по пуномоћнику Лукић Благиши, адвокату из Бијељине, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина'' а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина, у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, односно у вези са оспоравањем обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 33. редовној сједници, одржаној 08.12.2016. године, у Требињу, донијела је

 

Р Ј Е Ш Е Њ Е


1. ОДБИЈА СЕ захтјев Миличић Бранислава из Пелагићева од 13.06.2016. године, којим оспорава Обрачун неовлашћене потрошње број 9000043789 од 14.04.2016. године у износу од 3.707,55 КМ за мјерно мјесто број 0041950000007100 на адреси Центар II у Пелагићеву.
2. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е
 

Дана 13.06.2016. године, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) примила је захтјев за рјешавање спора Миличић Бранислава из Пелагићева (у даљем тексту: подносилац захтјева), заступаног по пуномоћнику Лукић Благиши, адвокату из Бијељине, као и допуну овог поднеска од 18.07.2016. године, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина'' а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Бијељина (у даљем тексту: противна страна) у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно у вези са обрачуном неовлашћене потрошње електричне енергије. У поднеску је приговорено на основ за обрачун неовлашћене потрошње, односно на записнике на основу којих је сачињен обрачун у износу од 3.707,55 КМ, а који је противна страна обрачунала, јер је контролом исправности бројила утврдила његову неисправност. Подносилац захтјева оспорава налаз о испитивању спорног бројила, да је бројило имало грешку у мјерењу од 100%, јер је до мјесеца фебруара 2016. године мјерило електричну енергију у нормалним количинама. Поред тога што доводи у сумњу контролу исправности бројила, подносилац истиче да се не може утврдити да ли је контролисано бројило било баждарено. С обзиром да сматра да је обрачун неовлашћене потрошње погрешан и незаконит, подносилац тражи да се исти стави ван снаге, а да се умјесто њега изврши корекција обрачуна утрошене електричне енергије на овом мјерном мјесту.
Дана 02.11.2016. године противна страна је, на захтјев Регулаторне комисије, доставила изјашњење о захтјеву подносиоца, у коме је наведено да је подносилац захтјева у евиденцијама противне стране евидентиран као крајњи купац у категорији потрошње „домаћинство“, 1. тарифна група, на мјерном мјесту број 0041950000007100, које се налази у објекту на адреси Центар II, у Пелагићеву. У изјашњењу је указано да се мјерно мјесто налази са спољне стране објекта, те је као такво доступно за редовно очитање, редовно се врши очитање и испостављају рачуни за утрошену електричну енергију. Противна страна наводи да је дана 10.03.2016. године извршена замјена бројила на овом мјерном мјесту, због сумње у исправност бројила број 3199042 типа Т26CD, произвођача „Искра“, којом приликом су на бројилу примијећена оштећења државних пломби. Из наведених разлога истог дана је извршен контролни преглед мјерног мјеста подносица и сачињен записник о утврђивању неовлашћене потрошње број 10/03/16, јер су овлаштена лица утврдила да су оштећене државне пломбе. Након тога, демонтирано бројило број 3199042 је послато на ванредну контролу исправности, а мјерно мјесто није искључено са електродистрибутивне мреже. Противна страна наводи да је дана 24.03.2016. године од стране овлаштеног контролора Републичког завода за стандардизацију и метрологију, извршена контрола бројила број 3199042, којом је утврђено да је државни жиг оштећен, тако да је била видљива само прва цифра године баждарења-„2“. Поред тога, у напомени је наведено да је, након отварања