Skip to Content

Rješenje o preduzimanju mjera nakon izvršene redovne nadzorne provjere - ZEDP "Elektro-Bijeljina" а.d. Bijeljina

Postavljeno u
Verzija prilagođena za štampanje Broj: 01-173-7/07

Datum: 20.07.2007.

 

Na osnovu člana 23. alineja 1, a u vezi sa članom 24. Zakona o električnoj energiji (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj: 66/02, 29/03, 86/03, 111/04 i 60/07), člana 190. stav 1. i 2. Zakona o opštem upravnom postupku (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 13/02),  člana 10. tačka 1. i člana 18. stav 1. Statuta Regulatorne komisije za električnu energiju Republike Srpske (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 41/04), člana 37. stav 1. tačka 4. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za električnu energiju Republike Srpske (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 96/04) i člana 37. stav 1. Pravilnika za izdavanje dozvola i saglasnosti (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 52/05), nakon analize  Izvještaja sa redovne nadzorne provjere obavljene dana 16. i 17. aprila 2007. godine u ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, Regulatorna komisija za električnu energiju Republike Srpske na 10. (desetoj) redovnoj sjednici održanoj 20.07.2007. godine, donijela je

 

 

RJEŠENJE

o preduzimanju  mjera nakon obavljene redovne nadzorne provjere

 

I   NALAŽE SE ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, korisniku početne  dozvole za obavljanje djelatnosti distribucije električne energije, početne dozvole za obavljanje djelatnosti snabdijevanja tarifnih kupaca električnom energijom i početne dozvole za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije, preduzimanje sljedećih aktivnosti u cilju ispunjenja uslova iz izdatih početnih dozvola, po tačkama kako slijedi:

 

a) Uslovi početne dozvole za obavljanje djelatnosti distribucije električne energije

 

Tačka 6.8. Tehnički i komercijalni gubici električne energije

 

Sistematski nastaviti sa sprovođenjem akcionih planova za smanjenje gubitaka, i pratiti nivo efekata ostvarenja tih aktivnosti na nivou preduzeća i radnih jedinica, što predstavlja trajnu aktivnost.

(mjera je ponovljena u sličnom obliku, u odnosu na rješenje sa prethodne nadzorne provjere broj 01-397-8/07 od 12.12.2006. godine)

 

Tačka 6.10. Regulisanje odnosa sa drugim učesničima na tržištu električne energije

 

Električnu energiju koju preuzima sa mreže za vlastitu potrošnju preduzeće "Rudnik i Termoelektrana Ugljevik" a.d. Ugljevik tretirati kao električnu energiju za snabdijevanje krajnjeg kupca, bez odlaganja.

 

Tačka 6.18. Uvođenje i primjena sistema kvaliteta

 

1.         Nastaviti aktivnosti na uvođenju sistema kvaliteta po standardu ISO 9001.

2.         Izraditi i dostaviti program uvođenja sistema kvaliteta po ISO 14001 vezano za sistem upravljanja zaštitom životne sredine i otpočeti rad na uvođenju ovog sistema u ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina, do isteka perioda važenja početne dozvole.

 

Tačka 6.20. Razgraničenje osnovnih sredstava

 

Aktivnosti na razgraničenju vlasništva nad zemljištem sa "Elektroprenos BiH" sprovesti u skladu sa Odlukom Vlade RS i zaključenim Ugovorom o ustupanju osnovnih sredstava bez naknade, bez odlaganja.

 

Tačka 6.21.  Funkcionalno i računovodstveno razdvajanje

 

1.         U cilju ispunjenja obaveza propisanih uslovima početne dozvole, potrebno je izvršiti računovodstveno razdvajanje djelatnosti proizvodnje, distribucije električne energije i djelatnosti snabdijevanja tarifnih kupaca električnom energijom, bez odlaganja.

(mjera je ponovljena kao u rješenju sa prethodne nadzorne provjere broj 01-397-8/07 od 12.12.2006. godine)

2.         Izvršiti pripreme i sprovesti funkcionalno razdvajanje djelatnosti distribucije električne energije od djelatnosti proizvodnje i djelatnosti snabdijevanja tarifnih kupaca električnom energijom, do isteka perioda važenja početne dozvole.

