Skip to Content

Rješenje spora: Jovanović Paulina, Banja Luka

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje

Broj: 01-657-10/16/R-49-148
Datum: 08.06.2017. godine 


Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. tačka 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Jovanović Pauline iz Banje Luke, zastupane po punomoćniku mr Bogojević Duški, advokatu iz Banje Luke, protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka, u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija, odnosno u vezi sa osporavanjem korekcije obračuna utrošene električne energije zbog greške u mjerenju, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske, na 49. redovnoj sjednici, održanoj 08.06.2017. godine, u Trebinju, donijela je 
 

R J E Š E Nj E
 


1. ODBIJA SE zahtjev za rješavanje spora Jovanović Pauline iz Banje Luke od 23.12.2016. godine, kojim se osporava izvršena korekcija obračuna zbog greške u mjerenju, na mjernom mjestu EDB 103358200, prema Knjižnoj obavijesti broj 01-1216-103358200 od 31.12.2016. godine, u iznosu od 1.049,97 KM, kao neosnovan.
2. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
 

O b r a z l o ž e nj e


Zahtjevom za rješavanje spora od 23.12.2016. godine i dopunom zahtjeva od 14.02.2017. godine, Jovanović Paulina iz Banje Luke, ulica Tromeđe br. 2, zastupana po punomoćniku mr Duški Bogojević, advokatu iz Banje Luke (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva) pokrenula je postupak rješavanja spora kod Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija) protiv Mješovitog holdinga "ERS" - MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija" Banja Luka (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija, odnosno u vezi sa korekcijom obračuna utrošene električne energije zbog greške u mjerenju. Podnosilac zahtjeva osporava izvršenu korekciju obračuna utrošene električne energije zbog greške u mjerenju, kada mu je dostavljena knjižna obavijest za mjesec decembar 2016. godine kojom je zadužen za dodatnih 7311 kWh, a koji se odnose na period 01.03.2012. – 01.03.2013. godine. Pored toga, podnosilac navodi da je 2011. godine istekao verifikacioni žig brojila, te da mu se ne može nametnuti obaveza da plati dodatne količine kWh, zato što protivna strana nije redovno izvršavala svoje obaveze održavanja, zamjene i verifikacije, tj pregleda i žigosanja mjernih uređaja, a što predstavlja njenu obavezu utvrđenu Opštim uslovima za isporuku i snabdijevanje električnom energijom – Prečišćeni tekst, u daljem tekstu: Opšti uslovi (''Službeni glsnik Republike Srpske'', broj 90/12). Podnosilac zahtjeva od Regulatorne komisije traži da se usvoji njegov zahtjev, poništi korekcija obračuna, te da protivnu stranu obavežemo na naknadu troškova postupka u iznosu od 438,75 KM.
Aktom broj 01-657-2/16 od 24.01.2017. godine, Regulatorna komisija je zahtjev podnosioca dostavila protivnoj strani radi izjašnjenja. Regulatorna komisija je, dana 14.03.2017. godine, primila izjašnjenje protivne strane u vezi sa zahtjevom podnosioca i raspoloživu dokumentaciju.
U izjašnjenju protivne strane je, između ostalog navedeno, da se zahtjev podnosioca odnosi na korekciju obračuna utrošene električne energije u periodu 01.03.2012. do 01.03.2013. godine, na način da je podnosilac zahtjeva zadužen za količinu od 7311 kWh električne energije u iznosu od 1.049,97 KM, putem knjižne obavijesti od 31.12.2016. godine. Protivna strana navodi da korekcija obračuna nije mogla biti izvršena ranije, budući da je od strane Okružnog tužilaštva u Banjoj Luci u decembru 2016. godine dostavljen nalaz i mišljenje Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju Odjeljenje za verifikaciju Bijeljina u kojem je navedeno da sporno brojilo broj 63940 koje je izuzeto u okviru akcije ''Tesla'' iz 2013. godine nije ispravno. S obzirom na utvrđenu neispravnost ovog brojila, protivna strana navodi da je izvršila korekciju obračuna u skladu sa članom 79. Opštih uslova. Protivna strana dalje navodi da je podnosilac zahtjeva registrovan kao krajnji kupac u kategoriji potrošnje ''domaćinstvo'', na