Skip to Content

Рјешење: Управа за индиректно опорезивање БиХ

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-208-13/15/Р-02-16
Датум: 22.01.2016. године


На основу члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 01/11), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Управе за индиректно опорезивање БиХ, против Мјешовитог Холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње, ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Зворник, у вези са тарифама по којима се енергија испоручује, односно у вези са оспоравањем обрачуна неовлаштено утрошене електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске, на 2. редовној сједници одржаноj 22.01.2016. године, у Требињу, донијела је
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е 

1. ОДБИЈА СЕ захтјев за рјешавање спора Управе за индиректно опорезивање БиХ број 02/6/IV-16-13-74-60/15-1 од 16.03.2015. године којим оспорава обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије број 62/15 од 12.01.2015. године у износу од 12.715,72 КМ, на контејнеру Граничне полиције зв. "Мокри чвор" на Граничном прелазу Зворник – Стари Мост бб, општина Зворник, као неоснован.
2. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е

Дана 23.03.2015. године Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) је примила поднесак насловљен као "Жалба", Управе за индиректно опорезивање БиХ (у даљем тексту: подносилац захтјева) број 02/6/IV-16-13-74-60/15-1 од 16.03.2015. године, против Мјешовитог Холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње, ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Зворник (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, односно у вези са оспоравањем обрачуна неовлаштено утрошене електричне енергије број 62/15 од 12.01.2015. године у износу од 12.715,72 КМ, на контејнеру Граничне полиције зв. "Мокри чвор" на Граничном прелазу Зворник – Стари Мост бб, општина Зворник. По овом поднеску је поступљено као по захтјеву за рјешавање спора у смислу одредбе члана 28. став 1. Закона о електричној енергији. У захтјеву је наведено да је подносилац захтјева према одлуци Вијећа министара преузео обавезу плаћања утрошене електричне енергије за Граничну полицију БиХ. Подносилац захтјева уредно измирује обавезе по основу утрошене електричне енергије, па тако и за потрошњу у два контејнера Граничне полиције у Зворнику, на адреси Стари мост бб. Дана 08.01.2015. године контролни тим противне стране утврдио је да је један контејнер зв. "Мокри чвор" прикључен на електродистрибутивну мрежу мимо мјерног уређаја. Противна страна је дана 29.01.2015. године сачинила обрачун неовлаштене потрошње у износу од 12.715,72 КМ за период од годину дана и доставила га подносиоцу захтјева, ради плаћања. Подносилац захтјева је упутио приговор број 01/6/IV-10-69-80-1/15 од 04.02.2015. године на овај обрачун, тражећи да се исти сторнира, да се истражи овај случај и да се утврде одговорна лица, па тек онда да се испостави рачун. Овај приговор је противна страна одбила као неоснован и о томе доставила одговор са образложењем подносиоцу захтјева. Подносилац захтјева оспорава овај обрачун због непотпуно утврђеног чињеничног стања, јер није утврђено да је неовлаштену потрошњу починио подносилац захтјева, те сматра да се у овај случај треба да се укључе и истражни органи и да треба сторнирати сачињени обрачун, а посебно имајући у виду да се ради о савјесном купцу који своје обавезе уредно измирује. Подносилац је уз захтјев приложио расположиву документацију.
Након разматрања поднесеног захтјева, од противне стране је актом број 01-208-2/15 од 03.04.2015. године, затражено изјашњење о захтјеву и достављање расположиве документације.
