Skip to Content

Рјешење: Прока Радовановић, Батковићи, Бијељина

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-161-8/14/Р-86-175
Датум: 26.06.2014.


На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. тачка 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Радовановић Прока из Батковића, град Бијељина, против Мјешовитог холдинга ''ЕРС'' - МП а.д. Требиње - ЗЕДП "Електро-Бијељина'' а.д. Бијељина, РЈ "Електродистрибуција" Бијељина, у вези са правом на напајање електричном енергијом и стављањем ван снаге обрачуна камата на дуг по основу испоручене електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске, на 85. редовној сједници, одржаној 26. јуна 2014. године, донијела је
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е

1. УСВАЈА СЕ захтјев Радовановић Прока из Батковића, град Бијељина од 20.03.2014. године у дијелу који се односи на искључење са електродистрибутивне мреже и утврђује се право на напајање електричном енергијом, на мјерном мјесту подносиоца захтјева ЕДБ 0041027600070004 у насељу Клис – Батковићи, град Бијељина.
2. ОДБАЦУЈЕ СЕ захтјев Радовановић Прока из Батковића, град Бијељина од 20.03.2014. године у дијелу којим се тражи да се стави ван снаге дуг по основу обрачунатих камата на дуг за утрошену електричну енергију у износу од 1.752,68 КМ, због стварне ненадлежности.
3. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е

