Skip to Content

Рјешење: Никола Мандић, Мрчевци, Лакташи

Постављено у
Верзија прилагођена за штампање

Број: 01-165-8/14/Р-86-172
Датум: 26.06.2014.


На основу одредби члана 28. став 1. алинеја 4. Закона о електричној енергији ("Службени гласник Републике Српске", број 8/08, 34/09, 92/09 и 1/11), члана 10. став 1. тачка 9. Статута Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске - Пречишћени текст ("Службени гласник Републике Српске", број 6/10), члана 33. став 1. тачка г. Пословника о раду Регулаторне комисије за енергетику Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 59/10) и члана 74. Правилника о јавним расправама и рјешавању спорова и жалби ("Службени гласник Републике Српске", број 70/10), у скраћеном поступку рјешавања спора по захтјеву Мандић Николе из Мрчеваца, општина Лакташи, против Мјешовитог холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Лакташи, у вези са тарифама по којима се испоручује електрична енергија, односно у вези са оспоравањем обрачуна неовлашћено утрошене електричне енергије, Регулаторна комисија за енергетику Републике Српске на 86. редовној сједници, одржаној 26. jуна 2014. године, у Требињу, донијела је
 

Р Ј Е Ш Е Њ Е

1. ОДБИЈА СЕ захтјев Мандић Николе из Мрчеваца, општина Лакташи од 21.04.2013. године којим оспорава обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије на мјерном мјесту наплатни број: 300865740, као неоснован.

2. НАЛАЖЕ СЕ Мјешовитом холдингу "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Лакташи, да сачини нови обрачун неовлашћене потрошње на мјерном мјесту подносиоца захтјева узимајући у обзир да је у питању неовлашћена потрошња без мјерних уређаја или мимо њих.

3. Свака странка сноси своје трошкове које је имала у овом поступку.
 

