Skip to Content

Rješenje spora: Talić Svjetlana, Banja Luka

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

23.11.2017.
Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske, na 62. redovnoj sjednici, održanoj 23.11.2017. godine, u Trebinju, donijela je...

Broj: 01-337-10/17/R-62-261  
Datum: 23.11.2017. godine 

Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. tačka 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Svjetlane Talić iz Banje Luke, zastupane po punomoćniku Borisu Stojanoviću, advokatu iz Banje Luke, protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka, u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija, odnosno u vezi sa obračunom neovlaštene potrošnje električne energije, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske, na 62. redovnoj sjednici, održanoj 23.11.2017. godine, u Trebinju, donijela je
 

R J E Š E Nj E


1. USVAJA SE zahtjev Talić Svjetlane iz Banje Luke od 26.06.2017. godine kojim osporava Obračun neovlaštene potrošnje električne energije u iznosu od 3.025,22 KM, za mjerno mjesto ED broj 114589250, koje se nalazi u ulici Aleja Svetog Save broj 7, Grad Banja Luka, te se nalaže Mješovitom holdingu "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka da ovaj obračun stavi van snage. 
2. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
 

O b r a z l o ž e nj e


Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) primila je, dana 28.06.2017. godine, zahtjev za rješavanje spora Talić Svjetlane iz Banje Luke od 26.06.2017. godine (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), zastupane po punomoćniku Borisu Stojanoviću, advokatu iz Banje Luke, protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka (u daljem tekstu: protivna strana) u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija, odnosno u vezi sa obračunom neovlaštene potrošnje električne energije. Podnosilac zahtjeva je prigovorio na obračun neovlaštene potrošnje u iznosu od 3.025,22 KM, koji je protivna strana obračunala za mjerno mjesto ED broj 114589250, jer je kontrolom brojila koje je bilo postavljeno na ovom mjernom mjestu, utvrđena povreda žigova. Podnosilac zahtjeva dalje navodi, da je kontrola mjernog mjesta izvršena 08.05.2017. godine, te da je za neovlaštenu potrošnju saznao tek 08.06.2017. godine, kada mu je dostavljen račun za neovlaštenu potrošnju, a koji ne sadrži sve elementepropisane odredbama člana 83. Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom - Prečišćeni tekst (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 90/12) - u daljem tekstu: Opšti uslovi. Takođe, podnosilac je ukazao da ga protivna strana nije prethodno obavijestila o kontroli mjernog mjesta i zamjeni brojila, niti mu je naknadno dostavila zapisnik o tome, čime protivna strana nije postupila po odredbama člana 77. Opštih uslova. Podnosilac zahtjeva je naveo da se njegovo mjerno mjesto nalazi u stubištu stambene zgrade i isto je zaključano, te je ukazao da on nije imao pristup mjernom mjestu, niti mu je bilo poznato za bilo kakave nepravilnosti na mjernom mjestu. Pored toga u zahtjevu je istaknuto, da je Regulatorna komisija u sličnim slučajevima, kod ovakvih propusta zaposlenih protivne strane, usvajala zahtjeva krajnjih kupaca. S obzirom da ga protivna strana nije obavijestila o kontroli mjernog mjesta, zbog čega je protivna strana postupila suprotno odredbama Opštih uslova, podnosilac zahtjeva traži da se obračun neovlaštene potrošnje stavi van snage i da mu se nadoknade troškovi postupka u iznosu od 438,75 KM, koji se sastoje od troškova zastupanja od strane advokata.