mjernom mjestu EDB: 103358200 počev od 07.02.2003. godine, a dana 18.12.2013. godine sa podnosiocem zahtjeva je zaključen ugovor o snabdijevanju. Protivna strana navodi da je, dana 26.02.2013. godine, od Okružnog tužilaštva Banja Luka,primila naredbu za privremeno izuzimanje kompletne dokumentacije za određene ugostiteljske objekte i domaćinstva za period od momenta priključenja na elektroenergetsku mrežu pa do 14.02.2013. godine, što je obuhvatilo i preivremeno izuzimanje dokumentacije za mjerno mjesto podnosioca zahtjeva u porodičnoj kući Tromeđa br. 2, te protivna strana navodi da je postupila po ovoj naredbi. Dana 28.02.2016. godine izvršena je kontrola mjernog mjesta i sačinjen zapisnik broj 001/03352 na kojem su upisani relevantni podaci o karakteristikama mjernog mjesta, sa konstatacijom da je mjerno mjesto uredno, izuzev poklopca za glavni osigurač koji je ostao neplombiraran, zatim da je potrebno plombirati pancere, da su brojilo izuzela službena lica policije, te da je zamijenjeno brojilo broj 254010. Podaci o skinutom brojilu broj 063940 nalaze se na nalogu za rad za zamjenu brojila zbog neispravnosti, a podaci o skinutom i postavljenom brojilu upisani su na potvrdi o zamjeni brojila. Nakon toga, dana 19.03.2013. godine i 28.04.2016. godine, od Okružnog tužilaštva Banja Luka traženi su dodatni podaci i dokumentacija o mjernom mjestu podnosioca zahtjeva. Protivna strana dalje navodi da je, dana 07.12.2016. godine, od Okružnog tužilaštva Banja Luka primila nalaz i mišljenje vještaka za tri brojila koja su po naredbni ovog tužilaštva bila predmet vještačenja od strane Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiji Odjeljenje za verifikaciju Bijeljina u kojem je, između ostalog, navedeno da trofazno električno brojilo ''Čajavec'' TEB 102N4211, serijski broj 063940, ne zadovoljava granice dozvoljene greške za brojila klase tačnosti 2 i neispravno mjeri potrošnju električne energije, jer je T faza u prekidu, te da je verifikacioni žig istekao 2011. godine. Postupajući u skladu sa ovim nalazom i mišljenjem, protivna strana navodi da je sačinila odobrenje za korekciju, tj. energetsko zaduženje za 7311 kWh električne energije, te je podnosiocu zahtjeva u skladu sa članom 79. stav 2. Opštih uslova, izvršena korekcija obračuna. U skladu sa stavom 3. ovog člana, procjena preuzete električne energije i snage je izvršena u odgovarajućim periodima kada je mjerenje bilo ispravno, uzimajući potrošnju od 04.03.2013., tj. od dana zamjene brojila. Period za korekciju obračuna utvrđen je na osnovu odredbe člana 79. stav 7. Opštih uslova, jer u ovom slučaju nije poznata činjenica kada je tačno istekla važnost žiga u toku 2011. godine, odnosno od kada se brojilo moglo smatrati neispravnim, zbog čega je period korekcije izvršen godinu dana unazad računajući od dana otklanjanja greške u mjerenju. S tim u vezi, korekcija je izvršena za period 04.03.2012. – 04.03.2013. godine, na osnovu potrošnje postignute u periodu od zamjene brojila, tj. u periodu od 04.03.2013. do 04.03.2014. godine, kada je mjerenje bilo ispravno.
Regulatorna komisija je, nakon što je razmotrila sve prikupljene dokaze u ovom postupku, ocijenila da je pribavljeno dovoljno dokaza na osnovu kojih se može utvrditi potpuno i pravilno činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza. S obzirom na to, Regulatorna komisija je, na 46. redovnoj sjednici, održanoj 11. maja 2017. godine, donijela zaključak da se ovaj spor rješava u skraćenom postupku i na istoj sjednici utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Ovi akti su dostavljeni strankama, kojima je ukazano da u roku od osam dana od dana prijema mogu dostaviti komentare na dostavljene akte. Takođe, na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije je objavljeno i obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, u kojem je takođe ukazano na mogućnost podnošenja komentara. U ostavljenom roku, podnosilac zahtjeva je dostavio komentare na nacrt rješenja. U komentarima je, između ostalog, navedeno da u nacrtu rješenja nije razmatrano zašto