(mjera je ponovljena kao u rješenju sa prethodne nadzorne provjere broj 01-397-8/07 od 12.12.2006. godine)

3.         Pripremati računovodstvene izvještaje sa računovodstveno razdvojenim segmentima, distribucije, snabdijevanja tarifnih kupaca električnom energijom i proizvodnje električne energije u skladu sa MRS 14 i Odlukom o primjeni jedinstvenog regulatornog kontnog okvira ("Službeni glasnik Republike Srpske", br. 17/07 od 15.03. 2007.), što predstavlja trajnu aktivnost.

(mjera je ponovljena u sličnom obliku, u odnosu na rješenje sa prethodne nadzorne provjere broj 01-397-8/07 od 12.12.2006. godine).

                  

Tačka 6.22. Računovodstvene evidencije

 

1.         Potrebno je uskladiti računovodstvene politike preduzeća sa Međunarodnim standardima izvještavanja i obezbijediti dosljednu primjenu Međunarodnih računovodstvenih standarda i fer prezentaciju finansijskog položaja preduzeća, bez odlaganja.

(mjera je ponovljena u sličnom obliku, u odnosu  na rješenje sa prethodne nadzorne provjere broj 01-397-8/07 od 12.12.2006. godine)

2.         Korisnik dozvole je dužan voditi urednu starosnu strukturu potraživanja, analizirati vjerovatnoću naplate imajući u vidu kriterijume za priznavanje opravdanih troškova u tarifnom postupku iz člana 15. i člana 71. Pravilnika o tarifnoj metodologiji i tarifnom postupku, i sa razumnom preciznošću procijeniti iznos nenaplativih potraživanja i na odgovarajući način objelodaniti u svojim finansijskim izvještajima, što predstavlja trajnu aktivnost.

(mjera je ponovljena kao u rješenju sa prethodne nadzorne provjere broj 01-397-8/07 od 12.12.2006. godine)

3.         Korisnik dozvole je dužan da vodi računovodstvene evidencije stalnih sredstava proizvodnje, distribucije i snabdijevanja tako da se može pratiti stanje i namjena svakog sredstva, identifikovati sredstva koja služe obavljanju licencirane djelatnosti i uredno voditi evidenciju korištenja licenciranih sredstava za sporedne i ostale djelatnosti, bez odlaganja.

(mjera je ponovljena kao u rješenju sa prethodne nadzorne provjere broj 01-397-8/07 od 12.12.2006. godine)

 

Tačka 6.26.   Finansijska stabilnost i garancije za poslovanje

 

Preduzeće je dužno da analizira i ocijeni svoj finansijski položaj i da pruži objektivnu sliku za stabilnost poslovanja, bez odlaganja.

(mjera je ponovljena u sličnom obliku, u odnosu na rješenje sa prethodne nadzorne provjere broj 01-397-8/07 od 12.12.2006. godine)

 

Tačka 6.35. Formiranje uslužnog centra

 

Dovršiti otpočete aktivnosti na omogućavanju efikasnog evidentiranja prigovora i reklamacija krajnjih kupaca, po broju i vrsti i obrade parametara komercijalnog kvaliteta, sa rokom izvršenja do 31.08.2007. godine.

 

b) Uslovi početne dozvole za snabdijevanje tarifnih kupaca   električnom energijom

 

Tačka 6.13. Primjena tarifa

 

1.         Obezbijediti fakturisanje po tarifnim stavovima odobrenim od strane REERS-a Odlukom o tarifnim stavovima za nekvalifikovane kupce električne energije u Republici Srpskoj br.01-1517-7/06 od 22.03.2006, bez odlaganja.

2.         Stvarnu isporuku električne energije mora da prati adekvatna faktura, a obračun i obavezu plaćanja za različite subjekte posebno iskazati na fakturi i propratiti adekvatnim finansijskim dokumentima, bez odlaganja.

 

c) Uslovi početne dozvole za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije

 

Tačka 6.2. Pridržavanje odobrene tarife

 

Obezbijediti primjenu odobrene cijene električne energije na pragu    elektrane za MHE na način utvrđen u tarifnom postupku, bez odlaganja.

(mjera je ponovljena   u   sličnom   obliku,   u   odnosu   na rješenje sa prethodne nadzorne provjere broj 01-397-8/07 od 12.12.2006. godine)

 

Tačka 6.18. Regulisanje odnosa na tržištu električne energije

 

Regulisati odnose na tržištu električne energije (sa  snabdjevačima i trgovcima električnom energijom), bez odlaganja.