Na zahtjev Regulatorne komisije, protivna strana je, dana 09.10.2017. godine, dostavila izjašnjenje o zahtjevu podnosioca, u kome se navodi da je podnosilac zahtjeva evidentiran kao krajnji kupac u kategoriji potrošnje ''domaćinstvo'' na mjernom mjestu broj 11489250, koje se nalazi u ulici Aleja Svetog Save broj 7 u Banjoj Luci, te da je za ovo mjerno mjesto podnosilac zahtjeva zaključio ugovor o snabdijevanju dana 25.04.2016. godine. Protivna strana je navela da se ovo mjerno mjesto nalazi u stubištu zgrade i redovno je očitavano. Dalje je navedeno, da je na osnovu Naloga za rad broj 26429/4895247 i Naloga broj 4989917, dana 08.05.2017. godine izvršena kontrola mjernog mjesta podnosioca zahtjeva i zamjena brojila, kojom prilikom je sačinjen Zapisnik broj 001/0026659 o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta, na kome je konstatovano da je brojilo odneseno u magacin radi atesta. U izajšnjenje je ukazano, da podnosilac zahtjeva nije prisustvovao kontroli mjernog mjesta i zamjeni brojila, jer nije bio u stanu prilikom kontrole, te da su mu navedeni zapisnik o kontroli mjernog mjesta i potvrda o zamjeni brojila ostavljeni u poštansko sanduče. Protivna strana ističe da je Republički zavod za standardizaciji i metrologiju izvršio kontrolu ispravnosti zamijenjenog brojila broj 123142, te da je nakon kontrole sačinio Izvještaj o vanrednom pregledu mjerila broj 05.3/11/393-25-321/17 od 19.05.2017. godine, kojim je konstatovano da trofazno elektronsko brojila broj 123142, tipa Enel ima oštećene i otvarane dvije olovne plombe ovog zavoda broj RS12BIH 18 120, te da su umjesto otpornika R41, R42 i R43 od 36 Ω zalemljeni otpornici od 6,8 Ω, kao i da kontrolisano brojila nije ispravno i da mjeri 81% manje električne energije. Kako protivna strana navodi, na osnovu ovog izvještaja je podnosiocu zahtjeva dana 06.06.2017. godine izdat Račun za neovlašteno utrošenu električnu energiju broj NF-114589250-621 u ukupnom iznosu od 3.025,22 KM, koji se odnosi na obračun neovlaštene potrošnje, koja je obračunata za period 08.05.2016. - 08.05.2017. godine. Protivna strana je ukazala da se u ovom slučaju radi o onemogućavanju pravilnog registrovanja isporučene električne energije, kao vidu neovlaštene potrošnje iz člana 89. stav 1. tačka b) Opštih uslova, te da je obračun neovlaštene potrošnje sačinjen u skladu sa odredbama člana 90-92. Opštih uslova. Iako se radi o neovlaštenoj potrošnji električne energije, mjernom mjestu podnosioca zahtjeva nije izvršena obustava isporuke električne energije. U izjašnjenju se navodi i da je protiv podnosioca zahtjeva, dana 12.06.2017. godine, podnijeta krivična prijava, zbog sumnje u postojanje krivičnog djela iz člana 279. stav 1. Krivičnog zakona Republike Srpske. Dalje je istaknuto, da je od strane punomoćnika podnosioca zahtjeva, dana 13.06.2017. godine dostavljen prigovor na račun za neovlaštenu potrošnju, na koji mu je dana 16.06.2017. godine dostavljen odgovor na prigovor, u kojem mu je ukazano da je prigovor neosnovan, te da se može obratiti Regulatornoj komisiji. Takođe, protivna strana je navela da podnosilac zahtjeva nije izvršio plaćanje iznosa fakturisanog po osnovu neovlaštene potrošnje.
Regulatorna komisija je, nakon što je razmotrila sve prikupljene dokaze u ovom postupku, ocijenila da je pribavljeno dovoljno dokaza na osnovu kojih se može utvrditi pravilno i potpuno činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza. S obzirom na to, Regulatorna komisija je, na 60. redovnoj sjednici, održanoj 25.10.2017. godine, donijela zaključak da se ovaj spor rješava u skraćenom postupku, kada je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Navedeni akti su dostavljeni strankama, kojima je ostavljena mogućnost da u roku od osam danaod dana prijema dostave svoje komentare. Takođe, na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije je objavljeno i obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, u kojem je, takođe, ukazano na mogućnost podnošenja komentara na navedene akte. U ostavljenom roku punomoćnik podnosioca zahtjeva je dostavio dopis u kojem je naveo da nema komentara na zaključak o rješavanju spora u skraćenom postupku i većim dijelom na utvrđeni nacrt rješenja, te da je sporna samo odluka da svaka strana snosi svoje troškove koje je imala u postupku. U komentarima je istaknuto, da podnosilac zahtjeva nije svojim radnjama doveo do vođenja postupka, te traži da Regulatorna komisija naloži protivnoj strani da mu nadoknadi troškove postupka kako je to navedeno u zahtjevu podnosioca.