Дана 26.03.2013. године Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) је примила захтјев за рјешавање спора, Радовановић Прока из Батковића, град Бијељина (у даљем тексту: подносилац захтјева) од 20.03.2014. године, против Мјешовитог холдинга ''ЕРС'' – МП а.д. Требиње - ЗП "Електро-Бијељина'' а.д. Бјељина, РЈ "Електродистрибуција" Бијељина (у даљем тексту: противна страна) у вези са правом на напајање електричном енергијом и стављањем ван снаге обрачуна камата на дуг по основу испоручене електричне енергије на мјерном мјесту ЕДБ 0041027600070004 у насељу Клис – Батковићи, град Бијељина у износу од 1.752,68. КМ. У захтјеву се наводи да je подносилац захтјева дана 05.08.2010. године са противном страном закључио уговор о репрограму насловљен као "службена забиљешка" на износ од 2.890,65 КМ, које је требало платити у 48 једнаких мјесечних рата у износу од по 60,22 КМ. Подносилац захтјева је истакао да уредно измирује закључени уговор о репрограму и да је до сада уплатио 39. рата, тако да је остало још да уплати 9 рата, те сматра да је противна страна противно закљученом уговору обрачунала камате у износу од 1.759,68 КМ, те тражи да се стави ван снаге овај обрачун. Подносилац захтјева истиче да му се због наведеног дуга по основу камата пријети обуставом испоруке електричне енергије на овом мјерном мјесту.
Након разматрања поднесеног захтјева, од противне стране је актом број 01-161-2/14 од 16.04.2014. године, затражено изјашњење о захтјеву и достављање расположиве документације.
У изјашњењу које је запримљено у Регулаторној комисији дана 23.05.2014. године противна страна је навела да је подносилац захтјева евидентиран као крајњи купац електричне енергије са ЕДБ 0041027600070004 у насељу Клис – Батковићи, град Бијељина од 31.03.1997. године. Дана 29.08.2006. године закључен је уговор о репрограму са подносиоцем захтјева који није поштован, па је дана 05.08.2010. године поново закључен уговор о репрограму насловљен као "службена забиљешка" за плаћање преосталог дуга у износу од 2.890,65 КМ, у 48 мјесечних рата од по 60,22 КМ. Противна страна се изјаснила о свом правном схватању закључених уговора и њихов међусобни однос, те на који начин је дошло до обрачуна затезне камате у износу од 1.759,68 КМ. Противна страна није прихватила приговор подносиоца захтјева којим је оспоравао обрачун затезне камате.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 85. редовној сједници одржаној 05.06.2014. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је странкама остављен рок од 8 дана за достављање коменатара на ове акте. У остављеном року странке нису подносиле коментаре на наведене акте.
Извршен је увид у сву достављену документацију, а посебно: Захтјев за рјешавање спора од 20.03.2014. године; Изјашњење противне стране број 416-4/13 од 08.05.2014. године; Картицу репрограма за мјерно мјесто ЕДБ 0041027600070004; Уговор о репрограму дуга број 100 од 29.08.2006. године; Оперативно упутство број 01-858-8/06 од 27.06.2006. године; Допуну оперативног упутства број 01-858-14/06 од 31.07.2006. године; Одлуку број 5660/10 - в.д. УП/171 – 6.2. од 12.11.2010. године; Службену забиљешку број 3452 од 05.08.2010. године; Приговор од 25.01.2014. године; Одговор на приговор број 416-1/14 од 14.02.2014. године; Рачуне за утрошену електричну енергију на овом мјерном мјесту од априла 2013. до априла 2014. године са каматним листовима; Потврде у уплатама за утрошену електричну енергију по уговору о репрограму и за текућу потрошњу.
На основу увида у приложену документацију странака и након извршене оцјене прикупљених доказа, утврђене су сљедеће чињенице:
- Као крајњи купац електричне енергије код противне стране на мјерном мјесту ЕДБ 0041027600070004 у насељу Клис – Батковићи, град Бијељина је евидентиран подносилац захтјева од 31.03.1997. године;
- На овом мјерном мјесту је редовно вршено очитање и редовно су испостављни рачуни за утрошену електричну енергију;
- Дана 29.08.2006. године закључен је уговор о репрограму дуга са подносиоцем захтјева у износу од 3.303,67 КМ, који је био у обавези да плати овај дуг у 24 мјесечне рате у износу од по 137,72 КМ;
- Уговор о репрограму дуга закључен 29.08.2006. године подносилац захтјева није поштовао;
- Дана 05.08.2010. године поново је закључен уговор о репрограму дуга назван као "службена забиљешка", којим је подносилац захтјева преузео обавезу да плати преостали дуг у укупном износу од 2.890,65 КМ, у 48 мјесечних рата од по 60,22 КМ;
- Уговор о репрограму дуга закључен 05.08.2010. године подносилац захтјева уредно извршава;
- Противна страна је дана 31.12.2010. године, на картици задужила подносиоца захтјева за износ од 1.759,68 КМ на име камата,
- Због неплаћања дуга по основу обрачунатих камата у износу од 1.759,68 КМ подносиоцу захтјева се пријети обуставом испоруке електричне енергије на овом мјерном мјесту;
- Противна страна је одбила као неоснован приговор подносиоца захтјева којим је оспоравао износ од 1.759,68 КМ на име камата.
- Подносилац захтјева уредно измирује обавезе по основу текуће потрошње електричне енергије.
Имајући у виду утврђено чињенично стање, указала се потреба да се у суштини одлучи о два захтјева подносиоца иако они нису изричито постављени. Подносилац у захтјеву тражи да се стави ван снаге обрачун камата на дуг по основу испоручене електричне енергије на мјерном мјесту ЕДБ 0041027600070004 у насељу Клис – Батковићи, град Бијељина у износу од 1.752,68. КМ, односно да се отпише наведени дуг по основу камата. Међутим, отпис дуга по основу камата се и захтијева јер се подносиоцу захтјева пријети обуставом испоруке електричне енергије због наведеног дуга. Због тога је било потребно овим рјешењем одлучити о праву на напајање електричном енергијом на овом мјерном мјесту у смислу одредбе члана 28. алинеја 1. Закона о електричној енергији, будући да Регулаторна комисија није стварно надлежна да ставља ван снаге обрачуне по основу камата нити да отписује такве дугове.