бројила, констатовано да је заглављен бројчаник (сегменти бројчаника помјерани) и да је сломљен лим (ушка) испод шарафа кроз који се провлачи жица за пломбирање гдје се налази државни жиг. Подносилац захтјева није присуствовао ванредној контроли и баждарењу бројила. Противна страна указује да је с обзиром на овако утврђено стање, закључено да се ради о неовлаштеној потрошњи из одредбе члана 89. став 1. тачка б) Општих услова за испоруку и снабдијевању електричном енергијом – Пречишћени текст (''Службени гласник Републике Српске'' број 90/12) – даљем тексту: Општи услови, па је примјеном Општих услова за овај вид неовлаштене потрошње сачињен обрачун неовлашћене потрошње у износу од 3.707,55 КМ, по ком основу је подносиоцу захтјева издата Пореска фактура број 9000043789 од 14.04.2016. године. Противна страна је указала да је дана 13.05.2016. године одбила, као неоснован, приговор подносиоца захтјева од 19.04.2016. године у вези са обрачунатом неовлашћеном потрошњом, те предлаже да и Регулаторна комисија након проведеног поступка, одбије наведени захтјев подносиоца у вези са неовлашћеном потрошњом, као неоснован.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 31. редовној сједници, одржаној 17.11.2016. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је остављена могућност да странке у року од осам дана доставе коментара на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, са могућношћу подношења коментара. У остављеном року подносилац захтјева је доставио коментаре на нацрт рјешења у којима је поновио наводе из захтјева тако да се, у основи, у коментарима не износе нове чињенице и докази на којима би се заснивала другачија одлука у овом спору. Наиме, подносилац сматра да се претежни дио образложења не заснива на потпуно и правилно утврђеном чињеничном стању, да нису уважени аргументи подносиоца захтјева, већ само противне стране, те оспорава да је редовно баждарење бројила број 3199042 извршено у 2013. години. Подносилац сматра да доказ о верификацији може бити само записник о баждарењу или сертификат о баждарењу. Ови докази нису изведени у овом поступку, већ је извршен само увид у "извод из књиге евиденције са протоколима...". Подносилац је, такође, у коментарима навео, да је ово бројило било предмет ванредне контроле, извршене у марту 2016. године од стране овлаштеног лица Републичког завода за стандардизацију и метрологију, којом је утврђено да је државни жиг оштећен и да је бројило имало грешку у мјерењу од -100%, односно да није уопште мјерило потрошњу. Због тога подносилац поставља питање како је код оваквог налаза могуће да је бројило у претходном периоду регистровало утрошену електричну енергију у вриједности од 250 – 350 КМ мјесечно, те сматра да се почетак неовлашћене потрошње могао утврдити на основу података о претходној потрошњи. Подносилац у коментарима захтијева да се донесе коначно рјешење уз уважавање коментара подносиоца, да се усвоји захтјев за рјешавање спора, те стави ван снаге сачињени обрачун неовлашћене потрошње електричне енегије и сачини корекција обрачуна утрошене електричне енергије на основу одредби члана 79. став 2. и 3. и став 7. тачка а. Општих услова. Поднесени коментари су у цјелости неовновани и нису се могли прихватити приликом коначног одлучивања.
