Skip to Content

Рјешење: Општина Зворник

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-249-10/14/Р-92-267
Датум: 16.10.2014.

На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. алинеја 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Oпштине Зворник, заступане по Стевановић Зорану, начелнику општине, против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Зворник, у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно обрачуном неовлаћено утрошене електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске, на 92. редовној сједници одржаној 16. октобра 2014. године, у Требињу, донијела је

Р Ј Е Ш Е Њ Е


1. ОДБИЈА СЕ захтјев за рјешавање спора Општине Зворник од 22.05.2014. године, којим се оспорава обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије у износу од 15.079,05 КМ, на мјерном мјесту Професионална ватрогасна јединица Зворник, ул. Змаја од Ноћаја бр. 4, идентификациони број 0038270210200009, као неоснован.
2. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е


Захтјевом од 30.04.2014. године и допуном захтјева од 22.05.2014. године Општина Зворник, заступана по Стевановић Зорану, начелнику општине (у даљем тексту: подносилац захтјева), покренула је поступак рјешавања спора против МХ "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина" а.д. Бијељина, РЈ ''Електродистрибуција'' Зворник (у даљем тексту: противна страна), у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија. Поднесеним захтјевом се оспорава обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије по пореској фактури од 28.02.2014. године у износу од 15.079,05 КМ на мјерном мјесту Професионална ватрогасна јединица Зворник, улица Змаја од Ноћаја бр. 4 Подносилац у захтјеву, између осталог наводи, да је против испостављене пореске фактуре, дана 13.03.2014. године поднио приговор Одељењу за приговоре и жалбе крајњих купаца, а које је својим актом од 28.03.2014. године у цјелости одбило као неоснован његов приговор. Подносилац је приговором оспорио пасивну легитимацију у овом поступку, јер није јасно на основу чега је заснована његова обавеза за плаћање овог износа. Oдлуком о оснивању Професионалне ватрогасне јединице Зворник од 12.12.2013. године, иста постала посебна организациона јединица Административне службе општине Зворник и као таква регострована у регистру код Окружног привредног суда у Бијељини, а рјешењем овог суда од 14.04.2014. године иста је брисана из судског регистра. Даље се наводи да је уласком у посјед просторијама чији је претходни корисник било Министарство унутрашњих послова – саобраћајна полиција, Професионална ватрогасна јединица није вршила никакве измјене на исталацијама и редовно је измиривала обавезе по основу утрошене електричне енергије. Подносилац самтра да се неосановано терети плаћањем износа неовлашћено утрошене електричне енергије за коју се поуздано не може утврдири ко је утрошио, те тражи да га Регулаторна комисија ослободи плаћања ове обавезе.
На тражење Регулаторне комисије, противна страна је дана 28.07.2014. године доставила изјашњење и документацију у вези са захтјевом подносиоца. У изјашњењу је наведено да је Административна служба општине Зворник као крајњи купац регистрована на већем броју мјерних мјеста, између осталих и на мјерном мјесту 0038270210200009 на којем се електрична енергија испоручује за потребе Ватрогасног друштва Зворник у улици Змаја од Ноћаја бр. 4. У протеклом периоду противна страна наводи да је уредно вршила испоруку електричне енергије за сва мјерна мјеста подносиоца, обрачун и фактурисање, али подносилац захтјева није уредно измиривао обавезе по основу утрошене електричне енергије, па је укупан износ дуга на дан 30.06.2014. године износио 15.967,38 КМ, нити је подносилац подносио приговоре на рачун. Даље се наводи да су поступајући по налогу за рад од 25.02.2014. године, чланови контролног тима противне стране извршили контролу мјерног мјеста 0038270210200009 којом приликом је утврђено постојање неовлашћене потрошње на начин да је прикључен проводник ПГП 4 x 6 mm2 на дио прикључка непосредно иза главних осигурача, номиналне струје 3 x 35А, те да је наведени проводник потом спроведен до разводне табле на спрату објекта, са које је електричном енергијом напојен магацин, ходник и три канцеларије. Описаном радњом, подносилац захтјева је извршио неовлашћену потрошњу из члана 89. став 1. тачка в) Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 90/12) - у даљем тексту: Општи услови, јер је омогућио потрошњу електричне енергије мимо мјерних уређаја, односно без њих. Утврђено чињенично стање је записнички констатовано, уз присуство представника подносиоца захтјева који је потписано записник без примједби. Након тога, противна страна наводи да је мјерно мјесто искључено са електродистрибутивне мреже, али је у кратком времену укључено имајући у виду да се ради о ватрогасној јединици. Након тога, противна страна наводи да је приступила обрачуну неовлашћено утрошене електричне енергије примјеном одредби члана 90. – 92. Општих услова у износу од 15.079,05 КМ на који износ је гласила пореска фактура од 28.02.2014. године. Након подношења приговора подносиоца од 13.03.2014. године којим је оспорио ову фактуру, наводећи да Професонална