(mjera je ponovljena u sličnom obliku, u odnosu na rješenje sa prethodne nadzorne provjere broj 01-397-8/07 od 12.12.2006. godine)

 

Tačka 6.20  Fakturisanje i naplata proizvedene električne energije

 

Riješiti probleme koji postoje u vezi sa fakturisanjem (obračunom) proizvedene električne energije u MHE, te izvršiti fakturisanje (obračun) u skladu sa cijenama odobrenim od strane REERS-a, bez odlaganja.

(mjera je ponovljena u sličnom obliku, u odnosu na rješenje sa prethodne nadzorne provjere broj 01-397-8/07 od 12.12.2006. godine)

 

Tačka 6.28. Naknada za korišćenje prirodnih resursa

 

Preispitati osnove za plaćanje naknade za korišćenje hidroenergetskog potencijala koju korisnik dozvole sada vrši, kao i obaveze prema Zakonu o naknadama za korišćenje prirodnih resursa u svrhu proizvodnje električne energije sa aspekta MHE, bez odlaganja.

(mjera je ponovljena u sličnom obliku, u odnosu na rješenje sa prethodne nadzorne provjere broj 01-397-8/07 od 12.12.2006. godine)

 

Tačka 6.29. Zaštita životne sredine

 

1.         Nastaviti aktivnosti na pribavljanju ekološke dozvole za MHE "Tišča"  u skladu sa zakonskim propisima, do isteka perioda važenja početne dozvole.

2.         Otpočeti aktivnosti na pribavljanju ekološke dozvole za MHE "Vlasenica" u skladu sa zakonskim propisima, do isteka perioda važenja početne dozvole.

3.         Izraditi plan i program aktivnosti za uvođenje sistema upravljanja zaštitom životne sredine prema standardu ISO 14001, do isteka perioda važenja početne dozvole, kao u tački 6.18 Uvođenje sistema kvaliteta.

(mjera je ponovljena u sličnom obliku, u odnosu na rješenje sa prethodne nadzorne provjere broj 01-397-8/07 od 12.12.2006. godine)

 

Tačka 6.33. Izvještavanje REERS-a

 

Dostaviti dokumentaciju definisanu tačkom 13.5. uslova početne dozvole za proizvodnju električne energije, bez odlaganja.

(mjera je ponovljena u sličnom obliku, u odnosu na rješenje sa prethodne nadzorne provjere broj 01-397-8/07 od 12.12.2006. godine)

 

II  O izvršenim radnjama po predloženim mjerama i preporukama potrebno je izvještavati REERS u roku od sedam dana po isteku naznačenog roka za pojedine radnje.

Za mjere i preporuke u kojima je rok izvršenja trajna aktivnost, početak izvršenja smatra se sedmi dan od dana dostavljanja Izvještaja o nadzornoj provjeri, a izvještavanje o izvršenju radnji dostavljati kvartalno REERS-u.

 

III  Ovo rješenje je konačno i stupa na snagu danom donošenja, a objavljuje se na oglasnoj tabli i web stranici Regulatorne komisije za električnu energiju Republike Srpske.

 

Obrazloženje

 

Regulatorna komisija za električnu energiju Republike Srpske je na 25. redovnoj sjednici održanoj 27.12.2005. godine donijela Rješenje broj 01-1045-5/05 o izdavanju početne dozvole za obavljenje djelatnosti distribucije električne energije, Rješenje broj 01-1044-3/05 o izdavanju početne dozvole za obavljanje djelatnosti snabdijevanja tarifnih kupaca električnom energijom i Rješenje broj 01-1043-4/05 o izdavanju početne dozvole za obavljanje djelatnosti proizvodnje električne energije Elektrodistributivnom preduzeću ''Elektro-Bijeljina'' a.d. Bijeljina  (u daljem tekstu: korisnik dozvole), sa rokom važenja do 27.12.2007. godine.