На основу изведених доказа утврђено је да је као крајњи купац електричне енергије код противне стране на мјерном мјесту ЕДБ 0041027600070004 у насељу Клис – Батковићи, град Бијељина евидентиран подносилац захтјева од 31.03.1997. године. Претходно је на овом мјерном мјесту било евидентирано више крајњих купаца, а прије избијања ратних дејстава ово мјерно мјесто се водило у евиденцијама РО "Електро-Тузла" Тузла. Након Уговора о репрограму дуга од 29.08.2006. године који није поштован од стране подносиоца захтјева, поново је закључен уговор о репрограму дуга под називом "службена забиљешка" дана 05.08.2010. године, којим је подносилац захтјева преузео обавезу да плати преостали дуг у укупном износу од 2.890,65 КМ, у 48 мјесечних рата од по 60,22 КМ. Овај уговор подносилац захтјева у потпуности је поштовао, а плаћање по овом уговору води се код противне стране на посебној картици репрограма. Противна страна је дана 31.12.2010. године, а на основу одлуке управе привредног друштва од 17.11.2010. године, на картици репрограма задужила подносиоца захтјева за износ од 1.759,68 КМ на име камата, због кашњења у плаћању из ранијег периода. Подносилц захтјева је одбио да плати дуг по основу камата, због чега му је противна страна запријетила искључењем објекта са електродистрибутивне мреже.
Дистрибутер-снабдјевач је, на основу одредби члана 80. алинеја 3. Закона о електричној енергији и члана 97. став. 1. тачка и. Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом - Пречишћени текст - у даљем тексту: Општи услови ("Службени гласник Републике Српске", број 90/12), овлаштен да, у складу са прописима, може извршити обуставу испруке електричне енеригје у случају неплаћања дуга по основу испручене електричне енергије. Одредбе о обустави испоруке електричне енергије у оваквим случајевима су у служби ефикасности наплате потраживања по основу испоручене електричне енергије, како би се наплата извршила мимо судског поступка. То подразумијева, по редовном слиједу ствари, да дистрибутер-снабдјевач ажурно води рачуна о наплати својих потраживања, а не да ову мјеру може предузимати у било које вријеме, односно и након дужег низа година када се могу појавити многи спорни односи грађанско правне природе за чије рјешавање је надлежан суд. Примјену наведених одредби треба сагледавати у цјелини са другим одредбама закона, а посебно са становишта обезбјеђења права на напајање електричном енергијом, у смислу одредби члана 24. алинеја 3, 4. и 5. и члана 38. Закона о електричној енергији. Имајући у виду, да се у овом случају пријети обуставом испоруке електричне енергије за дуг по основу камата из периода којем претходи низ година, односно којем претходи уговор од репрограму из 2006. и 2010. године за потраживање из истог периода, то је мјеру обуставе испоруке електричне енергије требало примјењивати благовремено како би она била у служби ефикасног средства за наплату потраживања у смислу наведених прописа. Због тога предузимање ове мјере у конкретном случају није у складу са циљевима наведених одредби закона и Општих услова. Ово посебно у ситуацији када је међу странкама настао низ спорних ситуација из закључених уговора о репрограму, као спрова грађанско правне природе за чије рјешавање је надлежан суд на основу члана 30. тачка б. Закона о судовима Републике Српске („Службени гласник Републике Српске“, број 37/12), као што су: питање да ли је наступила нова обавеза закључењем новог уговора о репрограму, да ли је на снази још увијек уговор о репрограму из 2006. године, који је ред намирења обавеза након зарачунавања камата на репрограмирани дуг, каква су правна својства дуга по основу камата и др.
С обзиром на наведени чињенични и правни основ, потребно је било подносиоцу захтјева омогућити право на напајање електричном енергијом на овом мјерном мјесту, односно да се не обуставља испорука електричне енерије на овом мјерном мјесту због дуга по основу камата у износу од 1.759,68 КМ, како је одлучено тачком 1. диспозитива овог рјешења. Ова одлука не искључује могућност да дистрибутер-снабдјевач редовним путем и даље предузима друге мјере за наплату наведеног потраживања на овом мјерном мјесту.
Поред наведеног, подносилац у захтјеву тражи да се стави ван снаге обрачун камата на дуг по основу испоручене електричне енергије на мјерном мјесту ЕДБ 0041027600070004 у насељу Клис – Батковићи, град Бијељина у износу од 1.752,68. КМ, односно да се отпише наведени дуг по основу камата. Међутим, надлежност за рјешавање спорова пред Регулаторном комисијом прописана је одредбом члана 28. Закона о електричној енергији (''Службени гласник Републике Српске'' број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11). На основу ове одредбе, Регулаторна комисија је надлежна да на захтјев крајњег купца рјешава спорове у вези са: правом на напајање електричном енергијом, правом приступа на дистрибутивну мрежу, обавезом испоруке електричне енергије, тарифама по којима се енергија испоручује, застојима у напајању електричном енергијом, одбијањем испоруке електричне енергије и квалитетом напајања електричном енергијом. Дакле, овом законском одредбом је таксативно утврђено у којим случајевима Регулаторна комисија рјешава спорове између учесника на тржишту електричне енергије, тако да Регулаторна комисија није стварно надлежна да ставља ван снаге обрачуне по основу камата нити да отписује дугове по том основу. Имајући у виду наведени чињенични и правни основ потребно је било одбацити захтјев подносиоца у дијелу којим се тражи да се стави ван снаге дуг по основу обрачунатих камата на дуг за утрошену електричну енергију у износу од 1.752,68 КМ, због стварне ненадлежности, те је одлучено као у тачки 2. диспозитива овог рјешења.
С обзиром да се овај спор рјешава у скраћеном поступку и да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 3. диспозитива овога рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији.
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).

Правна поука:
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном судом у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
 

Предсједник
Миленко Чокорило