У изјашњењу које је запримљено у Регулаторној комисији дана 08.05.2015. године. године, противна страна је навела да је подносилац захтјева је на подучју општине Зворник регистрован као крајњи купац електричне енергије на два мјерна мјеста и то ИД број 00386250300220002 у улици Светог Саве бб у Зворнику од 01.06.2004. и ИД број 0038628500210000 у мјесту Пилица, Доњи Шепак 49Б од 01.02.2003. године, у категорији потрошње "Остала потрошња на ниском напону" – 2. тарифна група. Мјерна мјеста су доступна за очитање, те је редовно вршено очитање и редовно су испостављане фактуре за утрошену електричну енергију. Дана 08.01.2015. године, поступајући по налогу за рад број 45967, извршена је контрола мјерног мјеста ИД број 00386250300220002 у улици Светог Саве бб у Зворнику, на локалитету "Стари Мост" од овлаштених радника противне стране и том приликом је утврђено да је један објекат – контејнер зв. "Мокри чвор" спојен на главни напојни вод проводником 5x2,5 mm². Три жиле овога проводника су биле упредене и кориштене су као фазни проводник, а оставле двије су такође биле упредене и кориштене су као нулти проводник. Овај проводник је на чворишту спојен са каблом 4x6 mm², који води у унутрашњост објекта. На овом каблу су три жиле упредене и кориштене су као фазни проводник, а једна је кориштена као нулти проводник, мимо постављеног мјерног уређаја. Енергија која је преузимана преко наведених водова није мјерена, па је контролни тим противне стране искључио објекат са електродистрибутивне мреже на основу одредби члана 97 став 1. тачка з. Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом – у даљем тексту: Општи услови ("Службени гласник Републике Српске", број 90/12). О предузетим радњама је сачињен записник, који је потписан од стране присутног лица као свједока. На основу утврђеног стања сачињен је обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије у износу од 12.715,72 КМ, због потрошње електричне енергије без мјерних уређаја или мимо њих у смислу одредбе члана 89. став 1. тачка в. Општих услова. Обрачунска снага од 9,2 kW за обрачун неовлаштене потрошње је утврђена на основу одредбе члана 91. став 2. тачка а. подтачка 1. Општих услова, односно као производ највећег дозвољеног струјног оптерећења проводника преко којег је извршена неовлашћена потрошња са номиналним напоном. Количина неовлаштено утрошене електричне енергије је утврђена на основу одредбе члана 91. став 2. тачка б. подтачка 3. Општих услова као производ утврђене обрачунске снаге броја радних дана у периоду неовлаштене потрошње и броја часова за тросмјенски рад од 24 часа дневно. Како у претходном периоду није било контрола овога мјерног мјеста, период неовлаштене потрошње је утврђен у трајању од годину дана на основу одредбе члана 90. став 3. Општих услова. Након достављања обрачуна неовлаштено утрошене електричне енергије и фактуре, подносилац захтјева је уложио приговор противној страни, а противна страна је одговорила у писаној форми подносиоцу, те образложила и констатовала да је приговор неоснован. Противна страна је у изјашњењу предложила да се захтјев подносица одбије као неоснован. Уз изјашњење је противна страна доставила расположиву документацију. 
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 114. редовној сједници одржаној 25.09.2015. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је странкама остављен рок од 8 дана за достављање коментара на ове акте. У остављеном року странке нису достављале коментаре на наведене акте.
Извршен је увид у сву достављену документацију, а посебно: Захтјев за рјешавање спора број 02/6/IV-16-13-74-60/15-1 од 16.03.2015. године; Изјашњење противне стране број 215-3/15 од 29.04.2015. године, Записник о контролном прегледу мјерног мјеста по налогу број 45967 од 08.01.2015. године; Записник о утврђивању неовлаштене потрошње електричне енергије број 0606 од 08.01.2015. године; Обрачун нерегистроване електричне енергије број 62/15 од 12.01.2015. године; Предрачун број 8968 од 26.01.2015. године; Рачун број 9000007827 од 26.01.2015. године; Приговор број 02/6/IV/10-69-80-1/15 од 04.02.2015. године; Одговор по приговору број 215-1/15 од 16.02.2015. године; Рачуне за утрошену електричну енергију на наведеним мјерним мјестима подносиоца захтјева на период јун 2014. – март 2015. године; Финансијску и енергетску картицу; Допис број 17-11-16-298/15 од 06.03.2015. године; Допис број 17-11-2-16-213/15 од 03.03.2015. године и Допис 215/15 од 26.01.2015. године.