ватрогасна јединица није вршила никакве измјене на унутрашњим инсталцијама у просторијама чији је претходни корисник било Министарство унутрашњих послова – саобраћајна полиција, противна страна наводи да је 28.03.2014. године донијела акт којим је одбијен као неоснован приговор подносиоца. Имајући у виду да је Професионална ватрогасна јединица на овом мјерном мјесту регистрована од 22.10.2010. године, противна страна наводи да је пореска фактура морала гласити на исту, која је електричну енергију и користила, а не на неко друго лице, будући да је обрачун накнаде за неовлашћену потрошње извршен за период од годину дана од дана њеног откривања. Противна страна на крају наводи да је неосновано оспоравње фактурисане накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију јер је у смислу одредбе члана 48. став 2. Закона о заштити потрошача (''Службени гласник Републике Српске'', број 6/12), Професионална ватрогасна јединица лице у посједу објекта и регистровани крајњи купац за читав период обухваћен обрачуном накнаде по основу неовлашћене потрошње, те предлаже да се одбије захтјев подносиоца.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 89. редовној сједници одржаној 28. августа 2014. године у Требињу, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је остављена могућност да странке у року од осам дана доставе коментаре на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, са могућношћу подношења коментара. У остављеном року, странке нису доставиле коментаре на закључак и нацрт рјешења.
У поступку рјешавања овог спора извршен је увид у сљедећу документацију коју су странке приложиле: захтјев подносиоца од 30.04.2014.године, допуна захтјева од 22.05.2014. године, приговор подносиоца упућен противној страни од 13.03.2014. године, одговор на приговор противне стране од 28.03.2014. године, пореску фактуру од 28.02.2014. године, обрачун нерегистроване енергије и обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије од 26.02.2014. године, записник о утврђивању неовлашћене потрошње електричне енергије и записник о контролном прегледу мјерног мјеста од 25.02.2014. године, рјешење о регистрацији од 14.04.2014. године, одлуку о оснивању професионалне ватрогасне јединице Зворник од 12.12.2013. године, изјашњење противне стране од 18.07.2014. године, рачун за испоручену електричну енергију за јун 2014. године и картицу обрачуна купца.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:
 у евиденцијама противне стране за мјерно мјесто број 0038270210200009 Професионална ватрогасна јединица Зворник у улици Змаја од Ноћаја бр. 4, регистрован је подносилац захтјева;
 према подацима из картице обрачуна купца, подносиоцу захтјева је редовно очитавана потрошња електричне енергије, а према подацима из картице потрошача подносиоцу захтјева су редовно испостављани рачуни за утрошену електричну енергију;
 дана 25.02.2014. године, чланови контролног тима противне стране су извршили контролни преглед мјерног мјеста 0038270210200009, ради провјере исправности регистровања испоручене електричне енергије, када је откривена неовлашћена потрошња;
 неовлашћена потрошња је изведена на начин да је прикључен проводник ПГП 4 x 6 mm2 на дио прикључка непосредно иза главних осигурача, номиналне струје 3 x 35А, те да је наведени проводник потом спроведен до разводне табле на спрату објекта, са које је електричном енергијом напојен магацин, ходник и три канцеларије.
 утврдђено чињенично стање је записнички констатовано уз присуство представника подносиоца захтјева који је потписао записник без примједби;
 чланови контролног тима су након обављене контроле искључили мјерно мјесто, а због намјене овог објекта у кратком периоду поново је омогућено његово напајање електричном енергијом;
 противна страна је примјеном одредби Општих услова извршила обрачун накнаде за неовлашћено утрошену електричну енергију у укупном износу од 15.079,05 КМ за период од годину дана о чему је сачинила и подносиоцу захтјева доставила пореску фактуру 28.02.2014. године;
 поступајући по приговору подносиоца од 13.03.2014. године, Одјељење за приговоре и жалбе крајњих купаца противне стране је одговором на приговор од 28.03.2014. године одбило у цјелости као неоснован приговор подносиоца захтјева.
На основу наведених чињеница, неспорно је утврђено да је на мјерном мјесту подносиоца захтјева извршена неовлашћена потрошња, која је откривена контролним прегледом радника противне стране од 25.02.2014. године, на начин да је омогућено преузимање електричне енергије са електродистрибутивне мреже мимо мјерног уређаја, у смислу одредбе члана 89. став 1. тачка в. Општих услова. Наиме, контролним прегледом мјерног мјеста од 25.02.2014. године, противна страна је утврдила и записнички констатовала неовлашћену потрошњу која је изведена на начин да је прикључен проводник ПГП 4 x 6 mm2 на дио прикључка непосредно иза главних осигурача, номиналне струје 3 x 35А, те да је наведени проводник потом спроведен до разводне табле на спрату објекта, са које је електричном енергијом напојен магацин, ходник и три канцеларије.