predmetno brojilo nepravilno mjeri i registruje električnu energiju, odnosno nije obrazloženo zašto je T faza u prekidu. Opštim uslovima propisana je obaveza protivne strane da održava, vrši zamjene i verifikuje mjerne uređaje, propisno ih baždari i plombira. U konkretnom slučaju, rok važnosti verifikacije mjerila je istekao 2011. godine, pa se nacrtom rješenja podnosiocu zahtjeva nameće obaveza da plati dodatne količine kWh zato što protivna strana nije redovno izvršavala svoje obaveze održavanja mjernih uređaja. U nacrtu rješenja nije obrazloženo na osnovu čega je uzet period obračuna za korekciju od 01.03.2012. do 01.02.2013. godine, jer nije utvrđeno kada je nastao kvar na mjernom uređaju, a da bi se podnosiocu zahtjeva nametnula obaveza plaćanja dodatnih 7311 kWh, moralo bi se utvrditi da je podnosilac zahtjeva svojim djelovanjem doveo do kvara na brojilu, i to prije 01.03.2012. godine. Podnosilac zahtjeva predlaže da Regulatorna komisija ispravi nacrt rjšenja i u cjelosti usvoji njegov zahtjev.
U postupku rješavanja ovog spora izvršen je uvid u sljedeću dokumentaciju koju su stranke priložile: 
a) dokumentaciju koju je priložio podnosilac zahtjeva: zahtjev za rješavanje spora od 23.12.2016. godine, punomoć od 23.12.2016. godine, podnesak protivne strane pod nazivom: ''Dostava kontrole ispravnosti brojila serijski broj 063940'' od 16.12.2016. godine, akt Republičkog zavoda za strandardizaciju i metrologiju Odjeljenje za verifikaciju Bijeljina od 25.11.2016. godine pod nazivom ''nalaz i mišljenje vještaka'', dopuna zahtjeva za rješavanje spora – naš broj 01-657-3/16 od 14.02.2107. godine, kao i
b) dokumentaciju koju je priložila protivna strana: izjašnjenja od 09.03.2017. i 03.03.2017. godine, prijavu obračunskog brojila za domaćinstvo od 05.02.2007. godine, posjedovni list – prepis od 07.02.2003. godine, rješenje o provedenoj promjeni od 31.10.2003. godine, čitačke liste, zahtjev za korekciju od 07.02.2013. godine, dopis od 29.12.2016. godine, zahtjev za rješavanje spora od 23.12.2016. godine, nalog za rad od 04.03.2013. godine, potvrdu o zamjeni brojila od 04.03.2013. godine, zapisnik o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta od 28.02.2016. godine, akt Republičkog zavoda za strandardizaciju i metrologiju Odjeljenje za verifikaciju od 25.11.2016. godine pod nazivom ''nalaz i mišljenje vještaka'', dopisi Okružnog tužilaštva Banja Luka od 19.03.2013. godine i 25.04.2016. godine upućeni protivnoj strani, dopis protivne strane od 25.05.2016. godine upućen Okružnom tužilaštvu Banja Luka, podnesak pod nazivom: ''Dostava kontrole ispravnosti brojila serijski broj 063940'' od 16.12.2016. godine, podneske podnosioca upućene protivnoj strani od 02.02.2017. i 09.02.2017. godine, obavještenje o isključenju od 30.01.2017. godine, korekciju energetskog zaduženja od 16.12.2016. godine, ugovor o snabdijevanju od 18.12.2013. godine, čitačke liste, energetsku karticu, energetsku karticu – proširenu, karticu po datumu knjiženja – redovna potrošnja, karticu po datumu knjiženja sa razdvojenim saldom energije i kamate – redovna potrošnja, račune za električnu energiju iz 2016. godine i komentare na nacrt rješenja od 30.05.2017. godine.
Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane, dostavljenih komentara podnosioca na nacrt rješenja i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice relevantne za odlučivanje: 
 u evidencijama protivne strane, kao krajnji kupac u kategoriji potrošnje ''domaćinstvo'', počev od 07.02.2003. godine, na mjernom mjestu EDB 103358200, koje se nalazi u ulici Tromeđe br. 2, u Banjoj Luci, registrovan je podnosilac zahtjeva;
 prema podacima iz energetske kartice, podnosiocu zahtjeva je redovno očitavana potrošnja električne energije, a prema podacima iz kartice potrošača podnosiocu zahtjeva su redovno ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju;
 između podnosioca zahtjeva i protivne strane je, dana 18.12.2013. godine, zaključen ugovor o snabdijevanju električnom energijom; 