На основу увида у приложену документацију странака и након извршене оцјене прикупљених доказа, како појединачно тако и у њиховој међусобној повезаности, утврђене су сљедеће чињенице: 
- подносилац захтјева је евидентиран као крајњи купац електричне енергије код противне стране на мјерном мјесту ИД број 00386250300220002 у улици Светог Саве бб у Зворнику од 01.06.2004. и на мјерном мјесту ИД број 0038628500210000 у мјесту Пилица, Доњи Шепак 49Б од 01.02.2003. године; 
- на овим мјерним мјестима подносилац захтјева је сврстан у категорију потрошње "Остала потрошња на ниском напону" – 2. тарифна група.
- мјерна мјеста су доступна за очитање и редовно су вршена очитање и испостављане фактуре за утрошену електричну енергију;
- дана 08.01.2015. године извршена је контрола мјерног мјеста ИД број 00386250300220002 у улици Светог Саве бб у Зворнику, на локалитету "Стари Мост" од овлаштених радника противне стране, по налогу за рад број 45967;
- контролом је утврђено да је један објекат подносиоца захтјева - контејнер звани "Мокри чвор" спојен на главни напојни вод проводником 5x2,5 mm² као монофазни прикључак, на начин да су три жиле овога проводника биле упредене и кориштене су као фазни проводник, а остале двије су такође биле упредене и кориштене су као нулти проводник. 
- проводник 5x2,5 mm² је на чворишту спојен са каблом 4x6 mm², који води у унутрашњост објекта, а на овом каблу су три жиле упредене и кориштене су као фазни проводник, а једна је кориштена као нулти проводник, тако да је електрична енергија преузимана мимо постављеног мјерног уређаја и није мјерена;
- противна страна је сачинила обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије у износу од 12.715,72 КМ, због потрошње електричне енергије без мјерних уређаја или мимо њих, за период од годину дана и
- подносилац захтјева је поднио приговор противној страни, а противна страна је приговор одбила као неоснован и о томе доставила подносиоцу захтева одговор у писаној форми, са детаљним образложењем и правном поуком. 
На основу изведених доказа утврђено је да је подносилац захтјева евидентиран као крајњи купац електричне енергије код противне стране, на мјерном мјесту ИД број 00386250300220002 у улици Светог Саве бб у Зворнику од 01.06.2004. и на мјерном мјесту ИД број 0038628500210000 у мјесту Пилица, Доњи Шепак 49Б од 01.02.2003. године. Подносилац захтјева је на овим мјерним мјестима сврстан у категорију потрошње "Остала потрошња на ниском напону" – 2. тарифна група на основу тачке VI и XIII Одлуке о тарифном систему за продају електричне енергије у Републици Српској ("Службени гласник Републике Српске", број 28/06, 40/06, 59/07 и 114/07). Наведена мјерна мјеста су доступна за очитање, а очитања су вршена редовно и редовно су испостављане фактуре за утрошену електричну енергију. Поступајући по налогу за рад број 45967, дана 08.01.2015. године овлаштени радници противне стране извршили су контролу мјерног мјеста ИД број 00386250300220002 у улици Светог Саве бб у Зворнику, на локалитету "Стари Мост". Том приликом су утврдили и записнички констатовали да је један објекат подносиоца захтјева, а ради се о контејнеру званом "Мокри чвор", спојен на главни напојни вод проводником 5x2,5 mm² као монофазни прикључак, на начин да су три жиле овога проводника биле упредене и кориштене као фазни проводник, а остале двије су такође биле упредене и кориштене као нулти проводник. Овај проводник је на чворишту спојен са каблом 4x6 mm², који води у унутрашњост објекта, а на овом каблу су три жиле биле упредене и кориштене као фазни проводник, а једна жила је кориштена као нулти проводник, тако да је електрична енергија преузимана са електродистрибутивне мреже мимо постављеног мјерног уређаја и није мјерена. На основу ових чињеница, утврђено је да се у овом случају радило о неовлаштеној потрошњи у смислу одредби члана 44. став 1. и члана 89. став 1. тачка в. Оштих услова. 
