Skip to Content

Рјешење: Баковић Жељко, Зворник

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-249-10/15/Р-02-23
Датум: 22.01.2016. године 


На основу члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 01/11), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г) Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10) у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Баковић Жељка, власника Билијар Клуба, из Зворника, против Мјешовитог Холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње, ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Зворник, у вези са тарифама по којима се енергија испоручује, односно у вези са оспоравањем обрачуна неовлашћене потрошње електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 2. редовној сједници одржаноj 22.01.2016. године у Требињу, донијела је
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е 

1. НАЛАЖЕ СЕ Мјешовитом холдингу "ЕРС" - МП а.д. Требиње, ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Зворник, да стави ван снаге обрачун неовлашћене потрошње електричне енергије број 9000010027 од 25.02.2015. године у износу од 9.166,75 КМ, на мјерном мјесту подносиоца захтјева потрошачки број 38018666 у Улици Светог Саве број 5Д у Зворнику, те да изврши корекцију обрачуна утрошене електричне енергије на oвом мјерном мјесту за период од 12.03.2014. до 12.03.2015. године у складу са одредбама Општих услова.
2. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е

Баковић Жељко, власник Билијар Клуба из Зворника (у даљем тексту: подносилац захтјева) покренуо је поступак рјешавања спора код Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија), против Мјешовитог Холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње, ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Зворник (у даљем тексту: противна страна), у вези са обрачуном неовлашћено утрошене електричне енергије на мјерном мјесту ИД број 0038241600200002 (ЕД број 38018666) у износу од 9.166,75 КМ. Наиме, подносилац захтјева наводи да је контролним прегледом овог мјерног мјеста дана 17.02.2015. године утврђено да је пломба на прикључници бројила „пресјечена и умотана“ док је након скидања поклопца на бројилу констатовано да је напонски мјерни мост фазе Т раздвојен, што је узроковало да електрична енергија утрошена преко тог фазног проводника није регистрована на бројчанику мјерног уређаја. Међутим, ни он, а ни запослени нису знали за измјене на предметном бројилу нити су радници противне стране имали примједби на стање бројила приликом очитања. Поред наведеног, подносилац сматра да је за обрачун требало узети временски период од једног мјесеца, као разуман и заснован на објективним разлозима, јер је то период када је једино могло настати оштећење. Подносилац захтјева даље наводи да се у конкретном случају ради о пословном простору површине 55 m2 који се загријава помоћу централног гријања – градске мреже. у овом пословном простору од потрошача електричне енергије постоји само сијалица за расвјету и десет покер апарата. Имајући у виду све наведено подносилац захтјева сматра да је обрачун број 9000010027 од 25.02.2015. године у износу од 9.166,75 КМ сачињен паушално и произвољно те да га треба поништити.
Након допуне поднеска од стране подносиоца дана 18.05.2015. године, Регулаторна комисија је захтјев подносиоца доставила на одговор противној страни, ради изјашњења и достављања доказа којима располаже. У изјашњењу од 09.06.2015. године, које је у Регулаторној комисији примљено 12.06.2015. године, противна страна је навела да је подносилац захтјева регистрован као крајњи купац на мјерном мјесту број 0038241600200002, односно потрошачки број 38018666 које се налази у Зворнику, у Улици Светог Саве број 5Д, у категорији потрошње „Остала потрошња на ниском напону“, 2. тарифна група. Увидом у документацију на овом мјерном мјесту подносилац у претходном периоду није имао приговора на очитање и обрачун утрошене електричне енергије, није закључио уговор о снабдијевању нити је вршена обустава испоруке електричне енергије. На мјерном мјесту подносиоца је све до 12.03.2015. године био постављен мјерни уређај број 3565519, типа Т3ФД, чији је рок баждарења истекао 2013. године. Дана 12.03.2015. године извршена је замјена наведеног мјерног уређаја који је скинут и постављен нови мјерни уређај. Контролним прегледом овог мјерног мјеста обављеним дана 17.02.2015. године утврђено је да је пломба на прикључници бројила број 3565519 пресјечена и умотана, док је након скидања поклопца на бројилу констатовано да је напонски мјерни мост фазе „Т“ раздвојен, што је узроковало да електрична енергија утрошена преко тог фазног проводника није регистрована на мјерном уређају, о чему је сачињен записник. Противна страна даље наводи да је утврђено чињенично стање представљало основ за обрачун накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију примјеном одредбе члана 89. став 1. тачка б) и тачка г) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - Пречишћени текст "Службени гласник Републике Српске", број 90/12 - у даљем тескту: Општи услови. Одредбом тачке б) наведеног члана је прописано да се под неовлашћеном потрошњом електричне енергије подразумијева потрошња у случају када крајњи