 postupajući po naredbi Okružnog tužilaštva u Banjoj Luci za privremeno izuzimanje dokumentacije od 26.02.2013. godine, protivna strana je, dana 28.02.2013. godine, izvršila kontrolu mjernog mjesta podnosioca zahtjeva o čemu je sačinjen zapisnik broj 001/03352 kojim je konstatovano da je mjerno mjesto uredno, izuzev poklopca za glavni osigurač koji je ostao neplombiran, zatim da je potrebno plombirati pancere, te da su brojilo broj 63940 izuzela službena lica policije, 
 potvrdom o zamjeni brojila broj 2/2/13 od 04.03.2013. godine, konstatovano je da je izvršeno skidanje brojila broj 63940, koje je izuzeto od strane policije i postavljanje brojila broj 254010;
 aktom Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju Odjeljenje za verifikaciju Bijeljina broj 05/3.01/393-931/16 od 25.11.2016. godine pod nazivom ''nalaz i mišljenje vještaka'', koje je protivna strana primila od Okružnog tužilaštva u Banjoj Luci, navedeno je da trofazno električno brojilo tipa ''Čajavec'' TEB 10A2N4211, serijski broj 063940, verifikovano žigom koji je neoštećen i da ne zadovoljava granice dozvoljene greške za brojila klase tačnosti 2 i neispravno mjeri potrošnju električne energije, jer je T faza u prekidu, te da je verifikacioni žig istekao 2011. godine;
 protivna strana je, u skladu sa navedenim nalazom i mišljenjem, odnosno zbog utvrđene neispravnosti ispitivanog brojila broj 063940, izvršila korekciju obračuna zbog grešeke u mjerenju za period od godinu dana, odnosno u periodu od 04.03.2012. do 04.03.2013. godine, a na osnovu potrošnje postignute u periodu nakon zamjene brojila, tj. u periodu od 04.03.2013. do 04.03.2014. godine, kada je mjerenje bilo ispravno;
 korekcija obračuna je iskazana na Knjižnoj obavijesti broj 01-1216-103358200 izdatoj 31.12.2016. godine, kojom je podnosilac zahtjeva zadužen u ukupnom iznosu od 1.049,97 KM;
 podnosilac zahtjeva, prema podacima iz kartice potrošača, sa stanjem na dan 18.02.2017. godine protivnoj strani duguje iznos od 1.049,97 KM, po osnovu utrošene električne energije;
 podnosilac zahtjeva ostvaruje pravo na napajanje električnom energijom.
Na osnovu navedenih činjenica, a imajući u vidu zahtjev podnosioca kojim osporava izvršenu korekciju obračuna zbog greške u mjerenju prema izdatoj knjižnoj obavijesti od 31.12.2016. godine, potrebno je istaći da je protivna strana, usljed utvrđene neispravnosti brojila broj 063940 od strane Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju, Odjeljenje za verifikaciju Bijeljina, imala pravnog osnova da izvrši korekciju obračuna zbog greške u mjerenju. Korekcija obračuna je izvršena u skladu sa odredbom člana 79. Opštih uslova. Članom 79. stav 2. Opštih uslova je propisano da, ukoliko se baždarenjem utvrdi da je mjerni uređaj imao grešku dva puta veću od klase tačnosti, ili zbog kvara izvjesno vrijeme nije mjerio električnu energiju i snagu, odnosno da je mjerenje bilo djelimično, isporučena električna energija, odnosno snaga, se utvrđuje proračunom ako je moguće, ili procjenom. Pored toga, odredbom člana 26. stav 1. Zakona o metrologiji u Republici Srpskoj (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 33/16), propisano je da mjerila čiji je žig, odnosno uvjerenje o verifikaciji mjerila prestalo da važi nije dozvoljeno upotrebljavati. Imajući u činjenicu da je 2011. godine istekao baždarni žig ovog brojila, te činjenicu da je utvrđena neispravnost brojila broj 063940 od strane Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju Odjeljenje za verifikaciju Bijeljina, protivna strana je na osnovu navedenih odredbi izvršila korekciju obračuna utrošene električne energije. Procjenu preuzete električne energije i snage, protivna strana je izvršila u skladu sa odredbom člana 79. stav 3. Opštih uslova, uzimajući u obzir odgovarajući period kada je mjerenje bilo ispravno, odnosno uzimajući potrošnju električne energije počev od 04.03.2013. godine, nakon izvršene zamjene brojila. Dakle, korekcija obračuna je izvršena za period 04.03.2012. – 04.03.2013. godine, a na osnovu potrošnje električne energije postignute u periodu nakon izvršene zamjene brojila, tj. u periodu od 04.03.2013. do 04.03.2014. godine, kada je mjerenje bilo ispravno. Period za korekciju obračuna utrošene električne energije je pravilno određen, na osnovu odredbe člana 79. stav 7. Opštih uslova, jer u ovom slučaju nije bila poznata činjenica kada je tačno istekla važnost žiga u toku 2011. godine, odnosno od kada se brojilo moglo smatrati neispravnim, zbog čega je period korekcije izvršen godinu dana unazad računajući od dana otklanjanja greške u mjerenju. 