На основу утврђеног чињеничног стања, противна страна је сачинила обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије на контејнеру Граничне полиције зв. "Мокри чвор" на Граничном прелазу Зворник – Стари Мост бб, општина Зворник број 62/15 од 12.01.2015. године у износу од 12.715,72 КМ,. Противна страна је правилно примјенила одредбе Општих услова приликом сачињавања обрачуна неовлаштено утрошене електричне енергије, односно овај обрачун је сачињен у складу са одредбама члана 91. Општих услова. Обрачунска снага од 9,2 kW, која је кориштена за обрачун неовлаштене потрошње, је утврђена на основу одредбе члана 91. став 2. тачка а. подтачка 1. Општих услова, односно као производ највећег дозвољеног струјног оптерећења проводника преко којег је извршена неовлашћена потрошња са номиналним напоном. Количина неовлаштено утрошене електричне енергије је утврђена на основу одредбе члана 91. став 2. тачка б. подтачка 3. Општих услова, односно као производ утврђене обрачунске снаге, броја радних дана у периоду неовлаштене потрошње и броја часова за тросмјенски рад од 24 часа дневно. 
С обзиром на чињеницу да није утврђено када су почињене неовлаштене радње на мјерном мјесту и прикључку у овом случају, противна страна је за обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије одредила период од годину дана рачунајући од дана откривања неовлаштене потрошње, а на основу одредбе члана 90. став 3. Општих услова.
Имајући у виду утврђено чињенично стање, као и наведени правни основ, утврђено је да је захтјев подносиоца у вези са оспоравањем обрачуна неовлашћене потрошње у цјелости неоснован, те је одлучено као у тачки 1. диспозитива овог рјешења. 
Нису се могли прихватити, као релевантни за одлучивање, наводи подносиоца да он није предузимао неовлаштене радње на мјерном мјесту и прикључку, те да треба прво да се утврди одговорност за предузимање неовлаштених радњи, па да се тек онда испостави рачун за неовлаштену потрошњу. Ови наводи не доводе у сумњу истинитост одлучних чињеница, да је на мјерном мјесту и прикључку подносиоца захтјева неовлаштено преузимана електрична енергија са електродистрибутивне мреже, односно да је преузимана мимо мјерног уређаја. Дакле, подносилац не спори да је на овом мјерном мјесту неовлаштено преузимана електрична енергија, а свој захтјев темељи на наводима да он није предузимао неовлаштене радње на мјерном мјесту ради трошења електричне енергије мимо бројила. Међутим, за одлучивање о захтјеву није релевантна чињеница, које лице је одговорно за предузимање неовлашћених радњи на мјерном мјесту, нити се та одговорност утврђује у овом поступку. Одговорност за предузимање неовлаштених радњи на мјерном мјесту се утврђује у кривичном поступку пред надлежним судом, будући да се радњама којима је омогућено преузимање електричне енергије са електродистрибутивне мреже мимо мјерног уређаја, стичу обиљежја посебног кривичног дјела, које се гони по службеној дужности. Ову одговорност треба разликовати од одговорности за плаћање преузете електичне енергије која је утврђена обрачуном неовлаштено преузете електричне енергије у складу са прописима. Обрачун неовлаштено утрошене електричне енергије се сачињава у складу са напријед наведеним одредбама Општих услова, а Општи услови су донесени на основу члана 23. алинеја 6. и одредбе члана 74. Закона о електричној енергији. Одредбом члана 74. Закона о електричној енергији утврђено је шта је предмет регулисања Општих услова, односно таксативно је утврђено који односи треба да се уреде Општим условима. Између осталог, одредбом члана 74. тачка 12. Закона о електричној енергији јасно је прописано да се Општим условима уређује начин утврђивања количине и снаге неовлаштено утрошене електричне енергије, као и начин обрачуна и наплате неовлштено утрошене електричне енергије. За утврђивање