У поступку рјешавања овог спора извршен је увид у сљедећу документацију, коју су странке приложиле: Захтјев за рјешавање спора од 13.06.2016. године, Допуну захтјева за рјешавање спора од 18.07.2016. године, Пуномоћ од 19.04.2016. године, Изјашњење противне стране о захтјеву подносиоца број 1906-4/16 од 28.10.2016. године, Извод из Књиге евиденције са протоколима испитивања мјерила, Потврду о замјени бројила од 11.04.2013. године, Рачуне за испоручену електричну енергију на име Бабић Драган за мјесец децембар 2012. године, те јануар и фебруар 2013. године, Рачун за испоручену електричну енергију на име подносиоца захтјева за мјесец април 2013. године, Записник о контроли мјерног мјеста по налогу број 75312/16 од 10.03.2016. године, Записник о утврђивању неовлашћене потрошње електричне енергије број 1003/16 од 10.03.2016. године, Записник о прегледу мјерила број 05/3.12-393-23-88/16 од 24.03.2016. године, Обрачун нерегистроване електричне енергије број 2802 од 11.04.2016. године, Рачун – фактуру број 9000043789 од 14.04.2016. године, Доставу фактуре за накнаду неовлаштене потрошње електричне енергије број 1906/16 од 14.04.2016. године, Приговор на обрачун неовлашћене потрошње од 21.04.2016. године, Одговор на приговор број 1906-2/16 од 13.05.2016. године, Рачуне за испоручену електричну енергију за текућу годину, Картицу купца (енергетска картица), Финансијску картицу за мјерно мјесто број 0041950000007100 и коментаре подносиоца захтјева.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице: 
• Подносилац захтјева је у евиденцијама противне стране евидентиран као крајњи купац у категорији потрошње ''домаћинство'', 1. тарифна група, на мјерном мјесту број 0041950000007100, које се налази у објекту на адреси Центар II, у Пелагићеву;
• Дана 11.04.2013. године на овом мјерном мјесту је постављено бројило број 3199042, које је било баждарено дана 15.02.2013. године, са роком важности баждарног жига од 10 година;
• Дана 10.03.2016. године, овлаштени радници противна стране су извршили контролу мјерног мјеста подносиоца захтјева, којом приликом су утврдили да су оштећени државни жигови, што је констатовано, Записником о контроли мјерног мјеста по налогу број 75312/16 и Записником о утврђивању неовлаштене потрошње електричне енергије број 1003/16, које је потписао и подносилац захтјева;
• Дана 10.03.20016. године, извршена је замјена бројила број 3199042, те је постављено бројила број 7208058, што је констовано Записником од 10.03.2016. године, а скинуто бројило је без одлагања послато на ванредну контролу исправности;
• Овлаштено лице Републичког завод за стандардизацију и метрологију је 24.03.2016. године извршило преглед и контролу бројила број 3199042, којом приликом је утврђено да је државни жиг оштећен и да је због тога видљива само прва цифра године баждарења -„2“, те је утврђено да испитивано бројило не ради у границама дозвољене грешке по свим испитним тачакама, те да бројчаник утрошену енергију не региструје у дозвољеним границама грешке; 
• Након отварања бројила овлаштено лице завода констатовало је да је заглављен бројчаник (сегменти бројчаника помјерани) и да је сломљен лим (ушка) испод вијка кроз који се провлачи жица за пломбирање гдје се налази државни жиг, о чему је сачињен Записник о прегледу мјерила број 05/3.12-393-23-88/16 од 24.03.2016. године; 
• Противна страна је, дана 11.04.2016. године, сачинила Обрачун неовлаштене потрошње број 2802 у износу од 3.707,55 КМ и по том основу подносиоцу захтјева је издат Рачун - фактура број 9000043789, који је подносиоцу достављен уз допис број 1906/16 од 14.04.2016. године;
• Противна страна је дана 13.05.2016. године подносиоцу захтјева доставила Одговор на његов приговор на обрачун неовлаштене потрошње, који је поднијет дана 21.04.2016. године, а у коме је образложено да се исти не може прихватити, те је поучен да се може обратити Регулаторној комисији;
• Подносилац захтјева није извршио плаћање износа који му је фактурисан по основу неовлашћене потрошње;
• На мјерном мјесту подносиоца захтјева није вршена обустава испоруке електричне енергије.