Budući da je jedna od obaveza krajnjeg kupca utvrđena članom 11. stav 2. tačka b) Opštih uslova da redovno i blagovremeno plaća preuzetu električnu energije, uvidom u karticu tekuće potrošnje utvrđeno je da dug podnosioca prema protivnoj strani sa stanjem na dan 18.02.2017. godine iznosi 1.049,97 KM. Zbog toga je protivna strana ovlašćena da na osnovu odredbe člana 80. alineja 3. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), kao i odredbe člana 97. stav 1. tačka i. Opštih uslova, preduzima mjere radi naplate potraživanja po osnovu isporučene električne energije, odnosno izvrši obustavu isporuku električne energije na mjernom mjestu podnosioca zahtjeva, uz prethodno dostavljanje obavještenja o isključenju. 
Regulatorna komisija je razmotrila i dostavljene komentare podnosioca zahtjeva i utvrdila da se u njima ponavljaju činjenice i dokazi koji su već razmotreni prilikom utvrđivanja nacrta rješenja ovog spora. U konkretnom slučaju, odlučne činjenice su utvrđene na osnovu Izvještaja Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju Odjeljenje za verifikaciju Bijeljina, kao nadležene institucije za oblast metrologije, kojim je potvrđena neispravnost ovoga brojila. U izvještaju o vanrednoj kontroli brojila je konstatovano da se na trofaznom električnom brojilu tipa ''Čajavec'' TEB 10A2N4211, serijski broj 063940, nalazio žig koji je neoštećen, da brojilo ne zadovoljava granice dozvoljene greške za brojila klase tačnosti 2 i neispravno mjeri potrošnju električne energije, jer je T faza u prekidu, te da je verifikacioni žig istekao 2011. godine. Navedene činjenice, u skladu sa propisima kako je naprijed navedeno, predstavljaju osvnov za korekciju obračuna. Pored toga, period koji je primijenjen za korekciju obračuna je pravilno određen, na osnovu odredbe člana 79. stav 7. Opštih uslova, budući da u ovom slučaju nije bila poznata činjenica kada je tačno istekla važnost žiga u toku 2011. godine, odnosno od kada se brojilo moglo smatrati neispravnim, zbog čega je period korekcije izvršen godinu dana unazad računajući od dana otklanjanja greške u mjerenju. Naime, korekcija obračuna je izvršena za period 04.03.2012. – 04.03.2013. godine, a na osnovu potrošnje električne energije postignute u periodu nakon izvršene zamjene brojila, tj. u periodu od 04.03.2013. do 04.03.2014. godine, kada je mjerenje bilo ispravno. Zbog toga se nisu mogli prihvatiti komentari podnosioca zahjeva, podneseni na nacrt rješenja.
Imajući u vidu navedeni činjenični i pravni osnov, odlučeno je kao u tački 1. dispozitiva ovog rješenja.
Zahtjev podnosioca za naknadom troškova postupka po advokatskoj tarifi u ukupnom iznosu od 438,75 KM se nije mogao prihvatiti, budući da nema pravnog osnova za naknadu troškova jer podnosilac nije uspio sa svojim zahtjevom i budući da ovi troškovi nisu bili nužni ni opravdani, u smislu odredbe člana 103. stav 3. Zakona o opštem upravnom postupku. S obzirom da se ovaj spor rješava u skraćenom postupku, dakle bez održavanja rasprave, Regulatorna komisija je tačkom 2. dispozitiva ovog rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu odredbe člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji, a u vezi sa članom 103. stav 1. Zakona o opštem upravnom postupku. 
Pravna pouka zasniva se na odredbi člana 25. stav 2. Zakona o energetici (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 49/09) i odredbama člana 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).
Pravna pouka: 
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe pred Okružnim sudom u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja. 


 

Predsjednik

Vladislav Vladičić