О б р а з л о ж е њ е
 

Поднеском од 21.03.2014. године, насловљеним као ''Жалба'', а који је у Регулаторној комисији за енергетику Републике Српске (у даљем тексту: Регулаторна комисија) примљен 28.03.2014. године Мандић Николе из Мрчеваца, општина Лакташи (у даљем тексту: подносилац захтјева), покренуо је поступак рјешавање спора против Мјешовитог холдинга "ЕРС" - МП а.д. Требиње - ЗП "Електрокрајина" а.д. Бања Лука, РЈ "Електродистрибуција" Лакташи (у даљем тексту: противна страна) у вези са тарифама по којима се електрична енергија испоручује, односно оспоравањем неовлашћено утрошене електричне енергије. Подносилац у захтјеву наводи да је незадовољан одговором на приговор противне стране, те наводи да није ''крао'', односно неовлашћено трошио електричну енергију, већ је из незнања пропустио да пријави друго бројило које се налази у гаражи, а које је поставио по наређењу шефа радне једнисе Лакташи. Од Регулаторне комисије тражи да га ослободи плаћања незаконито испостављене фактуре, а обавезе по основу редовне потрошње електричне енергије ће наставити уредно измиривати.
На тражење Регулаторне комисије од 15.04.2014. године, противна страна је дана 20.05.2014. године доставила изјашњење у вези са захтјевом подносиоца и расположиву документацију. У изјашњењу је, између осталог навела, да је предмет овог спора обрачун и откривање неовлашћено утрошене електричне енергије у помоћном објекта подносиоца захтјева – гаражи. Приликом редовне контроле мјерног мјеста која је извршена 14.02.2014. године, овлашћени контролори су у гаражи подносиоца захтјева пронашли самовољно постављено старо бројило који није пријављено у њиховим евиденцијама и на бројилу није било потребних пломби и жигова. Противна страна даље наводи да је одлаз са панцера пријављеног мјерног мјеста наплатни број 300865740 спојен каблом ПГП 5x2,5 mm2 на постављено непријављено бројило са којег је напајан електрични шпорет и радијатор, а с обзиром да се ради о помоћном објекту у коме се не борави стално занемарана је потрошња електричне енергије која се могла користити за гријање. Подносилац захтјева је, како наводи противна страна, 17.02.2014. године закључио уговор о снабдијевању, мјерно мјесто је доступно за очитање и редовно се очитава, налази се на вањском зиду објекта и рачуни за утрошену електричну енергију се редовно достављају. Противна страна даље наводи да је обрачун неовлашћено преузете електричне енергије извршила у складу са одредбом члана 91. Општих услова за испоруку и снабдијевање електричном енергијом – Пречишћени текст (''Службени гласник Републике Српске'', број 90/12) – у даљем тексту: Општи услови, с тим да је период обрачуна годину дана, четири часа дневно уз осигураче од 25 А и извршено умањење kWh који су приказани на бројилу. Подносилац захтјева је присуствовао контроли мјерног мјеста и потписао Записник о утврђивању неовлашћене потрошње и исти му је достављен, а по отркривању неовлашћене потрошње исјечени су каблови преко којих је вршена неовлашћена потрошња. Противна страна наводи да се подносилац захтјева налази на списку за измјештање бројила на АБС, а трошкови измјештања ће бити фактурисани подносиоцу захтјева. На крају, противна страна наводи да је Центру јавне безбједности - Полицијској станици у Лакташима 18.02.2014. године поднијела кривичну пријаву.
Регулаторна комисија је оцијенила да су странке прибавиле довољно доказа на основу којих се може правилно и потпуно утврдити чињенично стање и донијети праведна одлука и без посебног саслушања странака на формалној расправи и додатног прикупљања и извођења доказа, те је на 85. редовној сједници одржаној 05. јуна 2014. године, донијела закључак да се у овом спору донесе одлука у скраћеном поступку. На истој редовној сједници, Регулаторна комисија је утврдила и нацрт рјешења у овом поступку. Закључак и нацрт рјешења су достављени странкама, те је остављена могућност да странке у року од осам дана доставе коментаре на наведене акте. На интернет страници и огласној табли Регулаторне комисије објављено је обавјештење за јавност о рјешавању спора у скраћеном поступку, са могућношћу подношења коментара. У остављеном року, странке нису достављале коментаре на нацрт рјешења.
У поступку рјешавања овог спора извршен је увид у сљедећу документацију коју су странке приложиле: жалбу подносиоца од 21.03.2014. године, изјашњење противне стране од 14.05.2014. године, уговор о снабдијевању од 17.02.2014. године, захтјев за издавање електроенергетске сагласности, обрачун број 003-12/14 неовлашћено преузете електричне енергије, записник број 00286 о утврђивању неовлашћене потрошње електричне енергије од 14.02.2014. године, записници о извршеној контроли мјерног мјеста број 0000335 и 0000336 од 14.02.2014. године, опомену за неовлашћену потрошњу од 18.02.2014. године, пријаву неовлашћене потрошње и одштетни захтјев од 18.02.2014. године упућене ЦЈБ Бања Лука, ПС Лакташи, приговор од 25.02.2014. године достављен противној страни насловљен као ''Жалба на опомену и фактуру број 0302-12/14 од 17.02.2014. године на дуг у износу од 2.758,90 КМ'', одговор на приговор од 28.02.2014. године, записник о извршеној контроли мјерног мјеста од 13.05.2014. године, читачке листе, енергетску картицу, картицу потрошача и картицу потрошача са раздвојеним салдом енергије и камате.
Након разматрања захтјева подносиоца, изјашњења противне стране и увида у приложену документацију странака, утврђене су сљедеће чињенице:
 на мјерном мјесту наплатни број: 300865740 у евиденцијaма противне стране, као крајњи купац у категорији потрошње ''домаћинство'', евидентиран је Мандић Никола из Мрчеваца, општина Лакташи;
 према подацима из енергетске картице, на овом мјерном мјесту је редовно очитавана потрошња електричне енергије, а према подацима из картице потрошача редовно су испостављани рачуни за утрошену електричну енергију;
 контролом мјерног мјеста која је извршена 14.02.2014. године овлашћени контролори противне стране су у гаражи подносиоца захтјева пронашли постављено бројило које није пријављено у њиховим евиденцијама и на бројилу није било потребних пломби и жигова, док је одлаз са панцера пријављеног мјерног мјеста спојен каблом ПГП 5x2,5 mm2 на постављено непријављено бројило са којег је напајан електрични шпорет и радијатор;