U postupku rješavanja ovog spora izvršen je uvid u dokumentaciju koja je dostavljena u postupku i to: Zahtjev podnosioca od 26.06.2017. godine, Punomoć od 26.06.2017. godine, Izjašnjenje protivne strane o podnesku Talić Svjetlane broj 3386/17 od 27.09.2017. godine i broj 6967/17 od 22.09.2017. godine, Detaljne podatke o zapisniku i obračunskim parametrima neovlaštene potrošnje od 08.05.2017. godine, Nalog za rad broj 26429/4985247- kontrola mjernog mjesta od 08.05.2017. godine, Zapisnik o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta broj 001/0026659 od 08.05.2017. godine, Nalog za rad broj 4989917 - zamjena brojila od 09.05.2017. godine, Potvrdu o zamjeni brojila broj 26429/4985247 od 08.05.2017. godine, Izvještaj o vanrednom pregledu mjerila broj 05.3711/393-25-321/17 od 19.05.2017. godine, Račun za neovlašteno utrošenu električnu energiju broj NF-114589250-621 od 06.06.2017. godine, Dostavu obračuna o neovlašteno preuzetoj električnoj energiji broj 6967/17 od 06.06.2017. godine, Akt- Pokretanje postupka pred nadležnim organom-krivična prijava broj 697/17 MŠ-MS od 08.06.2017. godine, Krivičnu prijavu od 12.06.2017. godine, Prigovor na račun za neovlašteno utrošenu električnu energiju od 13.06.2017. godine, Odgovor na prigovor broj 6967/17 MŠ/SM od 16.06.2017. godine, Energetsku karticu ED broj 114589250, te Finansijsku karticu broj 114589250 i čitačke liste. 
Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice: 
- Podnosilac zahtjeva je u evidencijama protivne strane evidentiran kao krajnji kupac u kategoriji potrošnje ''domaćinstvo'', na mjernom mjestu ED broj 114589250, koje se nalazi u stambenom objektu u ulici Aleja Svetog Save broj 7, Grad Banja Luka;
- Podnosilac zahtjeva je za mjerno mjesto ED broj 114589250 sa protivnom stranom zaključio Ugovor o snabdijevanju dana 26.04.2016. godine;
- Mjerno mjesto ED broj 114589250 se nalazi u stubištu stambene zgrade i isto je redovno očitavano;
- Dana 08.05.2017. godine izvršena je kontrola mjernog mjesta ED broj 114589250, kojom prilikom je sačinjen Zapisnik o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta broj 001/0026659 od 08.05.2017. godine, kojim je konstatovano, da je po nalogu zamijenjeno brojilo i odnijeto u magacin radi ''obavljanja atesta istog'';
- Zapisnikom o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta broj 001/0026659 od 08.05.2017. godine nisu konstatovani tragovi neovlaštenog djelovanja na zamijenjenom brojilu broj 123142, niti stanje žigova na ovom brojilu, već samo stanje mjernog mjesta nakon zamjene ovog brojila i postavljanja brojila broj 321987;
- O zamjeni brojila broj 123142 i postavljanju brojila broj 321987 sačinjena je Potvrda o zamjeni brojila broj 26429/4985247 od 08.05.2017. godine;
- Na Nalogu za rad broj 26429/4985247 od 08.05.2017. godine stavljena je napomena da je mjerno mjesto ispravno;
- Nalog za rad broj 4989917 za zamjenu brojila broj 123142, izdat je 09.05.2017. godine, odnosno dan posle zamjene tog brojila;
- Protivna strana nije prethodno obavijestila podnosioca zahtjeva o zamjeni brojila, zbog čega on nije mogao da prisustvuje toj radnji i da potpiše zapisnik;
- Vanrednim pregledom brojila broj 123142 od strane Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju, utvrđeno je da se na ovom brojilu nalaze oštećene i otvarane dvije olovne plombe ovog zavoda broj RS12BIH 18 120, te da su umjesto otpornika R41, R42 i R43 od 36 Ω zalemljeni otpornici od 6,8 Ω, kao i da kontrolisano brojila nije ispravno i da mjeri 81% manje električne energije, što je konstatovano Izvještajem o vanrednom pregledu mjerila broj 05.3711/393-25-321/17 od 19.05.2017. godine;
- Protivna strana je sačinila obračun neovlaštene potrošnje za mjerno mjesto ED broj 114589250 i podnosiocu zahtjeva po tom osnovu izdala Račun za neovlašteno utrošenu električnu energiju broj NF-114589250-621 od 06.06.2017. godine u iznosu od 3.025,22 KM;
