Broj: 01-589-9/12/R-63-77
Datum: 23.05.2013. godine
Na osnovu odredbi člana 28. stav 1. alineja 4. Zakona o električnoj energiji ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 8/08, 34/09, 92/09 i 1/11), člana 10. stav 1. alineja 9. Statuta Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 6/10), člana 33. stav 1. tačka g. Poslovnika o radu Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 59/10) i člana 74. Pravilnika o javnim raspravama i rješavanju sporova i žalbi ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 70/10), u skraćenom postupku rješavanja spora po zahtjevu Vujović Radmile i Dušana iz Banja Luke, ul. Nedeljka Čabrinovića br. 6 protiv Mješovitog holdinga "ERS"- MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija'' Banja Luka, u vezi sa tarifama po kojima se električna energija isporučuje, Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske na 63. redovnoj sjednici, održanoj 23. maja 2013. godine u Trebinju, donijela je
R J E Š E NJ E
1. NALAŽE SE Mješovitom holdingu "ERS"- MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija“ Banja Luka da izvrši novi obračun naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju na mjernom mjestu Vujović Radmile i Dušana iz Banja Luke, Ul. Nedeljka Čabrinovića br. 6 naplatni broj 103114750, pri čemu će obračun izvršiti uzimajući u obzir da je u pitanju neovlašćena potrošnja izvršena onemogućavanjem pravilnog registrovanja preuzete električne energije i snage.
2. Svaka stranka snosi svoje troškove koje je imala u ovom postupku.
O b r a z l o ž e nj e
Zahtjevom od 21.12.2012. godine, Vujović Radmila i Dušan iz Banja Luke, Ul. Nedeljka Čabrinovića br. 6 (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva), pokrenuli su postupak rješavanja spora kod Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske (u daljem tekstu: Regulatorna komisija), protiv Mješovitog holdinga "ERS"- MP a.d. Trebinje - ZP "Elektrokrajina" a.d. Banja Luka, RJ "Elektrodistribucija'' Banja Luka (u daljem tekstu: protivna strana), u vezi sa tarifama po kojima se isporučuje električna energija. Podnosilac u zahtjevu, između ostalog navodi, da mu je protivna strana početkom avgusta 2012. godine dostavila obračun za neovlašćenu potrošnju električne energije u iznosu od 1.764,92 KM na mjernom uređaju na kojem je utvrđeno da ne radi jedna faza, da je ovaj iznos platio, a za ostala dva mjerna uređaja kućne potrošnje za koji je utvrđeno da su ispravna nije vršen obračun neovlašćene potrošnje. Krajem novembra 2012. godine protivna strana mu je dostavila obračun neovlašćene potrošnje za dva mjerna uređaja poslovnih prostora u iznosu od 11.707.13 KM. Podnosilac ovaj obračun ne može prihvatiti i smatra da ga treba stornirati, budući da je izvještajem Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju utvrđena ispravnost mjernih uređaja za poslovne prostore, kao što je to utvrđeno i za dva preostala mjerna uređaja za domaćinstvo, za koje nije obračunata neovlašćena potrošnja. Podnosilac na kraju navodi da izražava sumnju i u obračun neovlašćene potrošnje na mjernom uređaju na kojem je utvrđena neispravnost jedne faze u iznosu od 1.764,92 KM.
Na traženje Regulatorne komisije od 24.01.2013. godine, protivna strana je dana 03.04.2013. godine dostavila izjašnjenje i dokumentaciju u vezi sa zahtjevom podnosioca. U izjašnjenju je, između ostalog navedeno, da je podnosilac zahtjeva registrovan kao krajnji kupac u Banja Luci u Ulici Nedeljka Čubrinovića br. 6 u kategoriji potrošnje domaćinstvo za tri mjerna uređaja i u kategoriji potrošnje TG-2 (Ostala potrošnja na 0,4 kV) za dva mjerna uređaja. Dana 11.07.2012. godine izvršena je kontrola svih mjernih uređaja, kojom prilikom je utvrđeno i zapisnički konstatovano da mjerni uređaj broj 195045 ne mjeri L2 fazu i da je u objektu grijanje na električnu energiju. Tom prilikom sačinjeni su i zapisnici o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta za mjerne uređaje broj 195047, 199769, 195041 i 195027 kojima je izražena sumnja u validnost državnog službenog pečata. Nakon toga, protivna strana navodi da je izvršila skidanje ovih mjernih uređaja i postavaljanje drugih, što je konstatovano potvrdama o zamjeni brojila. Skinuti mjerni uređaji broj: 195045, 195047, 199769, 195041 i 195027 dostavljeni su Republičkom zavodu za standardizaciju i metrologiju radi provjere njihove ispravnosti. Protivna strana dalje navodi da su joj dana 02.08.2012. godine od strane zavoda dostavljeni izvještaji o kontroli ispravnosti, prema kojem mjerni uređaj 195045 nije ispravan i na istom se nalazi falsifikovan olovni žig, te je nadležnom tužilaštvu potrebno podnijeti prijavu radi povrede žiga, dok se na preostala četiri mjerna uređaja broj: 195047, 199769, 195041 i 195027 nalazi falsifikovan olovni žig, te je nadležnom tužilaštvu potrebno podnijeti prijavu radi povrede žiga. Protivna strana navodi da je podnosiocu zahtjeva greškom izvršen obačun neovlašćene potrošnje za mjerne uređaje broj 195027 i 195041 koji će biti stroniran o čemu će podnosilac biti obavješten putem knjižne obavijesti. S obzirom da je provjerom ispravnosti mjernih uređaja broj 195027 i 195041 utvrđeno samo da su falsifikovani olovni žigovi, protivna strana je dostavila pojašnjenje da su obračunati iznosi po osnovu neovlašćene potrošnje od 5.896,68 KM za mjerni uređaj broj 195027 i iznos od 5,810,45 KM za mjerni uređaj broj 195041 stornirani, odnosno u karticima potrošača broj 110079210 i 110079014 izvršeno je odobrenje za ove iznose.