купац онемогућава правилно регистровање преузете електричне енергије и снаге, а тачком г) је прописано да се под неовлашћеном потрошњом електричне енергије подразумијева потрошња у случају самовољног скидања или оштећења пломбе мјерног уређаја који се налази на посједу крајњег купца, при чему крајњи купац није обавијестио дистрибутера о оштећењу. У овом случају извршен је обрачун примјеном одредбе члана 89. став 1. тачка б) јер тај обрачун обухвата и накнаду због самовољног скидања пломбе са мјерног уређаја. С тим у вези, обрачунска снага је утврђена примјеном одредби члана 91. став 2. тачка а) подтачка 3. Општих услова, односно као производ номиналне струје главног осигурача и номиналног напона, па је иста утврђена у износу од 17,3 kW. Укупна количина неовлашћено преузете електричне енергије је добијена примјеном одредби члана 91. став 2 тачка б) подтачка 1. Општих услова, односно као производ обрачунске снаге, броја радних дана у периоду неовлашћене потрошње и броја часова за једносмјенски рад (8 часова дневно). Период за обрачун ове накнаде одређен је примјеном одредбе члана 90. став 3. Општих услова односно за годину дана, јер се није могао утврдити датум посљедње контроле мјерног мјеста. Овако обрачуната обавеза подносиоца за неовлашћено утрошену електричну енергију утврђена је у износу од 9.166,75 КМ на који износ је гласио и рачун број 9000010027 од 25.02.2015. године. 
На наведени обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије подносилац је поднио приговор којим оспорава утврђено чињенично стање и наводи да он није одговоран за утврђене недостатке на мјерном уређају већ да је исте предузео неко од посјетилаца Билијар клуба са намјером да му причини штету. Поред тога подносилац даље наводи да дистрибутер није исправно одредио период за обрачун из разлога што његови радници редовно врше очитање па су могли и много раније утврдити да су постојала спорна оштећења на мјерном уређају. Након анализе навода из приговора противна страна је исти одбила у цјелости, као неоснован. Наиме, није се могао прихватити као основан навод подносиоца о редовном очитању његовог мјерног уређаја, те да се обрачун накнаде треба извршити од дана посљедњег очитања из разлога што се очитана стања уносе у посебне листе које се не могу сматрати записником о контролном прегледу мјерног мјеста. Анализом података из енергетске картице за ово мјерно мјесто може се закључити да је након откривања неовлашћене потрошње у објекту подносиоца евидентирана значајно већа потрошња електричне енергије, а што указује да је преко спорне Т фазе напојен значајан дио унутрашње инсталације у објекту. Такође се није могао прихватити навод подносиоца да он није покидао пломбу на мјерном уређају, већ да су то учинила непозната лица, јер је крајњи купац дужан да заштити мјерни уређај који се налази на његовом посједу у смислу одредбе члана 11. став 2. тачка ђ) Општих услова. Начин на који је омогућена неовлашћена потрошња указује на закључак да су све радње предузимане са намјером да се онемогући исправно регистровање утрошене електричне енергије, од чега је једино подносилац имао или могао имати материјалне користи.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 111. редовној сједници одржаној 16. јула 2015. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници Регулаторна комисија је утврдила и Нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама и остављен им је рок од осам дана за достављање коменатара на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку. У остављеном року странке нису доставиле коментаре на наведене акте.
Увидом у захтјев подносиоца од 14.04.2015. године и допуну захтјева од 13.05.2015. године, изјашњење противне стране од 12.06.2015. године, записник о контролном прегледу мјерног мјеста од 17.02.2015. године, записник о утврђивању неовлашћене потрошње број 00272 од 17.02.2015. године са фотографијама, обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије број 593/15 од 18.02.2015. године, рачун број 9000010027 од 25.02.2015. године, приговор на рачун о неовлашћено утрошеној електричној енергији од 03.03.2015. године, одговор на приговор број 944-1/15 од 10.03.2015. године, потврду о замјени мјерног уређаја број 01/15 од 12.03.2015. године, листе очитања стања бројила за 2013. и 2014. годину те за првих 5 месеци 2015. године, енергетску и финансијску картицу, финансијску картицу са раздвојеним салдом енергије и камате, утврђене су сљедеће чињенице:
- подносилац захтјева је евидентиран као крајњи купац електричне енергије код противне стране на мјерном мјесту потрошачки број 38018666 у Улици Светог Саве број 5Д у Зворнику;
- овлаштени радници противне стране су дана 17.02.2015. године извршили контролу овог мјерног мјеста, на коме се налазио мјерни уређај број 3565519 типа Т3ФД, чији је рок баждарења истекао 2013. године;
- контролом је утврђено да је пломба на прикључници мјерног уређаја пресјечена и умотана, док је након скидања поклопца констатовано да је напонски мјерни мост фазе „Т“ раздвојен;
- дана 12.03.2015. године извршена је замјена мјерног уређаја број 3565519, чији је рок баждарења истекао 2013. године, при чему је постављен нови мјерни уређај; 