- Podnosilac zahtjeva je, dana 13.06.2017. godine, putem punomoćnika, protivnoj strani podnio prigovor na obračun neovlaštene potrošnje, na koji mu je protivna strana, dana 16.06.2017. godine, dostavila odgovor na prigovor, u kome mu je ukazano da je njegov prigovor neosnovan i da može pokrenuti spor pred Regulatornom komisijom;
- Podnosilac zahtjeva nije izvršio plaćanje iznosa fakturisanog po osnovu neovlaštene potrošnje.
- Protivna strana nije obustavila isporuku električne energije na mjernom mestu podnosioca zahtjeva.
Iz dostavljene dokumentacije je utvrđeno da je podnosilac zahtjeva evidentiran kao krajnji na mjernom mjestu ED broj 114589250, koje se nalazi u stambenom objektu u ulici Aleja Svetog Save broj 7, Grad Banja Luka, a za koje je, dana 08.05.2017. godine, izvršena kontrola mjernog mjesta i zamjena brojila. Naime, protivna strana je, dana 08.05.2017. godine, izvršila kontrolu ovog mjernog mjesta kojom prilikom je izvršena zamjena brojila broj 123142 i postavljanje brojila broj 321987, o čemu je sačinjena Potvrda o zamjeni brojila broj 26429/4985247 od 08.05.2017. godine. Zamijenjeno brojilo je dostavljeno Republičkom zavodu za standardizaciju i metrologiju, koji je izvršio kontrolu ovog brojila i istom utvrdio, da su na brojilu broj 123142, tipa Enel, oštećene i otvarane dvije olovne plombe ovog zavoda broj RS12BIH 18 120, da su umjesto otpornika R41, R42 i R43 od 36 Ω zalemljeni otpornici od 6,8 Ω, da kontrolisano brojila nije ispravno, te da brojilo mjeri 81% manje električne energije. Stanje koje je utvrđeno vanrednim pregledom brojila broj 123142, konstatovano je Izvještajem o vanrednom pregledu mjerila broj 05.3711/393-25-321/17 od 19.05.2017. godine. Takođe, utvrđeno je da je protivna strana na osnovu ovog izvještaja utvrdila da se radi o neovlaštenoj potrošnji iz odredbe člana 89. stav 1. tačka b) Opštih uslova, te je sačinila obračun neovlaštene potrošnje za mjerno mjesto ED broj 114589250 u iznosu od 3.025,22 KM, o čemu je podnosiocu zahtjeva izdat Račun za neovlašteno utrošenu električnu energiju broj NF-114589250-621 od 06.06.2017. godine.
Iako su navedenom kontrolom brojila broj 123142 od strane Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju, utvrđena neispravnost brojila i tragovi neovlaštenog djelovanje na žigove i samo brojilo, protivna strana je u postupku zamjene ovog brojila učinila niz propusta, koji su doveli u sumnju postojanje oštećenja na brojilu koje je utvrdio ovaj zavod i u vrijeme vršenja kontrole od strane radnika protivne strane dana 08.05.2017. godine. Naime, Zapisnikom o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta broj 001/0026659 od 08.05.2017. godine uopšte nije konstatovano stanje mjernog mjesta, dok je bilo postavljeno brojilo broj 123142, odnosno stanje koje su zaposleni protivne strane zatekli prije zamjene ovog brojila, već je samo konstatovano da je brojilo zamijenjeno i da je dostavljeno i deponovano u magacin radi atesta. Na ovom zapisniku nisu konstatovane bilo kakve nepravilnosti na mjernom mjestu i brojilu, te uošte nije konstatovano stanje žigova na brojilu broj 123142, niti je konstatovano da nema oštećenja koja su vidljiva vanjskim pregledom brojila. U ovom zapisniku su nepouzdani i uneseni podaci o brojilu, budući da nije naveden broj zatečenog brojila 123142, već je unesen broj brojila 321987. Imajući ovo u vidu, zapisnik o utvrđenom stanju prilikom kontrole mjernog mjesta i stanju brojila, nije mogao poslužiti kao dokazana podloga za utvrđivanje činjenice o preduzimanju neovlaštenih radnji na ovom mjernom mjestu u vrijeme vršenja kontrole. Da nije nesumnjivo utvrđeno postojanje nepravilnosti na mjernom mjestu u trenutku kontrole mjernog mjesta, već se potvrđuje u Nalogu za rad broj 26429/4985247 od 08.05.2017. godine da je mjerno mjesto ispravno. Dakle, na osnovu izvedenih dokaza u spisu, ne može se izvesti zaključak da je stanje mjernog mjesta koje je utvrđeno kontrolom Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju i oštećenje žigova, odgovaralo zatečenom stanju dana 08.05.2017. godine kada je izvršena kontrola mjernog mjesta i zamjena brojila.