обавезе плаћања износа неовлашћено преузете електричне енергије у складу са наведеним одредбама Општих услова је релевантна чињеница, да је електрична енергија трошена мимо мјерног уређаја, односно да мјерни уређај није мјерио сву преузету електричну енергију, у периоду који је обухваћен обрачуном неовлашћено преузете електричне енергије. Обрачуном неовлаштено преузете електричне енергије, се у ствари утврђује колична електричне енергије у складу са прописима, будући да електрична енергија није измјерена услијед предузимања неовлаштених радњи на мјерном мјесту. Дакле, противна страна је уредно испунила своју обавезу испоруке електричне енергије на овом мјерном мјесту, а подносилац захтјева је дужан да плати преузету електричну енергију. Како у овом случају преузета електрична енергија није правилно измјерена услијед предузимања неовлаштених радњи, количину преузете електричне енергије је било потребно утврдити на основу одредбе члана 91. став 2. тачка а. подтачка 3, члана 91. став 2. тачка в. и члана 92. став 8. Општих услова у форми обрачуна неовлаштено преузете електричне енергије. 
Што се тиче позивања подносиоца захтјева на одредбу члана 48. став 2. Закона о заштити потрошача у Републици Српској ("Службени гласник Републике Српске", број 6/12), потребно је указати да је крајњи купац према дистрибутеру-снабдјевачу оговоран за стање на прикључку и мјерном мјесту, као и за све друге обавезе које произилазе из односа поводом испоруке електричне енергије. На основу увида у рачуне за испоручену електричну енергију подносиоцу захтјева на овом мјерном мјесту у периоду јун 2014. – март 2015. године утврђено је да је "УИО БиХ РС ТУЗЛА" регистровани крајњи купац електричне енергије на овом мјерном мјесту. Одредбом члана 48. став 2. Закона о заштити потрошача у Републици Српској је прописано која лица су у обавези да плате услуге од општег економског интереса, међу којима је и испорука електричне енергије у смислу одредбе члана 46. став 1. овога закона. Одредбом члана 48. став 2. Закона о заштити потрошача у Републици Српској је прописано да се обавеза плаћања услуга мора односити само на стварног корисника или на страну која је потписала уговор. Из ове одредбе произилази да стварни корисник и корисник услуге који је закључио уговор, уколико то нису иста лица, солидарно одговарају за плаћање услуге од општег економског интереса, што значи да давалац услуге има право избора од кога ће захтијевати плаћање услуге. Солидарном дужнику остаје могућност регресирања од другог солидарног дужника. Поред тога, предузимањем неовлаштених радњи на мјерном мјесту и прикључку, као што је напријед образложено, се стичу обиљежја посебних кривичних дјела која се гоне по службеној дужности, али се та врста одговорности за предузимање неовлаштених радњи на мјерном мјесту, не утврђује у овом поступку, већ у кривичном поступку пред надлежним судом. У овом случају подносилац захтјева не спори постојање неовлаштене потрошње и заиста има интерес да се утврди ко је починио неовлаштене радње на мјерном мјесту и прикључку, односно да се утврди кривична одговорност починиоцу. Имајући ово у виду, подносиоцу захтјева, као страни која је потписала уговор о снабдијевању, остаје могућност обештећења од стварног корисника услуге, као другог солидарног дужника у виду регресног захтјева, као и имовинскоправног захтјева у случају да се утврди одговорност за предузимање неовлаштених радњи на прикључку пред надлежним судом. 
С обзиром да се овај спор рјешава у скраћеном поступку и да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 2. диспозитива овога рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).
Правна поука: 
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном судом у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
 

Предсједник 

Владислав Владичић