- противна страна је дана 18.02.2015. године сачинила Обрачун неовлаштене потрошње и накнаде за неовлаштено утрошену електричну енергију број 593/15 у укупном износу од 9.166,75 КМ;
- подносиоцу захтјева је достављен рачун број 9000010027 од 25.02.2015. године о укупном задужењу од 9.166,75 КМ; 
- дана 03.03.2015. године подносилац захтјева је поднио приговор на наведени рачун противној страни, у писаној форми; 
- противна страна је актом број 944-1/15 од 10.03.2015. године доставила одговор подносиоцу у коме је уз образложење и правну поуку констатовала да је приговор неоснован. 
На основу наведених чињеница и изведених доказа у овом поступку, утврђено је да је противна страна у конкретном случају пропустила да поступи у складу са одредбом члана 9. тачка г) Општих услова, којом је прописана обавеза дистрибутера да одржава, врши замјену и верификацију (преглед и жигосање) мјерних уређаја у складу са техничким и метролошким прописима и захтјевима. Наредбом о испитивању типа и периодичним прегледима еталона и мјерила ("Службени гласник Републике Српске", број 8/01) прописано је да се периодични преглед индукционих и електронских бројила електричне енергије за директно прикључење врши у року од 10 година. Будући да је на овом мјерном мјесту био исталисан мјерни уређај број 8196643/1991, који је жигосан током 2003. године, то значи да је важност жига истекла у току 2013. године. Противна страна је била дужна да благовремено изврши верификацију овог мјерног уређаја. С тим у вези, одредбама члана 17. став 2. Закона о метрологији у Републици Српској ("Службени гласник Републике Српске", број 13/02), је прописано да су се о исправности мјерила која се налазе у употреби дужни бринути власници и/или корисници мјерила, док је ставом 2. овог члана прописано да се мјерило за које је истекао рок важности верификације не смије употребљавати. Чланом 17. став 3. овог закона је прописано да надлежна институција има право извршити контролни преглед мјерила која су у употреби, без обзира што није истекао рок важења верификационог жига, а чланом 23. jе прописано да ако надлежни инспектори утврде да мјерило нема исраван жиг и/или важеће Увјерење о исправности (верификацији) мјерила донијеће рјешење о забрани употребе, односно промета тог мјерила. 
Имајући у виду наведене одредбе Закона о метрологији у Републици Српској јасно је да се не могу употребљавати мјерила која немају исправан жиг, односно немају важеће Увјерење о верификацији (исправности) мјерног уређаја, па се тако не могу употребљавати ни користити као мјеродавни подаци о измјереним количинама са таквих мјерила. 
С обзиром на утврђено чињенично стање, а посебно чињеницу да је регистровање преузете електричне енергије на наведеном мјерном мјесту вршено са мјерним уређајем коме је истекаo рок верификације, односно увјерење о верификацији у току 2013. године, нема правног основа да се у овом случају врши обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије, јер се бројило којем је истекао рок важности верификације није смјело употребљавати. Због тога је у овом случају било неопходно извршити корекцију обрачуна утрошене електричне енергије као у ситуацији када бројило није исправно мјерило утрошену електричну енергију, а на основу одредбе члана 79. став 2. и 3. Општих услова. 
Дакле, важност жига на бројилу број:3565519 је истекла у току 2013. године и од тада се ово бројило није смјело користити, јер се бројило сматра неисправним у смислу наведених прописа, па је код таквог чињеничног стања, било неопходно извршити корекцију обрачуна утрошене електричне енергије, с обзиром да се ово бројило користило и након истека жига све до 12.03.2015. године. Међутим, у овом случају није позната чињеница када је тачно истекла важност жига у току 2013. године, односно од када се бројило имало сматрати неисправним. Имајући у виду ове околности, противној страни је наложено да изврши корекцију обрачуна утрошене електричне енергије за период од годину дана рачунајући уназад од дана отклањања грешке 12.03.2015. године, односно за период од 12.03.2014. до 12.03.2015. године, а на основу одредбе члана 79. став 7. тачка ц. Општих услова. Истовремено је наложено противној страни, да корекцију обрачуна утрошене електричне енергије на овом мјерном мјесту изврши у складу са одредбама Општих услова. 
На основу наведеног чињеничног и правног основа наложено је противној страни да стави ван снаге обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије на мјерном мјесту потрошачки број 38018666 у Улици Светог Саве број 5Д у Зворнику, као и да сачини корекцију обрачуна утрошене електричне енергије на oвом мјерном мјесту за период од 12.03.2014. до 12.03.2015. године у складу са одредбама Општих услова, те је одлучено као у тачки 1. диспозитива овога рјешења.
С обзиром да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, тачком 2. диспозитива рјешења одлучено је да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији, а у вези са чланом 103. став 1. Закона о општем управном поступку ("Службени гласник Републике Српске'', број 13/02, 87/07 и 50/10).
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).

Правна поука: Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.


 

Предсједник

Владислав Владичић