На основу наведених чињеница и приложене документације, утврђено је да је подносилац захтјева евидентиран као крајњи купац у категорији потрошње ''домаћинство'', 1. тарифна група, на мјерном мјесту број 0041950000007100, које се налази у објекту на адреси Центар II, у Пелагићеву. На основу записника о контроли мјерног мјеста, записника о контролном прегледу мјерног мјеста и записника о утврђивању неовлашћене потрошње електричне енергије од 10.03.2016. године утврђено је да су на овом мјерном мјесту овлаштени радници противне стране су дана 10.03.2016. године утврдили да су оштећени државни жигови на бројилу број 3199042. Због тога је ово бројило истога дана замијењено и без одлагања упућено на ванредну контролу исправности у Републички завода за стандардизацију и метрологију. Наведено бројило број 3199042 је контролисано и баждарено од стране овлаштених лица Републичког завода за стандардизацију и метрологију, као надлежне институције за контролу исправности бројила. Контролом овог бројила је утврђено да је оштећен државни жиг на бројилу, те да бројило не ради у границама дозвољене грешке по свим испитним тачакама, те да бројчаник утрошену енергију не региструје у дозвољеним границама грешке. Републички завод за стандардизацију и метрологију је, на основу члана 10. Закона о метрологији у Републици Српској („Службени гласник Републике Српске“ број 33/16), као надлежна институција, једини надлежан да врши верификацију бројила, која укључују и ванредни преглед бројила, тако да је налаз овог завода након обављеног прегледа бројила, једини релевантан доказ о исправности, односно неисправности бројила. Дакле, контролом бројила број 3199042 од стране надлежне институције је утврђена неисправност бројила и оштећење државног жига, што је констатовано Записником о прегледу мјерила број 05/3.12-393-23-88/16 од 24.03.2016. године. Скидањем и оштећењем жигова који су постављени на бројилу омогућен је неовлаштени приступ у унутрашњост бројила и предузимање неовлаштених радњи на бројилу, односно неовлаштено манипулисање потрошњом електричне енергије и мијењање стања на лицу мјеста, а што је, након отварања бројила и потврђено, будући да је констатовано да је заглављен бројчаник, односно да су сегменти бројчаника помјерани и да је сломљен лим испод вијка кроз који се провлачи жица за пломбирање гдје се налази државни жиг. Код оваквог чињеничног стања никакву релевантност нема питање подносиоца захтјева у коментараима, како је могуће ако је утврђено да је бројчаник заглављен и да бројило није уопште регистровало потрошњу, да је у претходном периоду бројило регистровало потрошњу, те да су издавани рачуни за утрошену електричну енергију у вриједности од 250 – 350 КМ мјесечно. Дакле, управо наведено чињенично стање потврђује постојање неовлашћене потроње, те да је скидањем и оштећењем жига омогућен неовлашћен утицај на бројило, односно омогућен је неовлашћени утицај на правилно регистровање утрошене електричне енергије. 
На основу изведених доказа несумњиво је утврђено да се у овом случају ради о неовлаштеној потрошњи из одредбе члана 89. став 1. тачка б) Општих услова, односно о неовлашћеној потрошњи када крајњи купац онемогућава правилно регистровање преузете електричне енергије и снаге која је предузимана са електродистрибутивне мреже. Противна страна је, на основу одредбе члана 92. став 5. Општих услова, дана 11.04.2016. године, сачинила Обрачун неовлашћене потрошње број 2802 у износу од 3.707,55 КМ и по том основу подносиоцу захтјева издала рачун, који му је уредно достављен. Обрачун неовлаштене потрошње је сачињен за период од годину дана од дана утврђивања неовлаштене потрошње, с обзиром да се није могао утврдити тачан почетак неовлаштене потрошње, а на основу одредби члана 90. став 3. Општих услова. Имајући у виду чињеницу да је скидањем и оштећењем жига омогућен неовлашћен утицај на бројило и правилно регистровање утрошене електричне енергије, није се могао прихватити коментар подносиоца да је требало почетак периода неовлашћене потрошње утврдити према периоду када бројило уопште није регистровало потрошњу, јер је и прије тога периода било могуће утицати на правилно мјерење. 
Приликом сачињавања обрачуна за израчун обрачунске снаге узето је дозвољено струјно оптерећење проводника од 56 А, као мања вриједност у односу на дозвољено струјно оптерећење главних осигурача од 63А, а на основу одредбе члана 91. став 2. тачка а) подтачка 2. Општих услова. Количина неовлаштено утрошене електричне енергије је добијена као производ утврђене обрачунске снаге и броја часова дневно, односно четири часа дневно и за љетни и за зимски сезонски период, а основу одредбе члана 91. став 2. тачка в) подтачка 1. и 2. Општих услова.