Усљед таквог стања на мјерном мјесту, противна страна је на основу одредбе члана 81. алинеја 4. Закона о електричној енергији и члана 97. став 1. тачка з) Општих услова, без претходног упозорења подносиоцу захтјева обуставила испоруку електричне енергије, али је у кратком времену, имајући у виду да се ради о ватрогасној јединици, омогућено је поновно право на напајање електричном енергијом.
С обзиром на чињеницу да није утврђено када су почињене неовлашћене радње на мјерном мјесту, односно да у претходном пeриоду од годину дана није било контрола оног дијела мјерног мјеста на којем су извршене неовлаштене радње, противна страна је за обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије одредила период од годину дана, а на основу одредбе члана 90. став 3. Општих услова.
Будући да је неовлашћена потрошња извршена иза осигурача, а прије мјерног уређаја, противна страна је приликом сачињавања обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије правилно одредила обрачунску снагу примјеном одредбе члана 91. став 2. тачка а) подтачка 2. У погледу осталих параметара који се примјењују за обрачун неовлашћене потрошње, противна страна је правилно примијенила одредбе члана 91. став 2. тачка б) подтачка 1) Општих услова у погледу количине неовлашћено утрошене електричне енергије за категорију остала потрошња на ниском напону, као и одредбу члана 92. став 2. тачка б) Општих услова у погледу цијене. Примјењујући напријед наведне одредбе Општих услова, противна страна је сачинила и подносиоцу захтјева доставила пореску фактуру 28.02.2014. године.
У погледу навода подносиоца да се не сматра обвезником плаћања наканде за неовлашћено утрошену електричну енергију, потребно је истаћи да се за мјерно мјесто Професионалне ватрогасне јединице Зворник, као буџетског корисника, који се финансира из Буџета Општине Зворник, рачуни за утрошену електричну енергију на којем је установљена неовлашћена потрошња испостављају на Општину Зворник ПВЈ. Поред тога, рјешењем Окружног привредног суда у Бијељини број 059-0-Рег-14-000 265 од 14.04.2014. године извршено је брисање из судског регистра Професионалне ватрогасне јединице Зворник као посебне унутрашње организационе јединице Административне службе општине Зворник. Професионална ватрогасна јединица која је брисана из судског регистра нема статус правног лица и самим тим не располаже властитим финасијским средствима, тако да финасирање њеног рада, као и обавеза које у конкретном случају има по основу утрошене електричне енергије, пада на терет јединице локалне самоуправе чији је буџетски корисник, тј. Општине Зворник.
Поред тога, подносилац свој захтјев заснива на наводима да није предузимао неовлашћене радње на мјерном мјесту. Међутим, за одлучивање о захтјеву није релевантна чињеница, које лице је одговорно за предузимање неовлашћених радњи на мјерном мјесту, нити се та одговорност утврђује у овом поступку. Обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије се сачињава у складу са напријед наведеним одредбама Општих услова, а Општи услови су донесени на основу члана 23. алинеја 6. и одредбе члана 74. Закона о електричној енергији. Одредбом члана 74. Закона о електричној енергији утврђено је шта је предмет регулисања општих услова, односно таксативно је утврђено који односи треба да се уреде Општим условима. Између осталог, одредбом члана 74. тачка 12. Закона о електричној енергији јасно је прописано да се Општим условима уређује начин утврђивања количине и снаге неовлашћено утрошене електричне енергије, као и начин обрачуна и наплате неовлаштено утрошене електричне енергије. За утврђивање обавезе плаћања износа неовлашћено преузете електричне енергије у складу са наведеним одредбама Општих услова је релевантна чињеница, да је електрична енергија коришћена мимо регистрованог мјерног уређаја у периоду који је обухваћен обрачуном неовлашћено преузете електричне енергије. Обрачуном неовлашћено преузете електричне енергије, се уствари утврђује колична електричне енергије у складу са прописима, будући да електрична енергија није измјерена услијед предузимања неовлашћених радњи на мјерном мјесту. Дакле, противна страна је уредно испунила своју обавезу испоруке електричне енергије на овом мјерном мјесту, а подносилац захтјева је дужан да плати преузету електричну енергију. Како у овом случају преузета електрична енергија није правилно измјерена услијед предузимања неовлашћених радњи, количина преузете електричне енергије је утврђена на основу одредби 89. – 92. Општих услова, у форми обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије.
Имајући у виду напријед наведено утврђено чињенично стање, као и наведени правни основ, утврђено је да је захтјев подносиоца у вези са оспоравањем обрачуна неовлашћене потрошње неоснован, те је одлучено као у тачки 1. диспозитива овог рјешења.
Како се овај спор рјешава у скраћеном поступку, а трошкови поступка су били незнатни, те како ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 2. диспозитива рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука заснива се на одредби члана 25. став 2. Закона о енергетици (''Службени гласник Републике Српске'', број 49/09) и одредбама члана 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).

Правна поука:
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном суду у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
 

Предсједник
Миленко Чокорило