Pored toga, Nalog za rad broj 4989917 koji se odnosio na zamjenu brojila broj 123142, izdat je 09.05.2017. godine, odnosno dan posle zamjene tog brojila, što dodatno unosi sumnje u način na koji je izvršena zamjena brojila i ukazuje na propuste u postupanju zaposlenih protivne strane, te dovodi u pitanje validnost utvrđenog stanja. To potvrđuje da zaposleni prilikom zamjene brojila broj 123142, nisu imali nalog za zamjenu ovog brojila, jer je nalog tek naknadno izdat, što dovodi u sumnju postojanje ovlaštenja za preduzimanje radnji na mjernom mjestu i priključku podnosioca zahtjeva.
Takođe, protivna strana nije prethodno obavijestila podnosioca zahtjeva da namjerava zamijeniti mjerni uređaj na ovom mjernom mjestu, zbog čega podnosiocu zahtjeva nije omogućeno da prisustvuje zamjeni brojila i potpiše akte protivne strane sačinjene na mjernom mjestu ili da stavi primjedbe na sačinjeni zapisnik, niti je obrazložila da su postojale okolnosti kada ne postoji obaveza prethodnog obavještavanja krajnjeg kupca o preduzimanju radnji na mjernom mjestu u smislu odredbi člana 77. Opštih uslova. I da su postojale okolnosti kada prethodno ne treba obavještavati krajnjeg kupca o preduzimanju radnji na mjernom mjestu, protivna strana nije dostavila dokaze da je naknadno dostavila podnosiocu zahtjeva zapisnik o kontroli mjernog mjesta i potvrdu o zamjeni brojila, u smislu odredbe člana 77. stav 4. Opštih uslova. I navedeni propusti su doveli u sumnju da je stanje brojila utvrđeno od strane ovoga zavoda, bilo i u vrijeme vršenja kontrole, kao i valjanost svih kasnijih radnji koje su preduzeli radnici protivne strane. 
Imajući u vidu naprijed navedeno činjenično stanje i navedeni pravni osnov, uvažen je zahtjev podnosica, te je naloženo protivnoj strani da sačinjeni obračun neovlaštene potrošnje u iznosu od 3.025,22 KM stavi van snage, zbog čega je odlučeno kao u tački 1. dispozitiva ovog rješenja.
Podnosilac je u svom zahtjevu zatražio da mu protivna strana nadoknadi troškove postupka koji se odnose na pravno zastupanje, odnosno sastavljanje zahtjeva za rješavanje spora u iznosu od 438,75 KM. Međutim, u postupcima rješavanja sporova po zahtjevima krajnjih kupaca električne energije, je dovoljno da se podnese zahtjev sa minimumom činjenica i okonosti o predmetu spora. Što se tiče dokazne podloge, koja se uglavnom nalazi kod distributera-snabdjevača električnom energijom, u skladu sa pravilima postupka, njeno dostavljanje se vrši po nalogu Regulatorne komisije. Inače, Regulatrona komisija je nadležna da obezbijedi zaštitu prava krajnjih kupaca električne energije u skladu sa propisima. Imajući u vidu ove okolnosti, ocijenjeno je da ovi troškovi u postupku, zaista nisu bili nužni i opravdani, u smislu odredbe člana 103. stav 3. Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 13/02, 87/07 i 50/10). Pored toga, podnosilac zahtjeva nije u svom zahtjevu ukazao na okolnosti, na osnovu kojih bi se moglo zaključiti, da je pravno zastupanje u ovom slučaju zaista i bilo nužno i opravdano. Konačno, ovaj postupak je vođen po pravilima skraćenog postupka, odnosno nije proveden postupak formalne rasprave, koji bi iziskivao neposredno izvođenje dokaza, kao što je saslušanje stranka, svjedoka ili izvođenja dokaza vještačenjem, a što bi moglo zahtijavati angažovanje dodatne stručne pomoći u pogledu zastupanja. S obzirom na navedeno, a na osnovu odredbe člana 103. Zakona o opštem upravnom postupku i člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji, odlučeno je da svaka stranka snosi svoje troškove ovoga postupka, kako je odlučeno u tački 2. dispozitiva ovog rješenja.
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).

Pravna pouka:
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
 

Predsjednik


Vladislav Vladičić