На основу увида у "извод из књиге евиденције са протоколима испитивања мјерила" и потврду о замјени бројила од 11.04.2013. године, утврђено је да је ово бројило било баждарено 2013. године, тако да је период важења баждарног жига до 2023. године, будући да је његов рок важења 10 година. Важно је истаћи да је ово баждарење вршено у редовној процедури, односно ради се о периодичном прегледу бројила, а имајући у виду да се ради о већем броју бројила о таквим прегледима се води евиденција, те је "извод из књиге евиденције са протоколима испитивања мјерила" валидан доказ о извршеном преиодичном прегледу. Увјерење о изсправности мјерила се издаје само ако за то постоје посебни и оправдани разлози, или на изричит захтјев у смислу одредбе тачке 14. Правилника о врстама и облицима верификационих жигова за мјерила и еталона ("Службени гласник Републике Српске", број 8/01), који је био на снази у вријеме вршења периодичног прегледа 2013. године и одредбе члана 4. став 6. важећег Правилника о верификацији мјерила ("Службени гласник Републике Српске", број 61/14). Због тога су у цјелости неосновани коментари подносиоца у којем оспорава валидност "извод из књиге евиденције са протоколима испитивања мјерила" као доказа о времену вршења периодичног прегледа, неосновано тврдећи да су једино валидни докази о периодичном прегледу записник о баждарењу или сертификат о баждарењу. Поред осталог и верификациони жиг на самом бројилу је доказ о времену баждарења, али је тај доказ у овом случају уништен, тако да подносилац захтјева није доставио доказе за тврдње којима оспорава вријеме баждарења, које је у овом случају непобитно утврђено.
Баждарни рок је утврђен Наредбом о испитивању типа и периодичним прегледима еталона и мјерила ("Службени гласник Републике Српске", број 8/01), којом је прописано да се периодични преглед индукционих и електронских бројила електричне енергије за директно прикључење врши у року од 10 година. И након доношења Правилника о врстама мјерила за која је обавезна верификација и временски интервали њихове периодичне верификације ("Службени гласник Републике Српске", број 61/14), важност претходно извршених верификација бројила је и даље остала на снази до истека тих рокова, а на основу одредбе члана 4. овога Правилника. Овом одредбом је прописано да "мјерила која су верификована до дана ступања на снагу овог правилника сматрају се верификованим до дана истека важења жига или увјерења о верификацији".
Након откривања неовлашћене потрошње противна страна је захтијевала ванредну контролу исправности бројила од овлаштене институције, а у таквим случајевима овлаштена институција сачињава посебан извјештај, са резултарима испитивања по свим испитним тачкама, који је у овом случају на несумњив начин утврдио стање заштитног жига и стање исправности бројила. 
Нису се могли прихватити, као релевантне околности за одлучивање, наводи подносиоца да су му стизали рачуни за утрошену електричну енергију у периоду неовлашћене потрошње, да је утврђена грешка у мјерењу од 100%, нити наводи да је подносилац пријавио квар, будући да је несумњиво утврђено да су били оштећени жигови на бројилу, што представља неовлашћене радње, којима су омогућене неовлашћене манипулације и утицаји на бројило. Управо у овом случају, када је неовлашћена потрошња извршена на мјерном уређају, одредбом члана 92. став 8. Општих услова, јасно је прописано да се износ накнаде за неовлашћену потрошњу умањује за количине електричне енергије регистроване на мјерном мјесту за период за који се врши обрачун неовлашћене потрошње, а што је противна страна и урадила. 
Имајући у виду напријед наведени чињенични и правни основ, захтјев и коментари подносиоца су у цјелости неосновани, те је одлучено као у тачки 1. диспозитива овог рјешења.
Како се овај спор рјешава у скраћеном поступку и како су трошкови поступка били незнатни, те с обзиром да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је, тачком 2. диспозитива овог рјешења, одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука заснива се на одредби члана 25. став 2. Закона о енергетици (''Службени гласник Републике Српске'', број 49/09) и одредбама члана 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).

Правна поука: 
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења. 


 

Предсједник

Владислав Владичић