 

U skladu sa članom 23. alineja 1. Zakona o električnoj energiji i članom 37. stav 3. Pravilnika o izdavanju dozvola i saglasnosti, u navedenom preduzeću je  u periodu od 16.04. do 17.04.2007. godine obavljena redovna nadzorna provjera od strane članova tima za nadzornu provjeru koji je imenovan Rješenjem REERS-a,  broj 01-173-1/07 od 04.04.2007. godine. Cilj ove nadzorne provjere je prvenstveno bio utvrđivanje stepena ispunjenosti mjera i preporuka naloženih rješenjem sa prethodno obavljene redovne nadzorne provjere broj 01-397-8/07 od 12.12.2006. godine, ali su po potrebi provjeravani i ostali uslovi iz izdatih početnih dozvola. U toku sprovođenja nadzora, članovi tima za nadzornu provjeru su pregledom dokumentacije i njenim izuzimanjem, uvidom u stanje postrojenja i opreme, kao i uzimanjem izjava od odgovornih lica korisnika dozvole vršili provjeru usaglašenosti stvarnog stanja sa uslovima izdatih dozvola. Presjek stanja i postojanje utvrđenih nepravilnosti korišćenja dozvole su konstatovani u Izvještaju sa redovne nadzorne provjere koji je dostavljen korisniku dozvole na davanje komentara. U ostavljenom roku korisnik dozvole je dostavio komentare na Izvještaj.

 

Iako u komentarima nije iskazano neslaganje sa predloženim mjerama, komentari su detaljno razmotreni, te se o njima daje pojašnjenje kako slijedi:

1)        U vezi sa izvještavanjem REERS-a, dana 05.02.2007. godine korisnik dozvole je dostavio popis standarda, propisa i preporuka koji se koriste za obavljanje distributivne djelatnosti. Nigdje nije spomenuto da se dio standarda koristi i za obavljanje proizvodne djelatnosti mada se to može konstatovati uvidom u popis. Međutim, pomenuti popis se odnosi na dio elektro struke, ali ne i na mašinski dio koji je takođe prisutan u proizvodnoj djelatnosti i dr. (generatori, turbine, pumpe, zaporni organi, cjevovod pod pritiskom....). Dio dokumenata koji služe kao preporuka za obavljanje proizvodne djelatnosti, tj. Uputstva za puštanje u pogon su izuzeta prilikom nadzorne provjere u prošloj godini.

2)        Korisnik dozvole je dao komentare koji su se odnosili na "Pridržavanje odobrene tarife", "Fakturisanje i naplata proizvedene električne energije". Prilikom provođenja nadzorne provjere 16. i 17.04.2007. godine, u pogledu ispunjenja navedenih uslova početne dozvole za obavljanje djelatnsti proizvodnje električne energije, izuzete su kopije izlaznih faktura za proizvedenu električnu energiju u MHE prema MHERS a.d. Trebinje kao i odgovor MHERS a.d. Trebinje korisniku ove dozvole od 08.03.2007. godine, kojim se ispostavljene fakture vraćaju sa obrazloženjem da njihovo regulisanje nije obuhvaćeno Odlukom o privremenom regulisanju odnosa između preduzeća koja obavljaju elektroenergetsku djelatnost u Republici Srpskoj. Izmjena i dopuna pomenute odluke uslijedila je 16.05.2007. god. tj. nakon obavljanja redovne nadzorne provjere u ZEDP "Elektro-Bijeljina" a.d. Bijeljina.  

3)        U vezi sa komentarom na tačku 6.22 uslova početne dozvole za obavljanje djelatnosti distribucije električne energije "Računovodstvene evidencije, daje se sljedeće pojašnjenje:

- Tekst na strani 10 Izvještaja se odnosi na ukupnu strukturu potraživanja u kojoj je sadržana i kamata, tako da je u iznosu potraživanja od kupaca od 29.189.116 KM, sadržana i kamata za neblagovremeno plaćene račune za utrošenu električnu energiju.

 - Pri izradi Izvještaja sa nadzorne provjere kao dokazni materijal korišteni su finansijski izvještaji za 2006. godinu, Izvještaj o poslovanju za 2006. godinu, Izvještaj o popisu imovine i obaveza za 2006. godinu.

Analitičkim postupcima ispitane su bilansne pozicije i došlo se do sljedećih zaključaka:

Bilansna pozicija Potraživanja od kupaca predstavlja  kratkoročno potraživanje koje dospijeva u roku od jedne godine.