 подносилац захтјева је присуствовао контроли мјерног мјеста и потписао записник о утврђивању неовлашћене потрошње и исти му је достављен, а по откривању неовлашћене потрошње противна страна је исјекла каблове преко којих је извршена неовлашћена потрошња.
 подносилац захтјева је задужен за износ од 2.758,90 КМ по основу неовлашћено преузете електричне енергије о чему је противна страна сачинила обрачун дана 17.02.2014. године;
 подносилац захтјева није извршио плаћање неовлашћено преузете електричне енергије и није му обустављена испорука електричне енергије;
 дана 26.02.2014. подносилац захтјева је поднио приговор противној страни, оспоравајући обрачунати износ неовлашћено утрошене електричне енергије, а противна страна је дана 28.02.2014. године сачинила одговор на приговор у којем је констатовано да је приговор неоснован.
На основу наведених чињеница, утврђено је да је захтјев подносиоца у вези са обрачуном неовлашћене потрошње неоснован.
Из достављене документације утврђено је да је противна страна 14.02.2014. године извршила контролу мјерног мјеста подносиоца захтјева, када је у гаражи пронађено постављено бројило који није пријављено у евиденцијама противне стгране и на којем није било потребних пломби дистрибутера и жигова Републичког завода за стандардизацију и метрологију Републике Српске, а одлаз са панцера пријављеног бројила је спојен каблом ПГП 5x2,5 mm2 на постављено непријављено бројило са којег је напајан електрични шпорет и радијатор. Дакле, у конкретном случају се ради о потрошњи електричне енергије мимо мјерних уређаја, као виду неовлашће потрошње из одредбе члана 89. став 1. тачка в. Општих услова.
На основу записнички утврђеног чињеничног стања, примјеном одредбе члана 91. Општих услова противна страна је извршила обрачун неовлашћене потрошње за период од 12 мјесеци и подносиоцу захтјева фактурисала износ 2.758,90 КМ. Противна страна је приликом сачињавања обрачуна неовлашћене потрошње примијенила одредбу члана 91. став 2. тачка а) подтачка 3), тј. као да се ради о невлашћеној потрошњи извршеној на мјерном уређају, при чему је извршила умањење количина регистрованих на мјерном уређају за период који је обухваћен обрачуном неовлашћене потрошње, како је то прописано одредбом члана 92. став 8. Општих услова. Међутим, имајући у виду да се у овом случају ради о неовлашћеној потрошњи која је извршена прије мјерног уређаја, односно да је у питању неовлашћена потрошња електричне енергије мимо мјерног уређаја, то је приликом обрачуна неовлашћене потрошње било неопходно обрачунску снагу утврдити на начин како је то прописано одредбом члана 91. став 2) тачка а) подтачка 2. Општих услова и тако сачињен обрачун доставити подносиоцу захтјева.
Имајући у виду чињеницу да није утврђено када су почињене неовлашћене радње на мјерном мјесту, односно да у претходном предиоду од годину дана није било контрола оног дијела мјерног мјеста на којем су извршене неовлашћене радње, противна страна је за обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије правилно одредила период од годину дана на основу одредбе члана 90. став 3. Општих услова.
Поред тога, подносилац свој захтјев заснива на наводима да он није ''крао'', односно да није предузимао неовлашћене радње на мјерном мјесту, већ је како наводи из незнања пропустио да пријави друго бројило у гаражи. Међутим, за одлучивање о захтјеву није релевантна чињеница, које лице је одговорно за предузимање неовлашћених радњи на мјерном мјесту, нити се та одговорност утврђује у овом поступку. Обрачун неовлашћено утрошене електричне енергије се сачињава у складу са напријед наведеним одредбама Општих услова, а Општи услови су донесени на основу члана 23. алинеја 6. и одредбе члана 74. Закона о електричној енергији. Одредбом члана 74. Закона о електричној енергији утврђено је шта је предмет регулисања општих услова, односно таксативно је утврђено који односи треба да се уреде Општим условима. Између осталог, одредбом члана 74. тачка 12. Закона о електричној енергији јасно је прописано да се Општим условима уређује начин утврђивања количине и снаге неовлашћено утрошене електричне енергије, као и начин обрачуна и наплате неовлштено утрошене електричне енергије. За утврђивање обавезе плаћања износа неовлашћено преузете електричне енергије у складу са наведеним одредбама Општих услова је релевантна чињеница, да је електрична енергија коришћена мимо регистрованог мјерног уређаја у периоду који је обухваћен обрачуном неовлашћено преузете електричне енергије. Обрачуном неовлашћено преузете електричне енергије, се уствари утврђује колична електричне енергије у складу са прописима, будући да електрична енергија није измјерена услијед предузимања неовлашћених радњи на мјерном мјесту. Дакле, противна страна је уредно испунила своју обавезу испоруке електричне енергије на овом мјерном мјесту, а подносилац захтјева је дужан да плати преузету електричну енергију. Како у овом случају преузета електрична енергија није правилно измјерена услијед предузимања неовлашћених радњи, количина преузете електричне енергије је утврђена на основу одредбе члана 91. став 2. Општих услова у форми обрачуна неовлашћено преузете електричне енергије.
Имајући у виду утврђено чињенично стање, а на основу наведених одредби Општих услова, одлучено је као у тачки 1. и 2. диспозитива овог рјешења.
С обзиром да се овај спор рјешава у скраћеном поступку и да су трошкови поступка били незнатни, те да ниједна странка у поступку није поднијела захтјев за накнаду трошкова, Регулаторна комисија је тачком 3. диспозитива рјешења одлучила да свака странка сноси своје трошкове, које је евентуално имала у овом поступку, а на основу члана 27. став 2. Закона о електричној енергији, а у вези са чланом 103. став 1. Закона о општем управном поступку ("Службени гласник Републике Српске“, број 13/02 и 50/10).
Правна поука се заснива на одредби члана 25. Закона о енергетици ("Службени гласник Републике Српске", број 49/09), те члану 5. и 15. Закона о управним споровима (''Службени гласник Републике Српске'', број 109/05 и 63/11).

Правна поука:
Ово рјешење је коначно. Против овог рјешења може се покренути управни спор подношењем тужбе Окружном судом у Требињу у року од 30 дана од дана пријема рјешења.
 

Предсједник
Миленко Чокорило