Regulatorna komisija je ocijenila da su stranke pribavile dovoljno dokaza na osnovu kojih se može pravilno i potpuno utvrditi činjenično stanje i donijeti pravedna odluka i bez posebnog saslušanja stranaka na formalnoj raspravi i dodatnog prikupljanja i izvođenja dokaza, te je na 61. redovnoj sjednici održanoj 18. aprila 2013. godine, donijela zaključak da se u ovom sporu donese odluka u skraćenom postupku. Na istoj redovnoj sjednici, Regulatorna komisija je utvrdila i nacrt rješenja u ovom postupku. Zaključak i nacrt rješenja su dostavljeni strankama, te je ostavljena mogućnost da stranke u roku od 10 dana dostave komenatare na navedene akte. Na internet stranici i oglasnoj tabli Regulatorne komisije objavljeno je obavještenje za javnost o rješavanju spora u skraćenom postupku, sa mogućnošću podnošenja komentara. U ostavljenom roku, podnosilac zahtjeva je dostavio komentar u kojem je naveo da je saglasan sa zaključkom i nacrtom rješenja.
Izvršen je uvid u: zahtjev podnosioca od 21.12.2012. godine, izjašnjenje protivne strane od 01.04.2013. godine, prigovor podnosioca na obračun neovlašćeno preuzete električne energije od 06.12.2012. godine, odgovor na prigovor protivne strane od 17.12.2012. godine, izvještaje o kontroli ispravnosti mjernih uređaja broj: 195045,195047, 199769, 195041 i 195027 Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju Odjeljenje za verifikaciju od 30.07.2012. godine, naloge za rad, zapisnike o kontroli priključnog voda i mjernog mjesta od 11.07.2012. godine, uplatu neovlašćene potrošnje u iznosu od 1.764,92 KM, izvještaje o kontroli mjernog mjesta - direktno mjerenje od 11.07.2012. godine, obračun neovlašćeno preuzete električne energije od 09.08.2012. godine, dostavu obračuna o neovlašćeno preuzetoj električnoj energiji od 09.08.2012. godine, energetske kartice i kartice potrošača, potvrde o zamjeni brojila, prijave obračunskog brojila za domaćinstvo i za ostalu potrošnju, zahtjeve za priključenje i potvrde o predaji zahtjeva za priključenje, rješenja o elektroenergetskoj saglasnosti, rješenje o urbanističkoj saglasnosti, račune za utrošenu električnu energiju, fotografije mjernih uređaja i čitačke liste.
Nakon razmatranja zahtjeva podnosioca, izjašnjenja protivne strane i uvida u priloženu dokumentaciju stranaka, utvrđene su sljedeće činjenice:
§ kao krajnji kupac električne energije na mjernom mjestu u kategoriji potrošnje domaćinstvo: naplatni broj 103114750 - mjerni uređaj broj 195045, naplatni broj 116067300 - mjerni uređaj broj 199769 i naplatni broj 116033140 - mjerni uređaj broj 195047, te u kategoriji potrošnje ostala potrošnja TG-2 (Ostala potrošnja na 0,4 kV)naplatni broj 110079210 - mjerni uređaj broj 195027 i naplatni broj 110079014 - mjerni uređaj broj 195041, u ulici Nedeljka Čabrinovića br. 6 u Banja Luci, evidentirani su Vujović Radmila i Dušan;
§ prema podacima iz energetskih kartica, podnosiocu zahtjeva je redovno očitavana potrošnja električne energije, a prema podacima iz kartica potrošača redovno su ispostavljani računi za utrošenu električnu energiju;
§ dana 11.07.2012. godine protivna strana je izvršila kontrolu svih mjernih uređaja na ovom mjernom mjestu, kojom prilikom je utvrđeno i zapisnički konstatovano da mjerni uređaj broj 195045 ne mjeri L2 fazu i izražena sumnja u validnost državnog službenog pečata, dok je za mjerne uređaje broj 195047, 199769, 195041 i 195027 samo izražena sumnja u validnost državnog službenog pečata;
§ protivna strana je izvršila skidanje ovih mjernih uređaja i postavljanje novih, a skinuti mjerni uređaji su dostavljeni Republičkom zavodu za standardizaciju i metrologiju, radi provjere njihove ispravnosti;
§ izvještajima o kontroli ispravnosti Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju, Odjeljenje za verifikaciju od 30.07.2012. godine, konstatovano je da mjerni uređaj 195045 nije ispravan i na istom se nalazi falsifikovan olovni žig te je nadležnom tužilaštvu potrebno podnijeti prijavu radi povrede žiga;
§ za preostala četiri mjerna uređaja broj: 195047, 199769, 195041 i 195027 je konstatovano da je falsifikovan olovni žig, te je nadležnom tužilaštvu potrebno podnijeti prijavu radi povrede žiga.