Prema Izvještaju centralne popisne komisije prezentirani su podaci o strukturi predložene ispravke potraživanja od kupaca po kategorijama kupaca u kojima se navode kao posebne stavke - potraživanja ostale potrošnje starije od jedne godine u iznosu 7.013.513, 54 KM i potraživanje ostale potrošnje starije od tri godine u iznosu 4.254.976,45 KM. Prema primjedbi korisnika dozvole iznos od 4.254.976,45 KM je sadržan u iznosu potraživanja ostale potrošnje starije od jedne godine, a prema tekstu u Izvještaju Centralne popisne komisije predlaže se eliminacija ovog iznosa, što je dovelo do navedenog zaključka u Izvještaju sa nadzorne provjere. (Iznos potraživanje ostale potrošnje starije od tri godine predstavlja korekciju po osnovu promjena računovodstvenih politika. U toku nadzorne provjere nije podnesena na uvid usvojena Odluka Nadzornog odbora o eliminaciji ispravke vrijednosti potraživanja starija od tri godine.)

U izvještaju o poslovanju dato je obrazloženje smanjenja kapitala (neraspoređene dobiti) po osnovu promjena računovodstvenih politika obračuna ispravke potraživanja od kupaca iz kategorije ostale potrošnje sa ranijeg obračunskog perioda preko tri godine u iznosu od 5.639.932 KM, što je i obrazloženo u izvještaju sa nadzorne provjere.

Utvrđena su neslaganja iznosa Ispravke potrživanja od kupaca u finansijskom izvještaju i izvještaju o poslovanju za 460.861 KM.

Takođe, u finansijskim izvještajima na poziciji dugoročnih plasmana prezentirano je potraživanje za nenaplaćenu električnu energiju za kategoriju domaćinstva i ostala potrošnja - reprogram  u iznosu od 6.138.940 KM. I nakon obavljene nadzorne provjere ostalo je nejasno na šta se odnosi ispravka vrijednosti potraživanja po osnovu reprograma u iznosu 1.058.569 KM. Zbog navedenih razloga utvrđena je mjera kao u dispozitivu rješenja za tačku 6.22. Računovodstvene evidencije, uslova početne dozvole za obavljanje djelatnosti distribucije električne energije.

4)        Komentari koji se odnose na uvođenje i primjenu  sistema kvaliteta,

razgraničenje osnovnih sredstava, izradu distributivnih mrežnih pravila te regulisanje odnosa sa drugim učesnicima na tržištu električne energije imaju karakter izvještavanja o mogućnosti provođenja ili stepenu izvršenosti predloženih mjera.

 

Potrebno je ukazati da je cilj svake nadzorne provjere pravilno i potpuno utvrđivanje činjeničnog stanja, pri čemu se koriste određene metode (izvještaji, izuzimanje kopija dokumenata, uvid na licu mjesta, izjave predstavnika korisnika dozvole itd.) i to sve u planiranom vrijemenu provođenja nadzorne provjere. Segmenti za koje postoje neslaganja tima za nadzornu provjeru i korisnika dozvole, a imaju uticaja na prijedlog korektivnih mjera mogu se provjeriti u krajnjem slučaju i u vanrednoj nadzornoj provjeri, ukoliko se za to ukaže potreba.  

 

REERS je na 10. redovnoj sjednici održanoj 20.07.2007. godine analizirao Izvještaj sa redovne nadzorne provjere i komentare korisnika dozvole, te je donio odluku kao u dispozitivu ovoga rješenja.

 

Brojčane oznake navedene u dispozitivu ovog rješenja identične su brojčanim oznakama uslova izdatih početnih dozvola.

 

Dana 27.12.2007. godine korisniku dozvole ističu početne dozvole za obavljanje elektroenergetskih djelatnosti. Imajući ovo u vidu  REERS je donio Odluku o planu podnošenja i obrade zahtjeva za izdavanje dozvola za obavljanje elektroenergetskih djelatnosti broj R-5-170-43/07 od 12.04.2007. godine, kojom je određeno da je ZEDP "Elektro-Bijeljina a.d. Bijeljina dužna da podnese kompletan zahtjev za izdavanje dozvola za obavljanje elektroenergetskih djelatnosti do 03.09.2007. godine. Od stepena ispunjenosti naloženih mjera i aktivnosti, odnosno ispunjenosti uslova iz izdatih početnih dozvola, zavisiće određivanje dužine perioda na koji se izdaju nove dozvole.

 

Pouka o pravnom lijeku: Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudu u Trebinju, u roku od 30 dana, od dana dostavljanja rješenja.

 

Predsjednik

Milenko Čokorilo