§ zbog utvrđene neispravnosti mjernog uređaja broj 195045, protivna strana je sačinila obračun neovlašćeno preuzete električne energije u iznosu od 1.764,92 KM, koji je obračun podnosilac platio;
§ za mjerne uređaje broj 195047 i 199769 protivna strana nije vršila obračun neovlašćeno preuzete električne energije;
§ za mjerne uređaje broj 195027 i 195041 protivna strana je izvršila obračun neovlašćeno preuzete električne energije u ukupnom iznosu od 11.707,13 KM, koji podnosilac nije platio, a koji je protivna strana stavila van snage naknadnim storniranjem u kartici potrošača.
Na osnovu navedenih činjenica i priložene dokumentacije, nesporno je utvrđeno da je protivna strana imala osnova da na osnovu Izvještaja Republičkog zavoda za standardizaciju i metrologiju o kontroli ispravnosti mjernog uređaja broj 195045 izvrši obračun naknade za neovlašćeno preuzetu elektrinu energiju. Navedenim izvještajem je konstatovano da se na mjernom uređaju broj 195045 nalazi falsifikovan olovni žig, a iz samog izvještaja je vidljivo da mjerni uređaj nije ispravan po svim tačkama ispitivanja. Falsifikovanjem olovnog žiga omogućen je uticaj na mjerni uređaj odnosno izvršena je neovlašćena potrošnja u smislu onemogućavanje pravilnog registrovanja preuzete električne energije i snage, kako je to propisano odredbom člana 89. stav (1) tačka b) Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom - Prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 90/10) – u daljem tekstu: Opšti uslovi.
Prilikom određivanja perioda neovlašćene potrošnje, protivna strana je pravilno primijenila odredbu člana 90. stav 3. Opštih uslova, uzevši u obzir period od godinu dana za obračun neovlašćene potrošnje. Međutim, protivna strana nije pravilno izvršila obračun neovlašćene potrošnje od 09.08.2012. godine. Iz ovog obračuna je vidljivo da je protivna strana priključnu snagu od 7,04 kW dobila kao umnožak nominalnog napona od 0,22 kV nominalne struje glavnog instalacionog osigurača od 32 A i jedne faze. Kod utvrđene neispravnosti mjernog uređaja, protivna strana je priključnu snagu trebala izvršiti množenjem nominalnog napona, nominalne struje glavnog instalacionog osigurača i tri faze. Stoga je tačkom 1. dispozitiva ovog rješenja protivnoj strani naloženo da izvrši novi obračun naknade za neovlašćeno utrošenu električnu energiju na mjernom mjestu naplatni broj 103114750, pri čemu će obračun izvršiti uzimajući u obzir da je u pitanju neovlašćena potrošnja izvršena onemogućavanjem ispravnog registrovanja utrošene električne energije, na sljedeći način:
· obračunsku snagu odrediti pravilnom primjenom odredbe člana 91. stav 2. tačka 3) opštih uslova, tj. množenjem manje vrijednosti nominalne struje glavnog osigurača ili uređaja za ograničavanje snage ili dozvoljenog strujnog opterećenja priključnog voda, sa nominalnim naponom,
· količinu neovlašteno utoršene aktivne energije utvrditi primjenom člana 91. stav (2) tačka v) Opštih uslova i za obračunatu količinu aktivne energije primijeniti cijenu iz člana 92. stav (2) tačka a) i
· iznos naknade za neovlašteno utrošenu električnu energiju umanjiti za količine električne energije registrovane na mjernom mjestu u periodu neovlaštene potrošnje.
Imajući u vidu navedeni činjenični i pravni osnov, odlučeno je kao u tački 1. dispozitiva ovog rješenja.
Kako se ovaj spor rješava u skraćenom postupku, a troškovi postupka su bili neznatni, te kako nijedna stranka u postupku nije podnijela zahtjev za naknadu troškova, Regulatorna komisija je tačkom 2. dispozitiva rješenja odlučila da svaka stranka snosi svoje troškove, koje je eventualno imala u ovom postupku, a na osnovu člana 27. stav 2. Zakona o električnoj energiji.
Pravna pouka se zasniva na odredbi člana 25. Zakona o energetici ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 49/09), te članu 5. i 15. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik Republike Srpske'', broj 109/05 i 63/11).
Pravna pouka:
Ovo rješenje je konačno. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe Okružnom sudom u Trebinju u roku od 30 dana od dana prijema rješenja.
Predsjednik
Milenko Čokorilo
Links:
[1] http://stari.reers.ba/lat/taxonomy/term/21